Spis treści
Cła na samochody niespełniające wymogów CUSMA
Nowe cła dotyczą samochodów, które nie spełniają wymogów umowy o wolnym handlu między Kanadą, USA i Meksykiem (CUSMA). Według danych opublikowanych przez Radio-Canada, w 2024 roku około 10% amerykańskich samochodów importowanych do Kanady, co stanowi około 67 tysięcy pojazdów, nie spełniało tych regulacji.
Kanadyjskie cła nie obejmują jednak samochodów i części sprowadzanych z Meksyku, ani części zgodnych z CUSMA. Premier Carney podkreślił, że Kanada docenia korzyści płynące z systemu zintegrowanej produkcji, dlatego cła dotyczą jedynie tych części amerykańskich samochodów, które nie spełniają wymogów umowy.
Reakcja premiera Carneya
Premier Mark Carney, komentując sytuację na platformie X, stwierdził, że:
Prezydent Trump spowodował ten kryzys handlowy, a Kanada odpowiada w sposób przemyślany i zdecydowany.
Wpływ ceł na kanadyjski przemysł motoryzacyjny
Kanadyjski sektor motoryzacyjny już odczuwa skutki amerykańskich ceł. Fabryka Stellantis, produkująca samochody marek takich jak Chrysler, Dodge i Fiat, wstrzymała swoją działalność w poniedziałek. W tym samym czasie pojawiły się doniesienia, że zakłady Toyoty i Hondy w Kanadzie kontynuują produkcję, planując działać normalnie tak długo, jak będą miały dostęp do niezbędnych części.
Amerykańskie cła nie dotyczą części samochodowych produkowanych w Kanadzie i Meksyku, które pochodzą z USA. Dla większości samochodów produkowanych w Kanadzie oznacza to, że około połowa użytych części nie podlega amerykańskim taryfom. Dzięki temu, jak podaje Radio-Canada, samochody eksportowane z Kanady do USA są objęte zredukowaną stawką celną wynoszącą około 15%.
