Big Data górą. Dlaczego firmy produkcyjne nie stawiają na sztuczną inteligencję?

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Nie wszystkie firmy są gotowe na wyzwania kadrowe i finansowe, jakie niesie za sobą wejście w projekty AI.
Nie wszystkie firmy są gotowe na wyzwania kadrowe i finansowe, jakie niesie za sobą wejście w projekty AI. Mariusz Kapala/Gazeta Lubuska
Z raportu „Cyfryzacja przemysłu: rola zintegrowanych systemów zarządzania w firmach produkcyjnych w Polsce” od NTT DATA Business Solutions wynika, że choć przedsiębiorstwa z branży produkcyjnej coraz śmielej inwestują w nowe technologie, sztuczna inteligencja nie jest ich głównym priorytetem.

Spis treści

Big Data na pierwszym planie

Z badania wynika, że systemy ERP (Enterprise Resource Planning), BI (Business Intelligence) oraz MES (Manufacturing Execution System) stają się w dużych firmach przemysłowych niemal standardem. ERP to zintegrowane narzędzia do zarządzania kluczowymi procesami biznesowymi (od finansów i księgowości po magazyn i dystrybucję), BI koncentruje się na analizie danych i raportowaniu, a MES wspiera kontrolę produkcji w czasie rzeczywistym.

Nasycenie rynku tymi rozwiązaniami jest już wysokie, a przedsiębiorstwa planują pójść o krok dalej – przede wszystkim w obszarze zaawansowanej analityki danych.

Wyniki badania NTT DATA Business Solutions wskazują na wysokie nasycenie firm systemami IT przy jednoczesnej chęci inwestowania w nowe technologie, takie jak Big Data, Predictive Maintenance czy Artificial Intelligence. Przy okazji przedsiębiorstwa są świadome wyzwań i korzyści związanych z ich wdrażaniem. Firmy posiadają wizję nowoczesnego systemu zarządzania produkcją, który zapewnia odpowiedni poziom cyberbezpieczeństwa, skalowalność, ergonomię obsługi oraz spójność danych – komentuje Krystian Stypczyński, Head of SAP Consulting w NTT DATA Business Solutions.

Inwestycje w AI nie są więc najważniejsze dla biznesu. Zdecydowanie sztuczną inteligencję wyprzedzają: Big Data (84 proc. wskazań) oraz predykcyjne utrzymanie ruchu (62 proc.), a AI plasuje się dopiero na trzecim miejscu (44 proc.).

IoT i IIoT. Idea wciąż na uboczu

IoT (Internet of Things) to koncepcja łączenia w sieć różnorodnych urządzeń – od czujników i sprzętów domowych, aż po złożone systemy przemysłowe – tak, aby wymieniały dane i w razie potrzeby reagowały na bieżąco. Gdy natomiast mówimy o IIoT (Industrial Internet of Things), przenosimy tę samą ideę do środowiska stricte przemysłowego. Może to oznaczać czujniki na liniach produkcyjnych, inteligentne systemy monitorujące pracę maszyn czy roboty współpracujące.

Choć takie rozwiązania mają potencjał do rewolucyjnych usprawnień, raport pokazuje, że w Polsce po IoT/IIoT sięga zaledwie co czwarta firma (25 proc.). Powód? Przedsiębiorstwa wciąż stawiają przede wszystkim na narzędzia do analityki dużych zbiorów danych i „sprawdzone” systemy ERP czy BI, które szybciej pokazują wymierne korzyści.

Chmura katalizatorem dla AI

Przedsiębiorcy wiedzą, że usługi chmurowe są kluczowe dla szybkiej transformacji i obsługi ogromnych wolumenów danych. Wiele firm przenosi do chmury nie tylko systemy gromadzenia i analizy danych, ale też rozwiązania związane z cyberbezpieczeństwem.

Co ciekawe, to właśnie dostęp do potężnych zasobów chmurowych może sprawić, że sztuczna inteligencja, dziś dopiero na trzecim miejscu na liście inwestycyjnych priorytetów firm produkcyjnych, w kolejnych latach zyska na znaczeniu.

AI słusznie na trzecim planie?

Choć sztuczna inteligencja uchodzi za technologię przyszłości, wiele firm produkcyjnych woli najpierw zbudować solidne fundamenty – zainwestować w Big Data, ERP i BI – zanim wdroży rozwiązania AI.

Dodatkowo, łatwiejsze do szybkiego uzasadnienia finansowego są projekty predykcyjnego utrzymania ruchu, dające wyraźny zwrot z inwestycji i mniejsze przestoje.

Wdrożenie AI wymaga natomiast dużych zasobów (kadrowych i infrastrukturalnych) oraz jasnego „use case’u”, co nie zawsze jest możliwe w krótkiej perspektywie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu