Bolt stracił licencję. Czy nadal można korzystać z jego usług? Sprawdzamy, czy kierowca nadal po nas przyjedzie

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Jak ustaliła „Dziennik Gazeta Prawna”, Główny Inspektorat Transportu Drogowego wycofał firmie Bolt licencję pośrednika w przewozie osób.
Jak ustaliła „Dziennik Gazeta Prawna”, Główny Inspektorat Transportu Drogowego wycofał firmie Bolt licencję pośrednika w przewozie osób. unsplash
Bolt stracił licencję. Jest to jedna z alternatyw i konkurencja dla tradycyjnych taksówek. Zarówno Bolt, Uber, jak i Free Now są mobilnymi aplikacjami pośredniczącymi w organizowaniu transportu osobowego. Łączą pasażera ze znajdującym się w pobliżu kierowcą taksówki. Bolt obecnie stracił licencję na przewóz osób. Czy mimo to, gdy zadzwonimy lub użyjemy aplikacji, kierowca po nas przyjedzie?

Spis treści

Bolt traci licencję. Firma odwołała się od decyzji

Jak ustaliła „Dziennik Gazeta Prawna”, Główny Inspektorat Transportu Drogowego wycofał firmie Bolt licencję pośrednika w przewozie osób. Do tej pory było wiadomo jedynie, że postępowanie w tej sprawie trwało od jesieni zeszłego roku. Główny Inspektorat Transportu Drogowego nie ujawniał również, która z firm transportowych straciła swoje uprawnienia.

Wskazywanym powodem decyzji miało być pozwalanie na wykonywanie przewozów osobom i firmom bez odpowiednich licencji.

- Przedsiębiorca złożył wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy. Sprawa jest w drugiej instancji — tłumaczy Monika Niżniak, rzeczniczka GITD cytowana przez „Dziennik Gazetę Prawną”.

Odwołanie jest obecnie badane w biurze prawnym tej instytucji.

Czy pomimo braku licencji przyjedzie po nas kierowca?

Cofnięcie licencji przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego na razie nie jest prawomocne. Oznacza to, że jeżeli zadzwonimy lub wezwiemy przy pomocy aplikacji kierowcę Bolta - ten nadal się zjawi po to, by zrealizować kurs i zawieźć nas do celu.

Co jeżeli dojdzie do uprawomocnienia się decyzji Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego?

Gdyby Bolt nie zastosował się do decyzji, grozić mu będą postępowania administracyjne m.in. z ustawy o transporcie drogowym oraz kary. Nim w październiku 2020 roku weszła w życie nowelizacja ustawy o transporcie drogowym — za pośrednictwem aplikacji Ubera lub Bolta swoje usługi w transporcie mógł proponować i świadczyć prawie każdy z nas. Nie było konieczności posiadania dodatkowych uprawnień oraz przystosowania samochodu.

Takie są zarzuty wobec Bolta. Dlaczego licencja została cofnięta?

DGP powołując się na wypowiedź Tadeusza Stasiów, prezesa Samorządnego Związku Zawodowego Taksówkarzy RP przytacza zarzuty, jakie miały być stawiane Boltowi. Wśród nich są m.in.:

  • użytkowanie aplikacji do rozliczania przewozów w sposób niezgodny z prawem,
  • zatrudnianie kierowców na część etatu, gdy mogą pracować nawet całodobowo,
  • niezgłaszanie pracowników do urzędów.

Bolt i Uber - czy żeby zostać kierowcą, trzeba mieć licencję taxi?

- Możesz wybrać pomiędzy zatrudnieniem przez jednego ze współpracujących z nami partnerów flotowych, albo świadczeniem usługi w oparciu o jednoosobową działalność gospodarczą (wtedy konieczne będzie pozyskanie licencji na przewóz osób taksówką) - dowiadujemy się ze strony, na której można się zarejestrować jako kandydat na kierowcę Bolta.

Oznacza to, że aby jeździć jako kierowca i korzystać z aplikacji trzeba albo współpracować z kimś, kto ma już licencję taxi lub samemu taka posiadać. Z podobnego rozwiązania korzysta Uber.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu