Polityka nadprodukcji Chin
Wprowadzenie dodatkowych ceł na chińskie samochody elektryczne nie jest decyzją podjętą z dnia na dzień. Pod koniec czerwca wicepremier Chrystia Freeland informowała o konsultacjach i przygotowaniach do tej decyzji, podkreślając obawy Kanady związane z chińską polityką nadprodukcji.
Rząd Kanady obawiał się, że ta część chińskiego eksportu, która trafiała na rynki amerykański i europejskie, może zostać przerzucona na kanadyjski rynek po wprowadzeniu dodatkowych ceł przez USA i UE.
To właśnie ta obawa przed zalewem tanich chińskich samochodów elektrycznych, mogących zagrozić rodzimemu przemysłowi, stała za decyzją o wprowadzeniu cła.
Reakcja Chin i wpływ na relacje międzynarodowe
Decyzja Kanady nie pozostała bez odpowiedzi ze strony Chin. Po ogłoszeniu przez Trudeau wprowadzenia ceł, Chiny złożyły skargę w Światowej Organizacji Handlu, podobnie jak wcześniej zrobiły to w przypadku podobnej decyzji Unii Europejskiej. Ponadto, władze w Pekinie zapowiedziały postępowanie antydumpingowe w sprawie importu kanadyjskiego rzepaku, co jest istotne, biorąc pod uwagę, że Chiny są drugim co do wielkości importerem rzepaku z Kanady.
Postępowanie w sprawie importu rzepaku Chiny prowadziły np. po aresztowaniu w Kanadzie wiceprezeski koncernu Huawei Meng Wanzhou w 2018 r., a w Chinach – w ramach retorsji – dwóch Kanadyjczyków, Michaela Spavora i Michaela Kovriga.
Te działania mogą wpłynąć na relacje między oboma krajami, które już wcześniej były napięte.
Wpływ na kanadyjski sektor samochodów elektrycznych
Kanada ma silne podstawy do rozwijania sektora samochodów elektrycznych. Produkcja samochodów w kraju daje pracę ponad 125 tys. osób, a potencjał kanadyjskiego łańcucha dostaw w produkcji samochodów elektrycznych jest uważany za pierwszy na świecie. Od 2020 roku w projekty w sektorze samochodów elektrycznych w Kanadzie zainwestowano ponad 46 mld CAD, co świadczy o znaczącym wsparciu zarówno ze strony rządów prowincji, jak i federalnego.
Władze federalne i prowincji aktywnie rozwijają wydobycie surowców, jednocześnie zamykając dostęp chińskich firm do wydobywanych w Kanadzie minerałów krytycznych. To wszystko pokazuje, jak ważne jest dla Kanady wsparcie i rozwój własnego sektora samochodów elektrycznych w obliczu globalnej konkurencji.
Czy samochody elektryczne z Chin zaleją Europę?
Wprowadzenie 100-procentowych ceł na chińskie samochody elektryczne to krok, który z pewnością wywoła dalsze konsekwencje zarówno w relacjach międzynarodowych, jak i na kanadyjskim rynku. Czy ta decyzja przyniesie oczekiwane efekty w postaci wzmocnienia kanadyjskiego sektora samochodów elektrycznych? Możemy też się zastanawiać, czy chińskie elektryki nie będą chętniej sprzedawane w Europie. Czas pokaże. Jedno jest pewne – rynek samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej konkurencyjny, a posunięcia takie jak to podejmowane przez Kanadę pokazują, jak ważna jest ochrona własnych interesów w globalnej gospodarce.
Źródło:
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?