Chcesz kupić rower elektryczny? Państwo dopłaci nawet połowę

Maciej Badowski
Opracowanie:
Dotacje do zakupu roweru elektrycznego wyniosą do 50 proc. kosztów kwalifikowanych,do 2,5 tys. zł. W przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych maksymalna dotacja miałaby wynieść 4,4 tys. zł.
Dotacje do zakupu roweru elektrycznego wyniosą do 50 proc. kosztów kwalifikowanych,do 2,5 tys. zł. W przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych maksymalna dotacja miałaby wynieść 4,4 tys. zł. Erik Mclean/ pexels.com
Ministerstwo Klimatu i Środowiska finalizuje prace nad programem dopłat do rowerów elektrycznych „Mój Rower Elektryczny". Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przygotowuje się do uruchomienia programu jeszcze w tym kwartale. Budżet programu wynosi 50 mln zł, a jego celem jest wsparcie zakupu ponad 17,3 tys. pojazdów.

Konsultacje społeczne i ostateczne zapisy programu

25 lutego zakończyły się konsultacje społeczne dotyczące programu „Mój Rower Elektryczny". Ministerstwo Klimatu i Środowiska intensywnie pracuje nad ostatecznymi zapisami, które mają uwzględniać uwagi zgłoszone podczas konsultacji. Program ma na celu wspieranie osób fizycznych w zakupie rowerów elektrycznych poprzez dotacje.

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, odpowiedzialny za realizację programu, planuje jego uruchomienie jeszcze w tym kwartale. To oznacza, że już niedługo osoby zainteresowane zakupem roweru elektrycznego będą mogły skorzystać z finansowego wsparcia. Program ma być dostępny dla szerokiego grona odbiorców, co ma przyczynić się do popularyzacji ekologicznych środków transportu.

Budżet i zakres wsparcia

Budżet programu wynosi 50 mln zł, co pozwoli na wsparcie zakupu ponad 17,3 tys. rowerów elektrycznych. Dotacje mają pokrywać do 50 proc. kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 2,5 tys. zł na jeden rower. W przypadku rowerów cargo i wózków rowerowych maksymalna dotacja wyniesie 4,5 tys. zł.

Program nie przewiduje wsparcia dla pojazdów finansowanych z leasingu, co oznacza, że dotacja będzie wypłacana po zakupie roweru. Takie rozwiązanie ma na celu zapewnienie, że wsparcie trafia bezpośrednio do osób, które rzeczywiście chcą korzystać z rowerów elektrycznych na co dzień. Ministerstwo Klimatu i Środowiska podkreśla, że na tym etapie jest zbyt wcześnie, aby mówić o konkretnych zmianach w zapisach programu.

Problemy z finansowaniem

Początkowo program miał być finansowany ze środków unijnych Funduszu Modernizacyjnego, jednak Europejski Bank Inwestycyjny nie udzielił zgody na takie rozwiązanie. Mimo to, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kontynuuje prace nad uruchomieniem programu, co świadczy o determinacji w realizacji tego projektu.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska jest zdeterminowane, aby program ruszył do połowy roku, co jest ambitnym celem, biorąc pod uwagę wcześniejsze trudności z finansowaniem. Wprowadzenie programu „Mój Rower Elektryczny" ma szansę znacząco wpłynąć na rozwój zrównoważonego transportu w Polsce, promując ekologiczne rozwiązania i zmniejszając emisję CO2.

Oczekuje się, że program „Mój Rower Elektryczny” spotka się z dużym zainteresowaniem ze strony społeczeństwa. W dobie rosnącej świadomości ekologicznej i potrzeby redukcji emisji zanieczyszczeń, rowery elektryczne stają się coraz bardziej popularnym środkiem transportu. Program ma na celu nie tylko wsparcie finansowe, ale również edukację społeczeństwa na temat korzyści płynących z korzystania z ekologicznych środków transportu. Jednak przed Ministerstwem Klimatu i Środowiska stoją wyzwania związane z wdrożeniem programu.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu