- Wyjeżdżając w dłuższą trasę np. na ferie - trzeba się upewnić, że mamy gdzie zatankować samochód.
- [b]Od roku na stacjach paliw w kraju jest dostępny nowy rodzaj paliwa – benzyna E10
- Nowe paliwo zawiera do 10 proc. biokomponentów, o 5 proc. więcej niż w przypadku popularnej „95"
- Benzyna E10 jest już szeroko stosowana w innych krajach m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii czy Australii
- Zmiana paliwa na rodzaj o wyższym stężeniu biokomponentów to odpowiedź na walkę o klimat i rozszerzanie możliwości korzystania z odnawialnych źródeł energii
- W 2016 roku E10 zostało uznane za paliwo wzorcowe i to właśnie na nim testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania oraz emisyjności
- Jeżeli posiadamy starszy samochód, powinniśmy sprawdzić, czy nasz pojazd jest dostosowany do tankowania tego paliwa
Zabdaj o paliwo do auta podczas wyjazdu na ferie 2025
Zanim spakujesz bagaże i ruszysz na ferie z dziećmi, pamiętaj, że nie wszystkie stacje benzynowe – zarówno w kraju, jak i za granicą – są jednakowo wyposażone i nie zawsze zatankujesz to, czego potrzebujesz, zwłaszcza jeśli planujesz korzystać z nowej benzyny E10. W niektórych regionach (np. na trasach górskich czy mniej uczęszczanych) możesz natrafić na ograniczony wybór paliw albo wręcz brak stacji w dłuższym odcinku drogi. Zanim wyruszysz, warto więc sprawdzić dostępność punktów tankowania na planowanej trasie oraz zapoznać się z lokalnymi oznaczeniami i standardami paliw w kraju docelowym. To szczególnie ważne, gdy podróżujesz z dziećmi – bezpieczeństwo oraz komfort jazdy są wtedy priorytetem, a odpowiednie zaplanowanie tankowania pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek.
Na polskich stacjach benzynowych znajdziemy wyraźne oznaczenia E5 i E10, które pomogą dobrać odpowiednie paliwo. W innych krajach mogą obowiązywać inne oznaczenia.
W większości państw Unii Europejskiej, jak Niemcy czy Francja, stosuje się oznaczenie „E10” na dystrybutorach, często z dodatkowym opisem zawartości biokomponentów. W Wielkiej Brytanii możemy spotkać oznaczenie „Unleaded E10” lub „E10 Fuel”. Warto także zwrócić uwagę na kolorowe piktogramy lub informacje na tablicach stacji, które informują o zgodności paliwa z normami unijnymi. Przed podróżą warto zapoznać się z lokalnymi standardami, aby uniknąć pomyłek.
Benzyna E10, mimo iż od stycznia 2024 roku sukcesywnie wypiera benzynę 95, wciąż nie musi być dostępna na każdej stacji.
Benzyna E10 – co to jest? Czym się różni od 95?
Z początkiem 2024 roku na stacjach paliw w Polsce pojawił się nowy rodzaj paliwa – benzyna E10. Paliwo zawiera do 10 proc. biokomponentów, czyli o 5 proc. więcej niż poprzednik E5. Wszystko ze względu na przepisy, które mają na celu zmniejszenie emisji CO2 w sektorze transportu, a w konsekwencji poprawę jakości powietrza w miastach. Dzięki temu sektor transportu może zmniejszyć emisję CO2 nawet o 750 tys. ton rocznie, co ma takie same skutki jak zmniejszenie liczby pojazdów o 350 tys. sztuk – wynika z danych firmy Suzuki.
Krok w stronę zielonej przyszłości
Zmiana paliwa na rodzaj o wyższym stężeniu biokomponentów to odpowiedź na walkę o klimat i rozszerzanie możliwości korzystania z odnawialnych źródeł energii. Benzyna z oznaczeniem E10 to również krok ku zmniejszeniu uzależnienia od paliw kopalnych. W składzie E10 znajdziemy mieszankę benzyny z etanolem, który pozyskiwany jest z buraków, kukurydzy, pszenicy czy trzciny cukrowej.
Zmiana ta nie będzie wymagała od właścicieli samochodów szczególnych działań, a większość samochodów produkowanych po 2010 roku powinna być przystosowana do nowego rodzaju benzyny. Jednak osoby posiadające starsze pojazdy powinny zweryfikować, czy ich auta mogą być tankowane nowym paliwem napędowym. Kierowcom, którzy nie będą mogli skorzystać z nowej mieszanki E10, pozostanie tankowanie produkowanej w standardzie E5 droższej benzyny Pb98.
Benzyna E10 jest już szeroko stosowana w innych krajach m.in. w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Norwegii czy Australii. Co ciekawe, już w 2016 roku E10 zostało uznane za paliwo wzorcowe i to właśnie na nim testuje się fabrycznie nowe samochody pod względem spalania oraz emisyjności. Poza tym, zastosowanie bioetanolu w paliwie napędowym nie jest tu rewolucją – znamy go już z ogólnodostępnych benzyn silnikowych o oznaczeniach Pb95 i Pb98.

– Zwiększona ilość bietanolu w benzynie może skutecznie ograniczyć emisję CO2, którą napędza sektor transportu – komentuje Tomasz Walczak, CTO Euros Energy. – Wprowadzenie do obiegu nowej benzyny jest sporym krokiem Polski w stronę odnawialnych surowców, a co za tym idzie w stronę zielonej energii – dodaje i podkreśla, że „przybliża nas także do zminimalizowania naszej zależności od paliw kopalnych".
Jak sprawdzić, czy możemy tankować benzynę E10?
– Ta zmiana nie wymaga dodatkowych działań od większości właścicieli pojazdów. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 - potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa – dowiadujemy się z rządowej strony gov.pl.
Jeżeli posiadamy starszy samochód, powinniśmy sprawdzić, czy nasz pojazd jest dostosowany do tankowania tego paliwa.
Jak sprawdzić, czy samochód zatankujesz benzyną E10?
Czy silnik może spalać nową benzynę, można sprawdzić w kilku miejscach:
- w instrukcji obsługi pojazdu,
- na klapie wlewu paliwa,
- u sprzedawcy,
- u producenta pojazdu.
Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10 – dowiadujemy się z rządowej strony gov.pl.
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA stworzyło ponadto specjalny dokument. Możemy w nim sprawdzić, czy i które samochody różnych marek i modeli można używać w połączeniu z nową benzyną E10. Rapot dostępny jest na oficjalnej stronie internetowej ACEA.
Natomiast Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało internetową przeglądarkę. Można w niej sprawdzić kompatybilność samochodów. Musimy znać jednak wpisać:
- markę pojazdu,
- model,
- rok produkcji.
Z wyszukiwarki skorzystamy, wchodząc na e10.klimat.gov.pl.

Jeżeli nie znajdziemy swojego samochodu w wyszukiwarce pojazdów, ministerstwo poleca zajrzeć do wnętrza klapy wlewu paliwa, sprawdzić instrukcję obsługi pojazdu lub zapytać producenta samochodu i lokalnego dealera.
Jeśli masz taki samochód – nie tankuj E10! Sprawdź listę pojazdów
Kto nie może albo ma wątpliwości – lepiej niech nie tankuje E10.
Jeśli nadal nie masz pewności, użyj benzyny E5. Nadal będzie dostępna na stacjach benzynowych jako benzyna 98-oktanowa oraz 100-oktanowa – dowiadujemy się z rządowej strony gov.pl.
Benzyny E10 lepiej nie wlewać do samochodów, które:
- posiadają instalację LPG, zwłaszcza jeżeli jeździmy głównie na gazie, wówczas benzyna dłużej będzie zalegać w baku;
- starszych modeli aut z mechanicznymi pompami paliwa i z zasilaniem gaźnikowym (elementy te mogą nie tolerować biododatków);
- pojazdów, których nie używamy zbyt często, a posiadają metalowe zbiorniki paliwa;
- motocykli odstawianych i nieużywanych w porze zimowej;
- innych urządzeń, których używamy sporadycznie, mogą to być np. agregaty prądotwórcze, piły spalinowe (chyba, że są wykorzystywane często);
- kanistrów, gdzie dłużnej składujemy paliwo.
Przykładowo możemy wymienić całą listę marek i modeli samochodów, do których nie powinniśmy tankować nowej benzyny. To m.in.:
- Audi A2 1.6 FSI (2003-2005),
- Audi A3 1.6 FSI (2004),
- Audi A3 2.0 FSI (2004),
- Audi A4 2.0 FSI (2003-2004),
- Audi A4 sedan (2001-2008) z ogrzewaniem postojowym,
- Audi A4 Avant (2002-2008) z ogrzewaniem postojowym,
- Alfa Romeo – wszystkie modele wyprodukowane przed 2011 r.,
- Fiat – wszystkie modele wyprodukowane przed 2000 rokiem,
- Peugeot – wszystkie pojazdy,
- Ford Mondeo 1.8 SCI (2003-2007),
- Citroen z silnikiem benzynowym starszym niż rok produkcji 2000 r.
- DS z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 2000 r.
- Renault (2000-2002) Laguna 2 2.0F4R 764 Turbo,
- Renault (2000-2002) Laguna 2 2.0 F4R 765 Turbo,
- Renault (2000-2002) Espace 4 2.0F4R 790 Turbo,
- Renault (2000-2002) Espace 4 2.0 l F4R 794 Turbo,
- Renault (2000-2002) Velsatis 2.0 l F4R 762 Turbo,
- Renault (2000-2002) Velsatis 2.0 F4R 763 Turbo,
- Renault (2000-2002) Avantime 2.0 l F4R 760 Turbo,
- Renault (2000-2002) Avantime 2.0 F4R 761 Turbo.
W przypadku Volkswagenów są to:
- Lupo 1.4 77 kW (od 08.2000 to 11.2003),
- Polo 1.4 FSI 63 kW (01.2002 do 06.2006),
- Golf IV 1.6 FSI 81 kW (11.2001 do 05.2004),
- Golf IV Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 10.2006),
- Bora 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005),
- Bora Variant 1.6 FSI 81 kW (10.2001 do 09.2005),
- Golf V 1.4 FSI 66 kW (11.2003 do 11.2004),
- Golf V 1.6 FSI 85 kW (08.2003 do 05.2004),
- Golf V 2.0 FSI 110 kW (01.2004 do 05.2004),
- Touran 1.6 FSI 85 kW (11.2002 do 05.2004),
- Touran 2.0 FSI 110 kW (10.2003 do 05.2004).
Czym grozi zatankowanie niewłaściwej benzyny?
Zatankowanie benzyny E10 do samochodu, który nie jest do niej przystosowany, może prowadzić do poważnych problemów technicznych. Wyższa zawartość bioetanolu w E10 może uszkodzić elementy układu paliwowego, takie jak uszczelki, przewody czy pompy, szczególnie w starszych modelach aut. Może także prowadzić do korozji metalowych części baku i układu zasilania. W efekcie niewłaściwe paliwo może powodować niestabilną pracę silnika, spadek mocy, a w skrajnych przypadkach – trwałe uszkodzenie jednostki napędowej. W razie pomyłki najlepiej nie uruchamiać auta i jak najszybciej skontaktować się z serwisem.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
