W galeriach handlowych więcej klientów niż przed pandemią. Jednak właściciele sklepów wskazują na inny problem

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
– Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii – wskazuje ekspert.
– Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii – wskazuje ekspert. Lucyna Nenow / Polska Press
Udostępnij:
W kwietniu 2022 r. odwiedzalność centrów handlowych mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu była o 2,5 proc. wyższa niż w kwietniu 2019 r. – podaje Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Z kolei obroty w marcu 2022 r. były wyższe o 1,1 proc. niż w marcu 2019 r. – Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii – komentuje dyrektor zarządzający PRCH. Z kolei Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług zwraca uwagę, że rentowność działalności firm handlowo-usługowych korzystających z przestrzeni w galeriach handlowych spada i nie widać perspektyw na zmianę trendu.

– Najnowsze dane o obrotach i odwiedzalności centrów handlowych w Polsce pokazują, że wyniki przebiły poziomy sprzed pandemii. Ze wskaźnika Turnover Index wynika, że Polacy w marcu bardzo chętnie robili zakupy stacjonarne, zwłaszcza w dużych i największych centrach handlowych, gdzie obroty rosły najszybciej – ocenia Krzysztof Poznański, dyrektor zarządzający Polskiej Rady Centrów Handlowych, cytowany w komunikacie.

– Odwiedzalność, prezentowana w oparciu o Footfall Density Index, w kwietniu najszybciej rosła w dużych miastach, np. Wrocławiu i Trójmieście. Wzrost obrotów na poziomie 1,1 proc. i odwiedzalności o 2,5 proc., w porównaniu do 2019 r., pokazuje, że umacnia się trend powrotu klientów do centrów handlowych, a najemcy osiągają coraz lepsze wyniki obrotowe – dodaje.

Wysoki wzrost w kategorii żywność. To wpływ wojny na Ukrainie

Jak wynika z danych PRCH, za wzrost obrotów w marcu odpowiadają zwiększone zakupy robione przez Polaków, w tym również dla ukraińskich uchodźców oraz bezpośrednio przez klientów z Ukrainy. Zdaniem ekspertów, stąd 56,7 proc. wzrost obrotów w kategorii żywność.

Ponadto 18,2 proc. wzrostu obrotów zanotowała gastronomia, a zwiększona liczba klientów w centrach handlowych przełożyła się również na większą sprzedaż artykułów wyposażenia domu, RTV i AGD, gdzie obroty wzrosły o 19,3 proc..

Koszty ciągną na dno biznes w galeriach handlowych

Jednak z komunikatu przesłanego przez Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług wyłania się nieco inny obraz. Cytowany w nim Marcin Ochnik, Prezes Zarządu OCHNIK S.A., członek Zarządu ZPPHiU mówi, że "utrzymanie miejsc pracy i stabilności naszych firm są coraz trudniejsze wobec szybujących kosztów stałych".

– Pamiętając, że straty po pandemii nadal nie zostały odrobione, dziś odwiedzalność w centrach handlowych nadal nie dorównuje tej z 2019 roku za to lista kosztów, które poszybowały w górę nadal rośnie i jest bardzo długa – dodano.

Zarząd ZPPHiU wskazuje podstawowe czynniki wpływające na spadek rentowności: energia, czynsze, kursy walut, wynagrodzenia, inwestycje, transport i logistyka oraz usługi. – Równe rozłożenie ryzyk biznesowych i kosztów wspólnych pomiędzy centra handlowe a przedsiębiorców korzystających z przestrzeni w galeriach zarząd ZPPHiU ponownie wskazuje jako kierunek, w którym powinna zmierzać branża, by utrzymać stabilność całego systemu. W obliczu wyzwań makroekonomicznych zastosowanie takiego podejścia jest konieczne i pilne – dodano.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska będzie potentatem zielonego wodoru?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie