Fałszywe telefony z banków. "Jak oszuści zdobędą te dane, mogą zaciągnąć nawet kilkadziesiąt kredytów dziennie!"

Małgorzata Stempinska
Małgorzata Stempinska
Wideo
od 16 lat
Znowu popularna stała się metoda naciągania na fałszywych konsultantów banku. Ofiarą manipulacji socjotechnicznej może paść każdy. Podpowiadamy, jak nie dać się oszukać i uchronić swoje dane i pieniądze.

Celem działań złodziei jest zdobycie dostępu do pieniędzy na rachunku oraz danych osobowych. Najgorsze, że przestępcy działają lawinowo: kiedy już zdobędą czyjeś dane, potrafią w ciągu jednego dnia zaciągnąć na tę osobę nawet kilkadziesiąt pożyczek.

Tak działają oszuści telefoniczni

Oszuści stosują zaawansowane technologie. Wykorzystują narzędzia umożliwiające wykonanie połączenia telefonicznego z wyświetleniem prawdziwego numeru wiarygodniej instytucji, np. znanego banku. Rozmowy nawiązywane przez złodziei danych mogą trwać długo. Z jednej strony potencjalna ofiara poddawana jest manipulacji - przestępcy z wykorzystaniem narzędzi technologicznych potrafią przełączać rozmowę do innych fałszywych „konsultantów”, aby upozorować prawdziwy kontakt z bankiem. Z drugiej strony, ofiara narażona jest na sugestywne socjotechniki.

- Złodziej opisuje sytuację kryzysową, która wymaga działania ze strony rozmówcy, aby uniknął strat. Jest duże ryzyko, że nieuważna osoba będąca pod presją, w trakcie codziennych obowiązków ulegnie tej socjotechnice. Dlatego zwracam uwagę na konieczność zachowania szczególnej ostrożności przez nas wszystkich i stosowanie zasady ograniczonego zaufania. Jeżeli zaskakuje nas telefon z firmy, której nie znamy albo od której nie spodziewamy się kontaktu, lepiej natychmiast przerwać połączenie - podpowiada Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Uważaj na oszukańcze telefony. Oto jak nie dać się naciągnąć

By uchronić swoje dane i pieniądze, warto stosować się do tych rad:

  • Nigdy nie kontynuuj podejrzanych rozmów - jeśli masz obawę co do wiarygodności osoby, która dzwoni, natychmiast rozłącz się. Lepiej samemu zadzwonić na oficjalną infolinię firmy, aby potwierdzić czy faktycznie jej pracownik kontaktował się z Tobą;
  • Pamiętaj: pracownik BIK, Związku Banków Polskich, Twojego banku NIGDY nie pyta się o login i hasło do logowania na Twoje konto w banku, nie prosi o pełny numer Twojej karty, jej daty ważności oraz kod CVV2/CVC2, ani nie namawia do zainstalowania aplikacji na Twoim komputerze lub smartfonie;
  • Nie potwierdzaj operacji, których sam nie zlecasz albo których do końca nie rozumiesz;
  • Nie oddzwaniaj odruchowo na nieznany numer – to niebezpieczeństwo przekierowania do krajów egzotycznych - za takie połączenie nasz operator komórkowy pobierze podwyższoną opłatę;
  • Miej włączone Alerty BIK – ostrzeżenia sms, które otrzymasz, gdy ktoś na Twoje dane zaciąga kredyt, pożyczkę, zawiera umowę z operatorem telekomunikacyjnym, dokonuje zakupów na raty. To sposób, by na stałe chronić się przed wyłudzeniem, bo nigdy nie wiadomo, kiedy i skąd nasze dane zostaną skradzione.

Nie przegap

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Fałszywe telefony z banków. "Jak oszuści zdobędą te dane, mogą zaciągnąć nawet kilkadziesiąt kredytów dziennie!" - Gazeta Pomorska

Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu