Spis treści
Firmy stawiają na nowe technologie
Jak wynika z raportu ManpowerGroup „Rynek pracy w erze AI”, 39 proc. organizacji już korzysta z rozwiązań opartych na generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak np. ChatGPT, a kolejne 21 proc. planuje wprowadzić zmiany w najbliższych 12 miesiącach. Technologiczną rewolucję w ciągu 3 lat zapowiada 17 proc. polskich przedsiębiorstw, natomiast 15 proc. z nich w ogóle nie bierze pod uwagę wprowadzenia elementów AI codziennej pracy, a 5 proc. firm odrzuciło tego typu innowacje.
Raczej nie zaskakuje, że największy optymizm wobec wykorzystania AI w miejscu pracy wyrażają przedstawiciele wyższej kadry managerskiej, gdzie 68 proc. przedstawicieli tej grupy jest pozytywnie nastawiona do tego typu zmian. Podobne nastroje panują wśród managerów średniego szczebla, a także specjalistów, gdzie co 6 pracownik chętnie wdroży w swoje działania elementy AI. Pracownicy fizyczni to grupa, która wykazuje największy sceptycyzm wobec sztucznej inteligencji w miejscu pracy, jednak wciąż wynik ten jest dość optymistyczny – pozytywne nastawienie wobec najnowszych technologii wykazuje 52 proc. z nich.
– Bycie konkurencyjnym na dzisiejszym rynku oznacza konieczność adaptacji nowoczesnych technologii. Jest to kluczowe w kontekście wzrostu konkurencyjności firmy, ale również poprawy jej efektywności działań, co przekłada się na wzrost zadowolenia klientów oraz pracowników, a także ich lojalność. Z nowinek technologicznych korzysta coraz więcej firm, zarówno z sektora IT, jak i finansów, handlu, logistyki czy produkcji – komentuje dla Strefy Biznesu Justyna Mazur, ekspertka rynku pracy IT, liderka zatrudnienia stałego w Experis.
Potwierdza to Marta Szymańska, ekspertka rynku pracy, liderka specjalizacji w Manpower, która również przyznaje, że pracownicy fizyczni, czyli tzw. blue collar, często podchodzą do nowych technologii z rezerwą. – Wynika to oczywiście z obawy o miejsca pracy. Niemniej jednak, postęp technologiczny jest nieunikniony, a firmy będą dążyły do tego, aby włączyć choć elementy sztucznej inteligencji do codziennych zadań nawet na najniższych szczeblach organizacji. Przykład idący z góry oraz systematyczne szkolenia mogą przyczynić się do stopniowego oswajania pracowników z nowymi technologiami – wskazuje.
Z jakich rozwiązań korzystają przedsiębiorstwa?
Jak wyjaśnia nam Mazur, sztuczna inteligencja może mieć szerokie zastosowanie w biznesie i wpływać pozytywnie na rozwój firm. – Coraz bardziej powszechnym zastosowaniem sztucznej inteligencji jest automatyzacja powtarzalnych procesów takich jak np. wprowadzanie danych, przetwarzanie zleceń związanych z obsługą klienta, jak zamówienia, wysyłka, płatności, reklamacje – wymienia i dodaje, że dzięki wykorzystaniu chatbotów i wirtualnych asystentów proces obsługi klienta może być dostępny w trybie 24/7.
Ponadto, dzięki analizie danych coraz więcej firm stosuje analitykę predykcyjną opartą na AI. W ten sposób szacowane jest ryzyko planowanych działań, a niejednokrotnie wręcz minimalizowane. – Pozwala to na optymalizację procesów wewnętrznych, a także przewidywanie trendów rynkowych oraz zachowań klientów – wyjaśnia.
– Wykorzystanie AI w biznesie ma przekładać się na poprawę doświadczeń odbiorców, daje firmom ogromne możliwości dostosowania proponowanych rozwiązań do indywidualnych potrzeb klientów – podaje. – Dzięki implementacji sztucznej inteligencji firmy mogą także skutecznie zarządzać ryzykiem i obniżać koszty operacyjne monitorując np. stan urządzeń i maszyn, przewidywać ich awarie i minimalizować ich negatywny wpływ na bieżące funkcjonowanie, zachowując ciągłość produkcji i dostaw – uzupełnia.
Z kolei Szymańska dodaje, że także działy HR dość często korzystają ze wsparcia AI, głównie po to, aby usprawnić procesy rekrutacyjne i zarządzanie talentami. – Sztuczna inteligencja m.in. automatyzuje przetwarzanie aplikacji, ułatwia komunikację z kandydatami, wspiera procesy kadrowo-administracyjne – wyjaśnia.
Koszty i regulacje prawne największymi barierami
Zgodnie z raportem, najczęściej implementację AI komplikuje konieczność poniesienia wysokich kosztów inwestycji, na co wskazało 36 proc. respondentów. Ponadto dla pracodawców wyzwaniem są także obawy dotyczące prywatności oraz regulacji prawnych (32 proc.), brak umiejętności wśród pracowników pozwalających skutecznie wykorzystywać sztuczną inteligencję (30 proc.), sprzeciw ze strony zatrudnionych osób (27 proc.), brak odpowiednich platform czy narzędzi AI (22 proc.), czy zdefiniowanie obszarów, w których mogliby z powodzeniem korzystać z tego typu rozwiązań (22 proc.).
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?