Dopłaty do e-ciężarówek z większym budżetem. Nowe możliwości dla polskiego transportu

Maciej Badowski
Opracowanie:
Europejski Bank Inwestycyjny zaakceptował program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych.
Europejski Bank Inwestycyjny zaakceptował program Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wsparcia zakupu zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych. Łukasz Kaczanowski/ Polska Press
Zainicjowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, z dodatkowym wsparciem Europejskiego Banku Inwestycyjnego, program ten ma na celu przyspieszenie zielonej transformacji w polskim transporcie ciężarowym. Z podwojeniem budżetu, przedsiębiorcy otrzymują unikalną szansę na modernizację swoich flot w kierunku ekologicznych rozwiązań.

Podwojony budżet na zieloną transformację

W ramach nowych założeń programu, na wsparcie zakupu elektrycznych pojazdów ciężarowych przeznaczono aż 2 mld zł, co stanowi podwojenie pierwotnie zakładanej kwoty. Ta znacząca inwestycja ma umożliwić przedsiębiorstwom krok w stronę ekologiczniejszego transportu, redukując tym samym ślad węglowy sektora. Dotacje będą dostępne dla samochodów kategorii N2 (o dmc od 3,5 t do 12 t) i N3 (o dmc powyżej 12 t), co obejmuje szeroki zakres pojazdów ciężarowych wykorzystywanych w gospodarce.

– To największa transza, jaką zatwierdził Europejski Bank Inwestycyjny. Fundusze, które otrzymujemy ze sprzedaży praw do emisji dwutlenku węgla, przeznaczamy na zieloną transformację w Polsce w kierunku gospodarki niskoemisyjnej – powiedziała prezes Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Dorota Zawadzka-Stępniak.

Szczegóły programu wsparcia

Zasady przyznawania dotacji pozostają niezmienione w porównaniu z wcześniejszymi założeniami programu. Wysokość dofinansowania zależy od wielkości firmy oraz rodzaju pojazdu. Maksymalne wsparcie może wynieść do 30 proc. kosztów kwalifikowanych dla dużych przedsiębiorstw, 50 proc. dla średnich i 60 proc. dla małych firm.

Oznacza to, że przedsiębiorcy mogą liczyć na znaczące wsparcie finansowe, które może przyczynić się do szybszej modernizacji floty pojazdów ciężarowych. Łączna kwota wsparcia została również określona – nie może przekroczyć 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2 oraz 750 tys. zł dla pojazdów N3, co stanowi istotne ułatwienie w planowaniu inwestycji.

Rozwój infrastruktury ładowania

Dodatkowo program wsparcia nie ogranicza się jedynie do dopłat przy zakupie pojazdów, ale również obejmuje rozwój infrastruktury niezbędnej do ich eksploatacji. Jak zapowiedziano, w niedługim czasie mają zostać uruchomione dwa kluczowe programy wsparcia, które uzyskały już akceptację Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Programy te skoncentrują się na budowie i rozbudowie sieci elektroenergetycznych dla ogólnodostępnych stacji ładowania dużej mocy oraz na rozwoju publicznych stacji ładowania dla ciężkiego transportu. Łączny budżet tych inicjatyw wynosi 6 mld zł, co stanowi znaczące wsparcie dla operatorów stacji ładowania i przyczyni się do dalszego rozwoju ekologicznego transportu w Polsce.

Inwestycje te są kluczowe dla zapewnienia efektywnego i wygodnego użytkowania pojazdów elektrycznych, eliminując jedną z głównych barier w ich adopcji, jaką jest dostępność punktów ładowania. Dzięki tym działaniom Polska staje się liderem w zakresie zielonej transformacji transportu ciężarowego w Europie, dając przykład, jak za pomocą odpowiednich inwestycji i wsparcia rządowego można efektywnie przeciwdziałać zmianom klimatycznym.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu