Spis treści
Prezenty dla partnerów i dzieci na pierwszym miejscu
Zgodnie z wynikami badania, Polacy najczęściej przygotowują prezenty świąteczne dla swoich partnerów lub partnerek oraz dzieci. Aż 75% respondentów wskazało, że to właśnie te osoby są na szczycie ich listy obdarowywanych. Dzieci również cieszą się dużą uwagą, z 73% Polaków planujących dla nich upominki.
"(...) Polacy najczęściej przygotowują upominki świąteczne dla partnerów lub partnerek (75 proc.), dzieci (73 proc.) oraz rodziców (43 proc. dla mamy, 27 proc. dla taty). Zazwyczaj kupujemy prezenty bez jasnych wskazówek od bliskich i wybieramy raczej gwiazdkowe pewniaki, czyli sprawdzone, uniwersalne opcje" – czytamy w informacji prasowej na temat wyników badania na zlecenie Empiku.
Rodzice również znajdują się w kręgu zainteresowania, choć w mniejszym stopniu niż partnerzy i dzieci. Prezenty dla mamy planuje 43% badanych, a dla taty 27%. Wybierając prezenty, Polacy często sięgają po sprawdzone i uniwersalne opcje, które z pewnością przypadną do gustu obdarowywanym.
Co znajdziemy pod choinką?
Podobnie jak w latach ubiegłych, w tym roku dorośli Polacy najczęściej znajdą pod choinką kosmetyki, odzież, akcesoria modowe oraz książki. Dzieci natomiast mogą liczyć na zabawki, słodycze, ubrania i książki.
Z badania wynika, że zdecydowana większość Polaków przeznaczy na prezenty kilkaset złotych. Najwyższy odsetek badanych, bo aż 39%, planuje zakup więcej niż pięciu upominków, a średni koszt jednego prezentu mieści się najczęściej w przedziale 51-100 zł. Co ciekawe, mężczyźni, choć kupują mniej prezentów niż kobiety, częściej są skłonni wydać na jeden prezent ponad 300 zł.
Wyzwania w wyborze prezentów
Zakup prezentów świątecznych to dla wielu Polaków przyjemność, ale również wyzwanie. Aż 84% respondentów przyznaje, że lubi kupować bliskim upominki, jednak 60% z nich ma czasem problem z wyborem odpowiedniego prezentu.
"Większość Polaków (84 proc.) lubi kupować bliskim świąteczne prezenty, ale jednocześnie 6 na 10 przyznaje, że czasem ma problem z ich wyborem. Może to wynikać z faktu, że jedynie 15 proc. respondentów mówi konkretnie, co chce dostać pod choinkę, a co trzeci daje rodzinie i znajomym tylko bardzo ogólne sugestie w tym zakresie" – czytamy.
Jednym z powodów tego problemu jest brak jasnych wskazówek od obdarowywanych. Tylko 15% respondentów mówi wprost, co chciałoby dostać, a co trzeci daje jedynie ogólne sugestie. To sprawia, że wybór prezentu staje się trudniejszy, a kupujący muszą polegać na swojej intuicji i znajomości gustu obdarowywanego.
Preferencje i niespodzianki
Wielu Polaków woli samodzielnie wybierać swoje prezenty, co również wpływa na trudności w ich zakupie. Aż 65% badanych wyjaśnia, że nie mówi o swoich preferencjach, ponieważ wolą sami kupić to, co im się podoba.
Ponad połowa respondentów tłumaczy, że nie chce sprawiać bliskim kłopotu, prosząc o konkretny prezent, bądź po prostu preferuje niespodzianki. Mimo to, 60% ankietowanych lubi, kiedy osoba obdarowywana mówi wprost, co chce dostać, co ułatwia wybór i minimalizuje ryzyko nietrafionego prezentu.
Dla większości Polaków święta to czas, kiedy przede wszystkim myślą o obdarowywaniu rodziny. Aż 68% respondentów deklaruje, że w święta stara się znaleźć prezenty dla bliskich, a o sobie myśli w drugiej kolejności.
Źródło: PAP
