Chiny wstrzymują inwestycje w Europie: Odwet za nowe cła na pojazdy elektryczne

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Chiny zareagowały na wprowadzenie przez UE wysokich ceł na chińskie pojazdy elektryczne, zalecając swoim firmom wstrzymanie inwestycji w krajach, które poparły taryfy. Ten krok może znacząco wpłynąć na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Europie, a także pogłębić podziały między europejskimi państwami.
Chiny zareagowały na wprowadzenie przez UE wysokich ceł na chińskie pojazdy elektryczne, zalecając swoim firmom wstrzymanie inwestycji w krajach, które poparły taryfy. Ten krok może znacząco wpłynąć na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Europie, a także pogłębić podziały między europejskimi państwami. 123
W obliczu nowych ceł na chińskie samochody elektryczne, Chiny zaostrzyły swoją politykę inwestycyjną wobec krajów Unii Europejskiej, które poparły taryfy celne. Chińskie władze wezwały swoje firmy motoryzacyjne do wstrzymania inwestycji w krajach wspierających cła, co może zaostrzyć podziały w Europie.
  • Chiny zaleciły swoim firmom wstrzymanie inwestycji w państwach, które poparły taryfy, co może zwiększyć napięcia w Europie i wpłynąć na gospodarcze relacje z Chinami.
  • Kontynuują współprace w krajach sprzyjających ich interesom, takich jak Węgry, jednocześnie zachęcając do współpracy między firmami w rozmowach z europejskimi partnerami.

Chiny odpowiadają na nowe cła UE

Po wprowadzeniu przez Unię Europejską nowych ceł na chińskie pojazdy elektryczne sięgających nawet 45,3%, chiński rząd zareagował, instruując swoich producentów, aby wstrzymali inwestycje w krajach, które poparły taryfy. Decyzja ta zapadła na spotkaniu Ministerstwa Handlu, na którym obecne były czołowe firmy motoryzacyjne, takie jak BYD, SAIC i Geely. Chińskie władze zachęciły firmy do inwestowania w państwach, które sprzeciwiły się cłom, oraz ostrzegły przed inwestycjami w krajach, które wstrzymały się od głosu.

Ruch ten jest postrzegany jako próba zdobycia przewagi w negocjacjach z UE w celu znalezienia alternatywy dla ceł. Chiny, dla których Europa jest jednym z kluczowych rynków zbytu, nie chcą ryzykować znacznego spadku eksportu swoich pojazdów elektrycznych. Europa stanowiła ponad 40% eksportu chińskich pojazdów elektrycznych w 2023 roku, co pokazuje skalę potencjalnych strat.

Chiny stawiają na selektywność

Mimo rosnącego zainteresowania europejskim rynkiem, chińscy producenci są obecnie bardziej selektywni w swoich planach inwestycyjnych. BYD kontynuuje budowę fabryki na Węgrzech, kraju, który głosował przeciwko taryfom, a inne chińskie koncerny, jak SAIC, szukają dogodnych lokalizacji na swoje fabryki pojazdów elektrycznych. Włochy i Francja, które początkowo przyciągały chińskie inwestycje, teraz mierzą się z ryzykiem utraty kapitału, ze względu na ich poparcie dla ceł lub niejednoznaczne stanowisko.

Chiny nie tylko ostrożnie podchodzą do samodzielnych inwestycji, ale także zaleciły swoim firmom unikanie indywidualnych negocjacji z rządami krajów europejskich, zalecając wspólne rozmowy z europejskimi partnerami. Ten ruch wpisuje się w szerszą strategię Chin, która ma na celu zwiększenie ich wpływu na politykę handlową UE oraz ochronę krajowych interesów gospodarczych.

Źródło: Reuters
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu