Spis treści
Jakie prezenty kupują Polacy z okazji Świąt Bożego Narodzenia 2023
W czołówce najczęściej kupowanych upominków dorosłym plasują się kosmetyki i perfumy, po które sięga aż 67 proc. ankietowanych. Z kolei mniejszą popularnością cieszą się zestawy prezentowe (41 proc.), słodycze (39 proc.), książki, gry, filmy lub płyty (37 proc.), biżuteria i zegarki (33 proc.), a także ubrania czy akcesoria domowe (po 30 proc.) – wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo.
Nie brakuje osób, które decydują się na zakup artykułów dekoracyjnych, jak świece, koce czy poduszki (29 proc.), vouchery (26 proc.), sprzęt elektroniczny (25 proc.) czy alkohol (23 proc.). 19 proc. badanych wybiera torebki i inne dodatki, a 13 proc. bardziej oryginalne podarunki, typu bilet na koncert czy wycieczka za granicę. 5 proc. kupuje bliskim obuwie, a 7 proc. jeszcze inne prezenty.
Dzieciom najchętniej kupujemy słodycze (55 proc.) lub klocki i zestawy konstrukcyjne (51 proc.). Nieco rzadziej decydują się na: gry i puzzle (47 proc.), lalki, maskotki lub figurki czy książki i kolorowanki (po 36 proc.), a także zestawy edukacyjne (33 proc.) oraz samochody, pojazdy i kolejki (31 proc.). Zdecydowanie mniejszą popularnością cieszą się droższe prezenty, jak sprzęt elektroniczny typu konsola, laptop czy telefon, które wybiera 21 proc. ankietowanych oraz sportowy, jak rower czy hulajnoga (12 proc.) Pozostałe 12 proc. kupuje inne prezenty.
Podobne wnioski płyną z raportu „Plany zakupowe Polaków na święta 2023” platformy UCE RESEARCH i Grupy BLIX. Odpowiadając na pytanie wielokrotnego wyboru, ankietowani najczęściej wymieniali kosmetyki – 69,5 proc. Dalej w rankingu są zabawki – 60,6 proc. , słodycze – 45 proc. , perfumy – 33,9 proc. , a także ubrania – 33,6 proc.
– Kosmetyki i zabawki to najpopularniejsze kategorie prezentowe obok perfum. Ich wzrosty świadczą o tym, że Polacy zwrócą na nie największą uwagę przy wyborze gwiazdkowych podarunków. Mocno spadło natomiast zainteresowanie odzieżą, co może być spowodowane trudnościami z doborem odpowiednich ubrań – wyjaśnia dr Krzysztof Łuczak, główny ekonomista z Grupy BLIX.
Jakie kwoty chcemy przeznaczyć na prezenty 2023?
Ankietowani w badaniu PayPo najczęściej przeznaczają na ten cel kwoty w przedziale 251-500 zł, co potwierdziło 30 proc. badanych. 18 proc. osób wskazało przedział 501-750 zł, a 15 proc. 751-1000 zł. Zaledwie 14 proc. ma zrobić zakupy za 10-250 zł, podczas gdy 13 proc. przeznaczy na upominki więcej niż 1000 zł. 11 proc. jeszcze nie określiło budżetu.
Z kolei z raportu UCE RESEARCH i Grupy BLIX wynika, że najwięcej ankietowanych (42,9 proc.) średnio na prezent przeznaczy w tym roku od 51-100 zł. Od 101 do 200 zł zamierza wydać co trzeci badany (32,1 proc.). , a do 50 zł – 9,5 proc. Z kolei 7,3 proc. planuje wydatki od 201 do 300 zł. Wyższe kwoty mają zdecydowanie mniej wskazań.
– Zestawiając informacje o kwotach przeznaczanych na pojedyncze prezenty z liczbą obdarowywanych osób, można dojść do wniosku, że statystycznie Polacy wydadzą w tym roku od 500 zł do nawet ponad 1000 zł – zauważa Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy BLIX.
– Tegoroczne dane są raczej w normie, aczkolwiek trochę w nich wciąż czuć ducha oszczędności. Analizując je, trzeba pamiętać o tym, że wciąż mamy wysoki poziom inflacji i w sklepach jest drogo. Ceny nie spadają, tylko wolniej rosną niż rok temu. I przeciętny konsument to zauważa. Przysłowiowy Kowalski nie kieruje się wskaźnikiem inflacji, tylko opiera się głównie na swoich odczuciach i doświadczeniach zakupowych, a te są indywidualne i zależne od tego, co dana osoba najczęściej wkłada do koszyka i gdzie kupuje produkty – dodaje Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego, Grupa Offerista.
Gdzie kupujemy prezenty?
Połowa Polaków dokonuje świątecznych zakupów w sklepach online, niewiele mniej, bo 47 proc. w sklepach stacjonarnych, a 3 proc. wybiera inną formę. Polacy przy wyborze upominków najczęściej kierują się preferencjami najbliższych (60 proc.) i ceną produktów (56 proc.). 47 proc. zwraca szczególną uwagę na promocje specjalne, co potwierdziło 47 proc. respondentów oraz na markę i jakość produktów – 43 proc. osób. Dla 7 proc. istotnym czynnikiem decydującym o zakupie jest dostępność płatności odroczonych w sklepie, a 3 proc. wskazało inne odpowiedzi.
– Świeży asortyment spożywczy zazwyczaj kupujemy stacjonarnie, a produkty kosmetyczne, elektronikę czy AGD wolimy nabywać online. Im droższy jest dany produkt, tym większa skłonność konsumentów do sprawdzania jego ceny w sklepach internetowych. Należy przy tym uważać na różnego rodzaju zamienniki i podróbki, które online łatwo pomylić z oryginalnymi artykułami – mówi Lenkiewicz
Kupujesz prezenty? Pamiętaj o swoich prawach
Wszechobecne świąteczne promocje zachęcają kupujących do skorzystania z okazji. Warto sprawdzić czy promocja jest rzeczywiście korzystna i zwrócić uwagę na najniższą cenę z ostatnich 30 dni przed obniżką. – Dzięki temu ma rzeczywisty punkt odniesienia, który pozwala ocenić atrakcyjność oferty – przypomina Europejskie Centrum Konsumenckie.
Ponadto należy pamiętać, że może się zdarzyć wręczenie wadliwego, niedziałającego produktu. Taki towar można reklamować – niezależnie, czy został kupiony w cenie regularnej, czy promocyjnej. – W Europie masz prawnie zagwarantowaną możliwość reklamacji również towarów przecenionych – podkreśla ECK i wyjaśnia, że jeśli prezent znaleziony pod choinką okaże się wadliwy, mamy prawo do naprawy, wymiany lub w kolejnym etapie – zwrotu pieniędzy przez okres do dwóch lat od daty zakupu. Wyjątkiem może być konkretna wada, z której wynikał rabat i o której zostaliśmy poinformowani.
Z kolei kupując online, mamy 14 dni na odstąpienie od umowy bez konieczności podawania powodu. – Należy jednak pamiętać, że niektóre towary łatwo psujące się (np. żywność) oraz przedmioty spersonalizowane (np. grawerowana biżuteria) nie podlegają zwrotowi – dodają eksperci.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?