Spis treści
W dwóch wcześniejszych materiałach wskazaliśmy z ekspertami, kiedy i kto powinien rozważyć zakup firmy oraz na jakim etapie jej funkcjonowania. Zwróciliśmy uwagę także na sposób wyceny przedsiębiorstwa będącego w orbicie zainteresowania inwestora. Teraz przyszedł czas na analizę due diligence – niezbędną przede wszystkim przy zakupie przedsiębiorstw z dłuższym stażem, choć nie tylko.
Kiedy stosujemy narzędzie due diligence do sprawdzenia startupu?
Analiza due diligence sprawdza się także w przypadku startupa, pod warunkiem wszakże, że firma już jakiś czas funkcjonuje na rynku. Stosuje się ją zatem przed zakupem raczkujących firm z potencjałem, ale już z odpowiednio zorganizowanym zespołem, sprawną linią produkcyjną czy grupą pierwszych klientów.
Co to jest due diligence? Kiedy stosowane jest to narzędzie?
Due diligence to poddanie firmy głębokiej analizie celem jej wyceny przez potencjalnego inwestora. Badanie due diligence ma na celu szczegółową ocenę bieżącej sytuacji firmy oraz wskazanie istniejących i potencjalnych ryzyk związanych z planowanym zakupem firmy lub każdą inną transakcją kapitałową dotyczącą badanego przedsiębiorstwa, w tym: fuzją, wydzieleniem lub sprzedażą jego części.
– Due diligence może być różnie definiowane i składać się z wielu elementów. To, jak wygląda w praktyce, zależy m.in. od tego, jaka jest specyfika analizowanego podmiotu, jaką ma strukturę, w jakiej branży działa, itp. – wyjaśnia Damian Cęcelewski, ekspert Ground Frost.
Na jakie pytania powinna odpowiedzieć procedura due diligence?
Analiza sytuacji przedsiębiorstwa powinna zapewnić przede wszystkim zidentyfikowanie i oszacowanie ryzyka lub ryzyk związanych z przyszłą inwestycją. Jej zadaniem jest także określenie specyfiki działania przedsiębiorstwa i sektora, w którym się porusza. Eksperci skupiają się między innymi na kosztach funkcjonowania, ich strukturze, charakterze rynku. Sprawdzają dostawców firmy i odbiorców – obecnych i potencjalnych. Wszystko to służy wypracowaniu strategii rozmów inwestora spółki oraz sporządzenia wyceny przedsiębiorstwa.
Oto obszary badawcze due diligence
