4 na10 firm chce podnieść ceny w tym roku
Jak wynika z najnowszego badania BIG InfoMonitor rzuca światło na plany polskich mikro, małych oraz średnich przedsiębiorstw w kontekście kształtowania cen swoich produktów i usług. Wynika z niego, że 40 proc. badanych mikro, małych oraz średnich firm ma w planach podniesienie cen jeszcze przed nadejściem nowego roku. To dane, które z pewnością zainteresują nie tylko konsumentów, ale i ekonomistów próbujących przewidzieć nadchodzące trendy na rynku.
Zgromadzone informacje wskazują, że już 15 proc. przedsiębiorstw zdecydowało się na taki krok, podnosząc ceny swoich usług czy produktów. Dodatkowe 40 proc. rozważa takie działanie w najbliższej przyszłości. Znaczy to, że większość, bo aż 54 proc. mikrofirm, 60 proc. małych oraz 44 proc. średnich przedsiębiorstw, może zakończyć ten rok z wyższymi cenami w swojej ofercie.
Które branże najbardziej odczują zmiany?
Szczególnie widoczna jest tendencja do podwyżek w branży budowlanej, gdzie około 63 proc. firm sygnalizuje plany zmian cenowych. Co ciekawe, już ponad 16 proc. przedsiębiorstw w tej branży zdecydowało się na takie działania. Transport również znajduje się wśród sektorów, gdzie co druga firma rozważa podwyżki. Z kolei w usługach, handlu i przemyśle blisko 32 proc. przedsiębiorców nie planuje zwiększać cen, a ponad 22 proc. nawet rozważa ich obniżenie.
Przyczyny i skutki dla rynku
Głównym motorem napędowym podwyżek są rosnące koszty pracy, które najmocniej uderzają w przemysł i handel. Dodatkowo, branże takie jak transport i budownictwo zmagają się z wyższymi rachunkami za gaz i prąd oraz inflacją, co również skłania do rewizji cenników. Ponadto, 28 proc. firm przemysłowych uwzględnia w swoich kalkulacjach koszty pośredników.
– Skaner MŚP pokazuje, że co trzeci przedsiębiorca czuje presję szybkiego dostosowywania cen do panujących trendów rynkowych. Szczególnie w transporcie, gdzie brakuje rąk do pracy, firmy chcą zwiększyć wpływy, by móc oferować wyższe wynagrodzenia – wskazano w raporcie.
Wyzwania stojące przed MŚP
Przedsiębiorcy mierzą się nie tylko z koniecznością dostosowania cen, ale również z innymi wyzwaniami. Rosnące koszty ogólne, ceny materiałów, energia, a także spadająca sprzedaż i trudności w znalezieniu kwalifikowanych pracowników to tylko niektóre z nich. Z kolei 10 proc. mikro, małych i średnich firm wskazuje na problemy z płynnością finansową i odzyskaniem należności.
Sławomir Grzelczak, prezes BIG InfoMonitor, podkreśla, że trudna sytuacja finansowa wielu MŚP prowadzi do problemów z terminowym regulowaniem zobowiązań. – Zaległości deklaruje już blisko 6 proc. mikro, 17 proc. małych i aż 22 proc. średnich firm – alarmuje.
Poszukiwanie nowych rynków również stanowi wyzwanie, zwłaszcza dla firm zatrudniających od 10 do 249 osób, z których co piąta wskazuje na to jako na problem. Tylko 7% badanych nie dostrzega przed sobą żadnych przeszkód.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?