Czy nasze miejsca pracy są innowacyjne? Uważa tak 4 na 10 Polaków. Tego chcą polscy pracownicy

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Dla aż 70 proc. specjalistów i menedżerów innowacyjność firmy jest ważna.
Dla aż 70 proc. specjalistów i menedżerów innowacyjność firmy jest ważna. unsplash
Innowacyjne działania mają doprowadzić do poprawy konkurencyjności konkretnych przedsiębiorstw, co wpływa na rozwój gospodarczy regionów, a nawet państw. Wykorzystuje się je w każdej dziedzinie gospodarki. Ich poszukiwanie i stosowanie jest z jednej strony bardzo ryzykowne i nieprzewidywalne, jednak z drugiej jest też szansą dla przedsiębiorstwa na utrzymanie, a nawet wzmocnienie pozycji rynkowej.

Spis treści

Dla aż 70 proc. specjalistów i menedżerów innowacyjność firmy jest ważna. Jej rozwój to jedno z kluczowych wyzwań stojących przed większością firm, bez względu na ich wielkość, branżę i formę prowadzonej działalności. Dodatkowo jest kluczowym kryterium wyboru bez względu na płeć, wskazuje na nią 69 proc. kobiet oraz 73 proc. mężczyzn.

Antal oraz Sodexo Polska przygotowali raport „Innowacyjne środowisko pracy”, które zostało przeprowadzone metodą CAWI na próbie 1 016 specjalistów i menedżerów w terminie 8-18 września 2022 roku.

Innowacje sprawiają, że firma jest bardziej konkurencyjna

Tylko 4 na 10 badanych uważa obecne miejsce pracy za innowacyjne, przy czym tylko co dziesiąty jest o tym całkowicie przekonany. Podobny odsetek respondentów określa swoją obecną firmę jako nieinnowacyjną.

Dane te wskazują, że polskie firmy mają nad czym pracować w kontekście innowacyjności. Według najnowszej odsłony rankingu Global Innovation Index 2022, przygotowanego przez WIPO, Szwajcaria została okrzyknięta najbardziej innowacyjną gospodarką na świecie. Polska uplasowała się na 38. miejscu z wynikiem 37,5 punktów.

- W porównaniu do edycji 2021 spadliśmy o dwie pozycje. Uczestnicy polskiego rynku pracy i obserwatorzy powinni dążyć do tego, aby wskaźnik innowacyjności posiadał stałą tendencję wzrostową. W tym obszarze konieczna jest współpraca środowisk biznesowych, naukowych i decydentów politycznych - komentuje Małgorzata Bachner, Regional Operations Manager, Sodexo Polska.

Część firm jest we wczesnym stadium innowacyjnej transformacji – szuka sposobów na podniesienie innowacyjności i stawia je za priorytet, jednak w odbiorze pracowników droga jest jeszcze daleka. Jednocześnie wciąż innowacje mają niski priorytet dla pracodawcy wg aż 30 proc. respondentów. W większości organizacji, w których pracują badani, innowacje mają wysoki priorytet – dla 12 proc. bardzo wysoki, dla 32 proc. raczej wysoki.

Aż 56 proc. pracowników potwierdza, że czuje, iż w swoim miejscu pracy ma przyzwolenie na popełnianie błędów. A poczucie bezpieczeństwa w tym zakresie jest bardzo istotne, byśmy chcieli próbować zmieniać rzeczywistość.

- W mojej ocenie, polscy pracodawcy dojrzali do akceptowania tych błędów oraz do inwestowania w mniejsze zasoby, w projekty o niskim prawdopodobieństwie powodzenia. Nie byliśmy jako gospodarka zamożni, nie mogliśmy pozwolić sobie na wysokie ryzyko niepowodzenia, ale wraz z rozwojem, dojrzewaniem rynku zakładam, że w dalszym ciągu będzie to ulegało zmianie - twierdzi Roman Zabłocki, Business Unit Director Antal, Engineering & Operations.

Automatyzacje i nowe rozwiązania - jak firmy inwestują w innowacje?

Najwięcej firm (30 proc.) wspiera innowacyjność poprzez inwestycje we wdrożenia nowych rozwiązań, automatyzację prostych procesów oraz technologie ułatwiające komunikację. ¼ oferuje rozwiązania wspierające współpracę na odległość i tyle samo firm nagradza innowacyjne pomysły i myślenie.

Ponownie ważnym czynnikiem stymulującym innowacyjność według respondentów jest miejsce pracy. Za ważny przejaw wspierania innowacyjności respondenci uznają inwestycje firm w nowoczesną przestrzeń do pracy (15 proc.) i oferowanie rozwiązań stymulujących współpracę w miejscu pracy (12 proc.).

- Pracownicy wiedzą, że zaawansowane technologie stwarzają nowe możliwości. W Polsce potencjał innowacyjności i przedsiębiorczości jest jeszcze niezagospodarowany. Wymaga wsparcia w postaci rozwiązań systemowych, takich jak inwestycje w szkolnictwo i edukację wyższą, rozbudowę ośrodków badań naukowych, tworzenie odpowiednich ram prawnych dla innowacyjności oraz zwiększanie nakładów finansowych na wsparcie działalności badawczo-rozwojowej przedsiębiorstw - tłumaczy Marta Stańczak CEO Corporate Segment, Sodexo Polska.

Jak zaznacza, z drugiej strony firmy w Polsce mogą w znacznym stopniu samodzielnie wpływać na rozwój potencjału innowacyjności, przede wszystkim inwestując w pracowników i stwarzając im odpowiednie warunki do rozwoju i generowania innowacji w miejscu pracy.

Samopoczucie pracownika w firmie. Niemal co druga firma nie zwraca na to uwagi

W czasach, gdy coraz więcej mówi się o wellbeingu pracownika, okazuje się, że aż 40 proc. firm nie wspiera takich rozwiązań. Co 5. firma daje możliwość udziału w kursach i webinarach w kontekście dbania o siebie, zajęciach sportowych lub pracownicy sami wybierają elastyczny model pracy (zdalny, hybrydowy, stacjonarny).

15 proc. firm oferuje rozwiązania poprawiające komfort w miejscu pracy lub posiłki czy karty lunchowe. Co dziesiąty ankietowany wymienia, że firma oferuje konsultacje z psychologiem, wsparcie coacha lub dodatkowe dni wolne.

- W sytuacji, gdy pracodawcy nieustannie potrzebują nowych pracowników, a dysproporcje między oferowanymi wynagrodzeniami nie są aż tak znaczące, coraz większą rolę odgrywają czynniki pozapłacowe. To właśnie wellbeing i stojące za nim udogodnienia coraz częściej przyciągają topowe talenty - analizuje Marieta Brzykcy, Team Leader Antal, Engineering & Operations.

Dodaje, że niegdyś kluczowe benefity, takie jak:

  • prywatna opieka medyczna,
  • pakiet sportowy,
  • ubezpieczenie na życie

obecnie wypadają dość blado na tle rozwiązań poprawiających komfort pracy oferowanych przez pożądanych pracodawców.

Korzyści, które pracownicy chcieliby otrzymywać to zdecydowanie:

  • dodatkowe premie i bonusy,
  • elastyczny czas pracy,
  • możliwość pracy zdalnej,
  • dodatkowe dni urlopu.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu