Kanada wprowadza cła odwetowe na amerykańskie samochody

Eryk Kołodziejek
Opracowanie:
Kanadyjskie cła nie obejmują jednak samochodów i części sprowadzanych z Meksyku, ani części zgodnych z CUSMA.
Kanadyjskie cła nie obejmują jednak samochodów i części sprowadzanych z Meksyku, ani części zgodnych z CUSMA. PAP
Od środy obowiązują w Kanadzie 25-procentowe cła na samochody importowane z USA. To odpowiedź premiera Marka Carneya na amerykańskie taryfy na auta sprowadzane do Stanów Zjednoczonych. Decyzja ta ma na celu ochronę kanadyjskiego rynku motoryzacyjnego i jest konsekwencją napięć handlowych między dwoma krajami.

Spis treści

Cła na samochody niespełniające wymogów CUSMA

Nowe cła dotyczą samochodów, które nie spełniają wymogów umowy o wolnym handlu między Kanadą, USA i Meksykiem (CUSMA). Według danych opublikowanych przez Radio-Canada, w 2024 roku około 10% amerykańskich samochodów importowanych do Kanady, co stanowi około 67 tysięcy pojazdów, nie spełniało tych regulacji.

Kanadyjskie cła nie obejmują jednak samochodów i części sprowadzanych z Meksyku, ani części zgodnych z CUSMA. Premier Carney podkreślił, że Kanada docenia korzyści płynące z systemu zintegrowanej produkcji, dlatego cła dotyczą jedynie tych części amerykańskich samochodów, które nie spełniają wymogów umowy.

Reakcja premiera Carneya

Premier Mark Carney, komentując sytuację na platformie X, stwierdził, że:

Prezydent Trump spowodował ten kryzys handlowy, a Kanada odpowiada w sposób przemyślany i zdecydowany.

Wpływ ceł na kanadyjski przemysł motoryzacyjny

Kanadyjski sektor motoryzacyjny już odczuwa skutki amerykańskich ceł. Fabryka Stellantis, produkująca samochody marek takich jak Chrysler, Dodge i Fiat, wstrzymała swoją działalność w poniedziałek. W tym samym czasie pojawiły się doniesienia, że zakłady Toyoty i Hondy w Kanadzie kontynuują produkcję, planując działać normalnie tak długo, jak będą miały dostęp do niezbędnych części.

Amerykańskie cła nie dotyczą części samochodowych produkowanych w Kanadzie i Meksyku, które pochodzą z USA. Dla większości samochodów produkowanych w Kanadzie oznacza to, że około połowa użytych części nie podlega amerykańskim taryfom. Dzięki temu, jak podaje Radio-Canada, samochody eksportowane z Kanady do USA są objęte zredukowaną stawką celną wynoszącą około 15%.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu