Jeszcze w tym roku nastąpi rozszerzenie sieci dróg płatnych dla tych pojazdów. „W kolejnych latach sieć będzie powiększana"

Maciej Badowski
PAP
Opracowanie:
Rozszerzenie sieci płatnych dróg dla ruchu ciężarowego o ok. 1600 km nastąpi w tym roku – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.
Rozszerzenie sieci płatnych dróg dla ruchu ciężarowego o ok. 1600 km nastąpi w tym roku – poinformował wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Jarosław Jakubczak/ Polska Press
W bieżącym roku polska sieć dróg objętych opłatami dla pojazdów ciężarowych zostanie poszerzona o około 1600 kilometrów, jak informuje wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak. Plan zakłada, że w nadchodzących latach dołączą do niej kolejne odcinki, co ma na celu objęcie opłatami wszystkich nowo wybudowanych dróg.

Spis treści

Planowane poszerzenie sieci

Wiceminister infrastruktury, Piotr Malepszak, podzielił się z agencją prasową PAP informacjami na temat ambitnego planu rozbudowy sieci dróg płatnych w Polsce. W tym roku ma zostać włączonych do systemu dodatkowych 1600 kilometrów dróg, a w przyszłości sieć ta będzie sukcesywnie powiększana.

– Naszym celem jest, aby w perspektywie najbliższych lat wszystkie nowo powstałe drogi były objęte opłatami dla ruchu ciężarowego – wyjaśnia Malepszak.

Wpływ na budżet i rozwój infrastruktury

Zgodnie z Oceną Skutków Regulacji (OSR) opublikowaną na początku sierpnia, rozszerzenie sieci ma przynieść Krajowemu Funduszowi Drogowemu (KFD) prawie 14 mld zł dochodu w ciągu najbliższych dziesięciu lat. Aktualnie opłaty elektroniczne są pobierane na około 3620 km dróg krajowych.

– Dzięki temu zwiększeniu przychodów, będziemy mogli kontynuować rozbudowę i modernizację polskich dróg krajowych – informuje OSR.

Zmiana w percepcji transportu

Rozszerzenie sieci dróg płatnych ma też na celu zmianę w postrzeganiu dostępnych opcji transportowych przez przedsiębiorców. Jak wskazuje OSR, może to przyczynić się do wzrostu atrakcyjności transportu kolejowego, który stanie się bardziej konkurencyjny wobec transportu drogowego.

– Zwiększenie kosztów przejazdu dla ciężarówek sprawi, że transport kolejowy stanie się bardziej opłacalną alternatywą, co może przyczynić się do zmniejszenia obciążenia dla polskich dróg – podkreślono w dokumencie.

Zrównoważenie konkurencji między sektorami

Dodatkowo, w OSR zaznaczono, że wprowadzenie opłat za przejazd nowych odcinków dróg najwyższej klasy ma na celu zniwelowanie istniejących nierówności między transportem drogowym a kolejowym. – Chcemy, aby oba te sektory miały równe szanse na rynku, co przyczyni się do bardziej zrównoważonego rozwoju polskiej infrastruktury transportowej – wyjaśniają autorzy OSR.

Takie działania mają nie tylko zwiększyć efektywność wykorzystania istniejącej infrastruktury, ale również przyczynić się do lepszego zarządzania ruchem ciężarowym w Polsce, co w dłuższej perspektywie może mieć pozytywny wpływ na stan polskich dróg oraz środowisko naturalne.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu