Spis treści
Co to jest awizo?
Awizo w systemie pocztowy i kurierskim to specjalne zawiadomienie zawierające informację o nadejściu przesyłki, której nie można bezpośrednio doręczyć odbiorcy. Może być to papierowa karteczka zostawiona w skrzynce na listy lub komunikat w systemie komputerowym. Awizo informuje o możliwości odbioru przesyłki we wskazanym punkcie oraz do kiedy odbiór ten będzie możliwy.
Awizo w wersji elektronicznej można otrzymać bezpośrednio na swój telefon w formie SMS-a albo e-mailowo. Żądanie otrzymywania zawiadomień można złożyć w formie elektronicznej albo w formie papierowej.
Papierowy formularz żądania można otrzymać w placówce pocztowej albo pobrać ze strony internetowej Poczty Polskiej.
Po wypełnieniu formularz można złożyć osobiście na poczcie albo przekazać listonoszowi.
Kiedy listonosz lub kurier może nam zostawić awizo w skrzynce?
Listonosz awizo zwykle zostawia nam w skrzynce na listy, gdy nikogo nie zastał w domu, a przesyłka była rejestrowana i wymaga poświadczenia odbioru. To standardowa sytuacja, w której wiemy, że będziemy musieli udać się do najbliższej placówki Poczty Polskiej wskazanej na dokumencie.
Czasami jednak zdarza się, że listonosz zostawi nam awizo, choć w domu cały dzień siedzimy i na niego czekaliśmy. Czy to jest legalne?
Okazuje się, że w dwóch przypadkach tak. Może się to zdarzyć, gdy przesyłka jest nierejestrowana i nie mieści się do skrzynki (to tzw. gabaryt B). Drugim takim przypadkiem może być przekaz pieniężny.
Listonosz to też człowiek, dlatego zdarzały się przypadki, że doręczyciel zostawiał awizo w miejscu do tego nieprzeznaczonym. A to może oznaczać konsekwencje prawne dla adresata, zwłaszcza, że dwukrotne awizowane przesyłki uważa się za prawidłowo doręczone.
Z tego powodu np. możemy zostać postawieni w konieczności zapłacenia grzywny, od której nawet nie mieliśmy możliwości, żeby się odwołać. A wszystko dlatego, że nawet nie wiedzieliśmy, że czeka na nas list. Pocztą może przyjść również np. wezwanie do sądu.
Jak złożył skargę na listonosza, który zostawił nam awizo w skrzynce?
Skargę na pracownika poczty można złożyć w formie pisemnej reklamacji. Można to zrobić przez formularz reklamacyjny, jaki znajdziemy na internetowej stronie Poczty Polskiej lub wypełniając druk dostępny w każdej placówce pocztowej.
