Czy w dobie Google Maps reklamy zewnętrzne nadal są potrzebne?

Oliwia Marciszewska
Czynnikiem silnie wpływającym na skuteczność reklam jest m. in. ich lokalizacja. Umieszczenie ogłoszeń w miejscach o dużym natężeniu ruchu oczywiście zwiększa szansę na dotarcie do większej liczby osób. Dlatego firmy często wybierają pobliża skrzyżowań czy centrów handlowych.
Czynnikiem silnie wpływającym na skuteczność reklam jest m. in. ich lokalizacja. Umieszczenie ogłoszeń w miejscach o dużym natężeniu ruchu oczywiście zwiększa szansę na dotarcie do większej liczby osób. Dlatego firmy często wybierają pobliża skrzyżowań czy centrów handlowych. TOMASZ BOLT/POLSKAPRESSE
Okazuje się, że reklamy zewnętrzne, mimo cyfrowej rewolucji, wciąż pozostają jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. W dobie smartfonów i systemów nawigacji, kierowcy są bardziej rozproszeni niż kiedykolwiek, jednak to właśnie billboardy nadal najsilniej przyciągają ich uwagę. Co więc sprawia, że tradycyjne formy reklamy ciągle są tak skuteczne?

Spis treści

Polacy spędzają średnio 17 600 minut rocznie za kierownicą, co przekłada się na ponad 293 godziny. Przeciętny dystans pokonywany dziennie wynosi od 26,2 do 31,5 kilometrów, w zależności od pory roku.

Więcej czasu w samochodzie oznacza więcej czasu na obserwację otoczenia, w tym właśnie reklam. Badania pokazują, że im więcej czasu spędzamy na drodze, tym więcej billboardów zauważamy, gdyż, z powodu rozmiarów i umiejscowienia, są trudne do przeoczenia.

Dlaczego reklamy zewnętrzne nadal przyciągają uwagę?

Istnieją trzy główne przyczyny skuteczności billboardów:

  • Monopolizacja odbiorców - kierowcy nie mogą ich uniknąć podczas jazdy. W przeciwieństwie do innych mediów, takich jak telewizja czy radio, płacht reklamowych nie da się wyłączyć ani przyciszyć;

  • Trafność - ludzie są zainteresowani informacjami zawartymi w billboardach, ponieważ często dotyczą one lokalnych wydarzeń, promocji czy miejscowych atrakcji.

  • Kreatywność - druk wielkoformatowy pozwala na tworzenie kreatywnych i efektownych przekazów, przez co łatwo zapadają w pamięć.

Kierowcy w niewoli billboardów

Jak pisałam wyżej, billboardy różnią się od innych form reklamy, ponieważ nie można ich wyłączyć ani przyciszyć. Kierowcy są "uwięzieni" w swoich samochodach, więc nie mają wyboru – muszą zwracać uwagę na drogę, a co za tym idzie, na reklamy. Podczas oglądania programu telewizyjnego lub słuchania muzyki, da się równolegle wykonywać inne czynności, co sprzyja ignorowaniu przekazu. W przypadku prowadzenia pojazdu nie jest to możliwe.

To właśnie ta nieuniknioność sprawia, że billboardy, jako stały element krajobrazu, są tak niezwykle skuteczne. Dlatego, mimo postępu technologicznego, nadal odgrywają kluczową rolę w większości strategii marketingowych.

Reklamy zewnętrzne wzmocnieniem kampanii internetowych

Dziś billboardy często pełnią także funkcję wzmacniania kampanii online. Taka integracja zwiększa zasięg i skuteczność całej strategii marketingowej.

Ponadto wiele firm nadal inwestuje w billboardy ze względu na ich trwałość. W przeciwieństwie do reklam online, które mogą zniknąć po kilku sekundach, płachty wielkoformatowe widoczne są przez o wiele dłuższy czas, co jest korzystne dla budowania świadomości marki.

W porównaniu do reklam telewizyjnych czy radiowych, billboardy są też bardziej opłacalne finansowo, więc chętnie korzystają z nich małe i średnie przedsiębiorstwa.

Jakie billboardy najskuteczniej zapadają w pamięć?

Kluczem do sukcesu są duże rozmiary oraz atrakcyjne projekty graficzne. Jednym ze sposobów na zwiększenie efektywności ogłoszeń jest umiejętne wykorzystanie koloru i kontrastu. Kolejnym czynnikiem wpływającym na skuteczność reklam jest ich lokalizacja. Umieszczenie ogłoszeń w miejscach o dużym natężeniu ruchu oczywiście zwiększa szansę na dotarcie do większej liczby osób. Dlatego firmy często wybierają pobliża skrzyżowań czy centrów handlowych. Owocnym trendem jest także wykorzystanie technologii interaktywnych. Elementy takie jak kody QR lub interaktywne ekrany mogą angażować odbiorców i zachęcać do obcowania z marką poza samym ogłoszeniem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu