Spis treści
Zaangażowanie w pracę. Dlaczego jest ważne dla firmy?
- Mimo niewątpliwego rozwoju technologii, zaangażowanie pracownika, a zwłaszcza idącą z nim często w parze innowacyjność jest czymś, co trudno zastąpić nawet najnowocześniejszą sztuczną inteligencją - tłumaczy Krzysztof Rychlicki-Kicior, CEO Makimo Sp. z o.o.
Zaangażowanie pozytywnie wpływa nie tylko na wyniki finansowe firmy.
- Pracownicy zaangażowani czują satysfakcję, gdy efekt ich działań jest widoczny, nie tylko w życiu organizacji, czy jej klientów, ale zwłaszcza gdy przynosi pozytywne skutki w szeroko rozumianym otoczeniu/środowisku. Poczucie sprawczości nierzadko potrafi przynieść satysfakcję większą, niż poprawa sytuacji finansowej - przy założeniu, że ta jest stabilna i na właściwym poziomie - dodaje Rychlicki-Kicior.
Prawie połowa Polaków nie angażuje się w pracę
- Badanie dostarcza konkretnych informacji, nad czym należy pracować, aby zwiększyć zaangażowanie, a tym samym poprawić ogólną sytuację firmy. Badanie zaangażowania jest istotnym krokiem wprowadzania pozytywnych zmian - czytamy w raporcie.
Autorzy raportu podkreślają, że wiedza z takiego badania pozwala na wprowadzanie szybkich działań do budowania stabilnych, zaangażowanych zespołów.
Dlaczego warto angażować się w pracę?
Jedną z kluczowych kwestii analizy zaangażowania jest dopasowanie pomiędzy pracownikiem a przypisanymi do niego obowiązkami, dowiadujemy się z raportu. Dokument podkreśla, że ważna jest także wiara w siłę sprawczą pracowników i to, czy uważają, że ich praca ma znaczenie dla firmy. Niektórzy są gotowi wyjść poza zakres wyznaczonych im obowiązków dla dobra przedsiębiorstwa.
Z raportu Enpulse wynika, że aż 68 proc. badanych jest zdeterminowanych, by w pracy dać z siebie wszystko. 71 proc. docenia możliwość uczenia się nowych rzeczy w pracy.
- Tymczasem grupa pracowników niezaangażowanych nie sprawdza się w tym, co robi, nie wykazuje przy tym energii czy pasji. Po prostu robią, co do nich należy, są nieszczęśliwi, a swoje frustracje często uzewnętrzniają, np. podważając osiągnięcia ich zaangażowanych kolegów i koleżanek - tłumaczy Monika Smulewicz, ekspertka prawa pracy.
Ponadto badacze wskazali, że dużo zależy od:
- relacji z bezpośrednim przełożonym,
- odpowiedniego nagradzania,
- dobrych praktyk i pozytywnej atmosfery,
- możliwości rozwoju i zdobywania nowej wiedzy.
Co zrobić, aby pracownicy chcieli się zaangażować?
- Jeśli chcesz poprawić zaangażowanie pracowników, obniżyć wskaźnik absencji i rotacji, a zwiększyć efektywność i innowacyjność, konieczne jest działanie – przekonują autorzy raportu.
Wprowadzane rozwiązania powinny znaleźć oparcie w uzyskanych wynikach badań.
Ponadto bezpośredni przełożeni powinni również inspirować innych.
- Czasem także po prostu nie zdają sobie sprawy z tego, jak to robić, ale też jak istotne jest to w kontekście budowania zaangażowania – piszą autorzy raportu.
Nie można również zapominać o sprawnej komunikacji w firmie, pomocy w rozwoju pracowników, odpowiedniej atmosfery w pracy zespołowej i wdrażaniu pracownika do jego obowiązków.
Budowanie zaangażowania zaczyna się od pierwszego kontaktu z organizacją, już na etapie procesu rekrutacji. Od tego, jak nowy pracownik zostanie wdrożony, zależy w dużej mierze to, jak poczuje się w zespole, jak będzie postrzegał powierzone mu zadania i wykonywał obowiązki, dowiadujemy się z raportu.
