Co zrobić, aby pracownicy angażowali się w pracę? Nie tylko atmosfera i finanse mają znaczenie

Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Jeśli chcesz poprawić zaangażowanie pracowników, obniżyć wskaźnik absencji i rotacji, a zwiększyć  efektywność i innowacyjność, konieczne jest działanie, przekonują autorzy raportu.
Jeśli chcesz poprawić zaangażowanie pracowników, obniżyć wskaźnik absencji i rotacji, a zwiększyć efektywność i innowacyjność, konieczne jest działanie, przekonują autorzy raportu. unsplash.com
Zaangażowanie pracowników może okazać się kluczowe dla wyników finansowych firmy i osiągania przewagi konkurencyjnej. Jak jednak zachęcić zatrudnionych do pracy? Zależy to od tzw. czynnika ludzkiego i właściwego podejścia przełożonego, który może motywować innych do osiągania sukcesów. Można również zadbać o odpowiednią atmosferę. Czy są jeszcze jakieś inne metody do tego, by motywować pracowników? Gratyfikacje finansowe nie zawsze pomagają w pracy, dowiadujemy się z raportu „Zaangażowanie. Raport z badania zaangażowania pracowników w Polsce na podstawie danych z systemu Enpulse”.

Spis treści

Zaangażowanie w pracę. Dlaczego jest ważne dla firmy?

- Mimo niewątpliwego rozwoju technologii, zaangażowanie pracownika, a zwłaszcza idącą z nim często w parze innowacyjność jest czymś, co trudno zastąpić nawet najnowocześniejszą sztuczną inteligencją - tłumaczy Krzysztof Rychlicki-Kicior, CEO Makimo Sp. z o.o.

Zaangażowanie pozytywnie wpływa nie tylko na wyniki finansowe firmy.

- Pracownicy zaangażowani czują satysfakcję, gdy efekt ich działań jest widoczny, nie tylko w życiu organizacji, czy jej klientów, ale zwłaszcza gdy przynosi pozytywne skutki w szeroko rozumianym otoczeniu/środowisku. Poczucie sprawczości nierzadko potrafi przynieść satysfakcję większą, niż poprawa sytuacji finansowej - przy założeniu, że ta jest stabilna i na właściwym poziomie - dodaje Rychlicki-Kicior.

Prawie połowa Polaków nie angażuje się w pracę

- Badanie dostarcza konkretnych informacji, nad czym należy pracować, aby zwiększyć zaangażowanie, a tym samym poprawić ogólną sytuację firmy. Badanie zaangażowania jest istotnym krokiem wprowadzania pozytywnych zmian - czytamy w raporcie.

Autorzy raportu podkreślają, że wiedza z takiego badania pozwala na wprowadzanie szybkich działań do budowania stabilnych, zaangażowanych zespołów.

Dlaczego warto angażować się w pracę?

Jedną z kluczowych kwestii analizy zaangażowania jest dopasowanie pomiędzy pracownikiem a przypisanymi do niego obowiązkami, dowiadujemy się z raportu. Dokument podkreśla, że ważna jest także wiara w siłę sprawczą pracowników i to, czy uważają, że ich praca ma znaczenie dla firmy. Niektórzy są gotowi wyjść poza zakres wyznaczonych im obowiązków dla dobra przedsiębiorstwa.

Z raportu Enpulse wynika, że aż 68 proc. badanych jest zdeterminowanych, by w pracy dać z siebie wszystko. 71 proc. docenia możliwość uczenia się nowych rzeczy w pracy.

- Tymczasem grupa pracowników niezaangażowanych nie sprawdza się w tym, co robi, nie wykazuje przy tym energii czy pasji. Po prostu robią, co do nich należy, są nieszczęśliwi, a swoje frustracje często uzewnętrzniają, np. podważając osiągnięcia ich zaangażowanych kolegów i koleżanek - tłumaczy Monika Smulewicz, ekspertka prawa pracy.

Ponadto badacze wskazali, że dużo zależy od:

  • relacji z bezpośrednim przełożonym,
  • odpowiedniego nagradzania,
  • dobrych praktyk i pozytywnej atmosfery,
  • możliwości rozwoju i zdobywania nowej wiedzy.

Co zrobić, aby pracownicy chcieli się zaangażować?

- Jeśli chcesz poprawić zaangażowanie pracowników, obniżyć wskaźnik absencji i rotacji, a zwiększyć efektywność i innowacyjność, konieczne jest działanie – przekonują autorzy raportu.

Wprowadzane rozwiązania powinny znaleźć oparcie w uzyskanych wynikach badań.

Ponadto bezpośredni przełożeni powinni również inspirować innych.

- Czasem także po prostu nie zdają sobie sprawy z tego, jak to robić, ale też jak istotne jest to w kontekście budowania zaangażowania – piszą autorzy raportu.

Nie można również zapominać o sprawnej komunikacji w firmie, pomocy w rozwoju pracowników, odpowiedniej atmosfery w pracy zespołowej i wdrażaniu pracownika do jego obowiązków.

Budowanie zaangażowania zaczyna się od pierwszego kontaktu z organizacją, już na etapie procesu rekrutacji. Od tego, jak nowy pracownik zostanie wdrożony, zależy w dużej mierze to, jak poczuje się w zespole, jak będzie postrzegał powierzone mu zadania i wykonywał obowiązki, dowiadujemy się z raportu.

Strefa Biznesu - Kiedy należy ci się odszkodowanie za opóźniony lot?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie