Chińskie elektryki nie zaleją Kanady. A Europę?

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Od 2020 r. Chiny stały się największym producentem i eksporterem samochodów elektrycznych, sektor jest silnie wspierany przez rządowe subsydia – podawał wcześniej rząd w komunikacie. W 2023 r. chiński eksport samochodów elektrycznych miał wartość 47,2 mld CAD, podczas gdy w 2018 r. było to 0,2 mld CAD.
Od 2020 r. Chiny stały się największym producentem i eksporterem samochodów elektrycznych, sektor jest silnie wspierany przez rządowe subsydia – podawał wcześniej rząd w komunikacie. W 2023 r. chiński eksport samochodów elektrycznych miał wartość 47,2 mld CAD, podczas gdy w 2018 r. było to 0,2 mld CAD. 123rf
W odpowiedzi na rosnącą konkurencję ze strony chińskich producentów samochodów elektrycznych, Kanada zdecydowała się na drastyczny krok. Od wtorku, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami rządu, w kraju zaczęły obowiązywać 100-procentowe cła na samochody elektryczne produkowane w Chinach oraz niektóre chińskie samochody hybrydowe. Ta decyzja, jak podkreśla premier Justin Trudeau, ma na celu wyrównanie pola dla kanadyjskich pracowników i wspieranie rodzimego sektora w obliczu globalnej konkurencji. Jakie są konsekwencje tego posunięcia dla kanadyjskiego rynku i relacji międzynarodowych?

Polityka nadprodukcji Chin

Wprowadzenie dodatkowych ceł na chińskie samochody elektryczne nie jest decyzją podjętą z dnia na dzień. Pod koniec czerwca wicepremier Chrystia Freeland informowała o konsultacjach i przygotowaniach do tej decyzji, podkreślając obawy Kanady związane z chińską polityką nadprodukcji.

Rząd Kanady obawiał się, że ta część chińskiego eksportu, która trafiała na rynki amerykański i europejskie, może zostać przerzucona na kanadyjski rynek po wprowadzeniu dodatkowych ceł przez USA i UE.

To właśnie ta obawa przed zalewem tanich chińskich samochodów elektrycznych, mogących zagrozić rodzimemu przemysłowi, stała za decyzją o wprowadzeniu cła.

Reakcja Chin i wpływ na relacje międzynarodowe

Decyzja Kanady nie pozostała bez odpowiedzi ze strony Chin. Po ogłoszeniu przez Trudeau wprowadzenia ceł, Chiny złożyły skargę w Światowej Organizacji Handlu, podobnie jak wcześniej zrobiły to w przypadku podobnej decyzji Unii Europejskiej. Ponadto, władze w Pekinie zapowiedziały postępowanie antydumpingowe w sprawie importu kanadyjskiego rzepaku, co jest istotne, biorąc pod uwagę, że Chiny są drugim co do wielkości importerem rzepaku z Kanady.

Postępowanie w sprawie importu rzepaku Chiny prowadziły np. po aresztowaniu w Kanadzie wiceprezeski koncernu Huawei Meng Wanzhou w 2018 r., a w Chinach – w ramach retorsji – dwóch Kanadyjczyków, Michaela Spavora i Michaela Kovriga.

Te działania mogą wpłynąć na relacje między oboma krajami, które już wcześniej były napięte.

Wpływ na kanadyjski sektor samochodów elektrycznych

Kanada ma silne podstawy do rozwijania sektora samochodów elektrycznych. Produkcja samochodów w kraju daje pracę ponad 125 tys. osób, a potencjał kanadyjskiego łańcucha dostaw w produkcji samochodów elektrycznych jest uważany za pierwszy na świecie. Od 2020 roku w projekty w sektorze samochodów elektrycznych w Kanadzie zainwestowano ponad 46 mld CAD, co świadczy o znaczącym wsparciu zarówno ze strony rządów prowincji, jak i federalnego.

Władze federalne i prowincji aktywnie rozwijają wydobycie surowców, jednocześnie zamykając dostęp chińskich firm do wydobywanych w Kanadzie minerałów krytycznych. To wszystko pokazuje, jak ważne jest dla Kanady wsparcie i rozwój własnego sektora samochodów elektrycznych w obliczu globalnej konkurencji.

Czy samochody elektryczne z Chin zaleją Europę?

Wprowadzenie 100-procentowych ceł na chińskie samochody elektryczne to krok, który z pewnością wywoła dalsze konsekwencje zarówno w relacjach międzynarodowych, jak i na kanadyjskim rynku. Czy ta decyzja przyniesie oczekiwane efekty w postaci wzmocnienia kanadyjskiego sektora samochodów elektrycznych? Możemy też się zastanawiać, czy chińskie elektryki nie będą chętniej sprzedawane w Europie. Czas pokaże. Jedno jest pewne – rynek samochodów elektrycznych staje się coraz bardziej konkurencyjny, a posunięcia takie jak to podejmowane przez Kanadę pokazują, jak ważna jest ochrona własnych interesów w globalnej gospodarce.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu