Spis treści
- Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2022?
- Kiedy jest niedziela handlowa - jak to zapamiętać? Sklep wyśle SMS-a z przypomnieniem
- Zakaz handlu w niedziele - kto na nim stracił?
- Sklepy przypominają o niedzielach handlowych. Wysyłają swoim klientom SMS-y
- Zakaz handlu w niedzielę. Które sklepy mogą być otwarte?
Kiedy wypadają niedziele handlowe w 2022?
W 2022 roku mieliśmy jedną niedzielę handlową w styczniu, dwie w kwietniu a przed nami jedna w czerwcu i w sierpniu, a na koniec znowu dwie w grudniu. Taki rozkład niedziel handlowych może powodować, że mało kto pamięta, w którą niedzielę można udać się do sklepu.
Duże i mniejsze sklepy znalazły jednak rozwiązanie tego problemu. Coraz częściej przypominają o tym na własną rękę, rozsyłając do swoich klientów SMSy.
W tym roku czekają nas jeszcze cztery niedziele handlowe. Będą to:
- 26 czerwca,
- 28 sierpnia,
- 11 grudnia,
- 18 grudnia.
Wprowadzony w marcu 2018 zakaz handlu w niedzielę początkowo obowiązywał raz na dwa tygodnie, potem handlowa była ostatnia niedziela w miesiącu i dodatkowo przed świętami. Obecnie jest to już tylko siedem niedziel w roku.
Kiedy jest niedziela handlowa - jak to zapamiętać? Sklep wyśle SMS-a z przypomnieniem
Zamieszanie powstało, gdy coraz więcej sieci handlowych zaczęło otwierać się w niedziele jako placówki handlowe wykorzystując lukę w przepisach. Obecnie sklepy otwarte w niedziele funkcjonują głównie w formie sklepów samoobsługowych lub punktów odbioru zakupów internetowych.
- W ostatnich latach przekonaliśmy się, że gdy pojawiają się trudności z przekazaniem ważnej informacji, SMS okazuje się bardzo skuteczny. Tak było w przypadku alertów RCB, informujących o zagrożeniach szybciej niż zdążyliśmy sprawdzić prognozę pogody czy powiadomień o terminie szczepienia, przychodzących automatycznie na dobę przed wizytą. Nic dziwnego, że w sytuacji, kiedy mało kto pamięta, że w najbliższą niedzielę można zrobić zakupy, sklepy nie poprzestają na umieszczeniu informacji na drzwiach wejściowych, tylko szukają sprawdzonego kanału komunikacji, by zaprosić klientów na zakupy - mówi Maja Wiśniewska, Marketing Manager SMSAPI.
Dla sprzedawców konieczną umiejętnością coraz częściej staje się nauczenie tego, jak klienci zachowują się podczas zakupów, jakie mają preferencje i oczekiwania, uwzględniając komunikację.
- Nie warto w dobie takiej mnogości wielu źródeł informacji, wychodzić do każdego klienta taką samą drogą komunikacji, czy też wszystkimi jednocześnie, ponieważ nie zwiększy to szansy dotarcia, a wręcz może zostać odebrane jako nachalność i budzić negatywne odczucia względem naszego produktu czy marki - zauważa Anna Flis, COO ExpertSender.
Zakaz handlu w niedziele - kto na nim stracił?
Opinie wobec niedzielnego zakazu handlu od początku były podzielone. Według badania UCE Research z września 2021 r., 55 proc. Polaków chciało jego zniesienia, a 35 proc. było przeciwnego zdania. Wątpliwości nie mają za to właściciele sklepów. Zamknięcie sklepów w ostatni dzień tygodnia oznacza spadek ich miesięcznych obrotów o ok. 1 proc. - wynikało tak z analiz przeprowadzonych w pierwszych latach funkcjonowania nowych przepisów przez banki i sieci handlowe.
- SMS-y są świetnym wyborem do szybkiej i prostej informacji o ofercie, która dzieje się tu i teraz i nie ma długiego czasu trwania. Wybierając SMS jako kanał komunikacji z naszym klientem, mamy pewność, że trafi on przede wszystkim natychmiast do odbiorcy, a sformułowana w jasny i krótki sposób oferta promocyjna nie zostanie odebrana jako nachalny komunikat - ocenia Anna Flis z ExpertSender.
Sklepy przypominają o niedzielach handlowych. Wysyłają swoim klientom SMS-y
Sklepy zbierają dane klientów, w tym także ich numery telefonów lub adresy e-mailowe poprzez udział w programach lojalnościowych. Zbierając punkty lub kupony rabatowe klient zwykle pozwala także na przesyłanie tymi kanałami informacji handlowych.
- Sporo firm wciąż nie zdaje sobie sprawy, jak cennym zasobem może być baza kontaktów do stałych klientów. Skoro zdecydowali się podzielić się ze sprzedawcą swoim numerem telefonu, to zapewne właśnie z myślą o okazjach takich jak taka - by móc zawczasu dowiedzieć się o niestandardowych sytuacjach - zauważa Maja Wiśniewska.
Jak dodaje, klienci cenią takie komunikaty zwłaszcza, gdy nie ma charakteru promocyjnego, a zawiera przekaz informacyjny, taki jak godziny otwarcia i proste zaproszenie do odwiedzin.
Wysyłkę SMS warto zaplanować już kilka dni wcześniej, można również rozważyć dodanie kuponu rabatowego SMS do okazania przy kasie.
Obecnie w niedziele niehandlowe i święta mogą być otwarte sklepy, w których handel jest prowadzony osobiście przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną, we własnym imieniu i na własny rachunek. Otwarte mogą być również piekarnie, cukiernie i lodziarnie oraz punkty działalności gastronomicznej, restauracje, kawiarnie i stacje benzynowe.
Zakaz handlu w niedzielę. Które sklepy mogą być otwarte?
Otwarte w niedziele najczęściej są wybrane:
- sklepiki osiedlowe,
- Żabki,
- Lewiatany,
- Carrefoury Express.
O otwarciu decyduje samodzielnie właściciel, który wówczas sam będzie musiał obsługiwać klienta. Właściciel może jednak zrezygnować z prawa do otwarcia sklepu w niedzielę i dzień świąteczny.
Sklepy, które mogą być otwarte zawsze, pomimo zakazu handlu to:
- sklepy prowadzone przez właścicieli,
- piekarnie, cukiernie i lodziarnie,
- sklepy i platformy internetowe,
- stacje paliw,
- lokale gastronomiczne,
- kwiaciarnie,
- apteki i punkty apteczne,
- sklepy z pamiątkami lub dewocjonaliami,
- kioski i saloniki prasowe,
- placówki pocztowe,
- placówki handlowe w hotelach,
- sklepy w zakładach leczniczych,
- placówki handlowe na dworcach, w portach i przystaniach morskich,
- sklepy na lotniskach,
- sklepy w strefach wolnocłowych,
- stoiska handlowe przy cmentarzach.
Ostatnie zmiany w zakazie handlu, które weszły w życie w lutym 2022 r. sprawiły, że supermarkety nie mogą się już otwierać w niedziele jako placówki pocztowe. W ten sposób swoją działalność ograniczyć musiało wiele sklepów ogólnospożywczych, marketów i dyskontów.
Zasady zakazu precyzuje ustawa z 10 stycznia 2018 r. o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni. Za złamanie zakazu na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara od 1000 zł do 100 tys. zł.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?