Spis treści
BLIK wypiera karty płatnicze w Polsce
Ponad 90 procent Polaków robi zakupy w internecie. Szukamy oszczędności czasu i pieniędzy, chcemy na spokojnie porównać oferty kupić taniej. Z tych samych powodów za zakupy online płacimy BLIKIEM. Z badania przeprowadzonego na zlecenie Autopay przez pracownię badawczą SATISFACE w marcu 2023 r. wynika, że już blisko 70 proc. z nas jest gotowych zrezygnować z zakupów, jeśli dany sklep nie oferuje dogodnych dla nas form płatności.
Polscy e-konsumenci są świadomi i wymagający – od sklepów chcą rozwiązań maksymalnie wygodnych i upraszczających ich doświadczenie zakupowe - mówi Wojciech Murawski z Blue Media.
Jeszcze w 2019 roku dane wskazywały, że płatności BLIKIEM w internecie deklaruje 24 proc. Polaków. Autopay w marcu 2023 roku zapytało Polaków, w jaki sposób najczęściej płacą w internecie. Aż 51 proc. z nas wskazało w odpowiedzi BLIK. Na drugim miejscu uplasowały się szybkie płatności np. PayU, a dopiero na najniższym stopniu podium karty płatnicze z wynikiem 33 proc.
Najczęściej po płatność BLIKIEM sięgają osoby młode, które odpowiadają za ponad 70 proc. transakcji BLIK. Aktualnie z tej usługi aktywnie korzysta 13,5 mln użytkowników, a 60 proc. wszystkich transakcji dotyczy płatności internetowych. Tylko w 2022 roku dokonaliśmy przy pomocy BLIKA ponad 1,2 mld operacji o łącznej wartości blisko 165 mld zł.
Autopay w swoim badaniu zwraca także uwagę na fakt, że dla większości z nas to wygoda jest najważniejszym czynnikiem wyboru danej formy płatności. Bezpieczeństwa jesteśmy raczej pewni, nie obawiamy się również ceny usług, ale - szczególnie w internecie - szukamy szybkich i wygodnych płatności.
Jak korzystać z BLIKA za granicą?
Mimo wielu zapowiedzi zagraniczne sklepy stacjonarne i internetowe nie akceptują płatności z użyciem kodu BLIK. Nie mamy też możliwości wypłaty gotówki z bankomatu z pomocą BLIKA za granicą. Obecnie możliwe są jedynie płatności zbliżeniowe BLIK w zagranicznych sklepach stacjonarnych, które korzystają z terminali Mastercard.
Skorzystanie z tej formy płatności jest możliwe tylko wśród posiadaczy NFC w telefonie. Po aktywacji BLIKA w telefonie, w sklepie wystarczy poinformować sprzedawcę, że chcemy zapłacić zbliżeniowo, a następnie po prostu zbliżyć telefon do terminalu płatniczego i potwierdzić transakcję.
Prawda jest jednak taka, że każdy z nas z czeka udostępnienie innych funkcjonalności BLIK za granicą:
- płatność kodem BLIK w sklepach stacjonarnych i internetowych
- wypłaty z bankomatów z kodem BLIK
- wypłaty zbliżeniowe z bankomatów
Szanse na wprowadzenie tych zmian są naprawdę realne. Jeszcze w 2021 roku za granicą niemożliwe były nawet płatności zbliżeniowe w sklepach stacjonarnych. Jest to zatem kwestia czasu, gdy ta darmowa usługa w pełnej funkcjonalności pojawi się poza granicami Polski.
Polski BLIK z sukcesem na miarę szwedzkiego Swish
Aplikacja do płatności mobilnych Swish została uruchomiona przez sześć szwedzkich banków w 2012 roku, a więc na trzy lata przed powstaniem BLIKA. Obecnie już 95 proc. Szwedów korzysta z aplikacji Swish, co daje łączną liczbę użytkowników przekraczającą 8 mln. Swish łączy numer telefonu z kontem bankowym i umożliwia przelewanie pieniędzy w czasie rzeczywistym. Swish miał służyć wyłącznie transakcjom pomiędzy osobami fizycznymi, jednak szybko stał się także narzędziem używanym przez firmy.
Początki BLIKA sięgają 2013 roku, kiedy to sześć polskich banków, a więc Alior Bank, Milleniuum, Santander (wówczas BZ WBK), ING Bank Śląski, mBank i PKO BP zawarły porozumienie o współpracy w celu stworzenia systemu płatności przenośnych. BLIK został uruchomiony dwa lata później, 9 lutego 2015 roku.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?