Kompetencje miękkie coraz bardziej doceniane przez pracodawców. Jak i dlaczego warto je rozwijać w miejscu pracy?

Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Umiejętności miękkie na rynku pracy – dlaczego warto je rozwijać
Umiejętności miękkie na rynku pracy – dlaczego warto je rozwijać 123rf.com
XXI wiek to czas kompetencji miękkich – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z SWPS Innowacje – coraz lepiej rozumiemy, że to są umiejętności, bez których efektywne wykonywanie obowiązków i tworzenie twórczego środowiska pracy nie jest możliwe. Te słowa potwierdzają wyniki przeprowadzonego przez jej zespół badania „Oczekiwania rynku a umiejętności pracownika – kompetencje rozwijane w pierwszej pracy”. Piszemy o tym, czym są umiejętności miękkie, jak je zbadać i rozwijać w środowisku pracy.

Czym są umiejętności miękkie?

Umiejętności miękkie to wachlarz cech których wartość w życiu zawodowym jest coraz bardziej doceniana. Pracodawcy dawniej przede wszystkim zwracali uwagę na tzw. twarde, czyli mierzalne umiejętności m.in.: prawo jazdy, obsługa konkretnych programów, znajomość języków obcych itp. Obecnie rynek pracy wymaga humanistycznych i psychologicznych kompetencji oraz chęci do rozwoju. Wykształcenie i doświadczenie zawodowe pod kątem specjalizacji, odpowiada stanowisku, na które aplikujemy lub jesteśmy zatrudniani. To mieszana cech osobowości i umiejętności miękkich decyduje o tym, jak będziemy funkcjonować w szerszym kontekście, czyli w środowisku firmy oraz, z jaką łatwością czy skutecznością będziemy realizować swoje obowiązki. Firmy poszukują osób, które deklarują, że posiadają te mniej wymierne cechy, jak np. umiejętność prowadzenia dyskusji, krytyczne myślenie, zdolności liderskie, asertywność, etykę pracy.

Umiejętności miękkie stanowią szeroką kategorię, w niej wyróżniamy:

  • Komunikację (zarówno umiejętność słuchania, jak i mówienia)
  • Etykę pracy
  • Pracę zespołową
  • Cechy liderskie
  • Zarządzanie czasem
  • Podejmowanie decyzji
  • Rozwiązanie konfliktu
  • Krytyczne myślenie
  • Nawiązywanie relacji i networking
  • Radzenie sobie ze stresem

Jak zadbać o rozwój kompetencji miękkich u pracowników?

Ponieważ umiejętności miękkie są niewymiernymi atrybutami zawodowymi, menedżerom i innym osobom zaangażowanym w proces rekrutacji może być trudno ocenić je u potencjalnych pracowników. Można je sprawdzić jedynie w praktyce, podczas testów psychologicznych lub wywnioskować, że kandydat do pracy je posiada na podstawie autentycznych prezentacji z poprzednich projektów lub referencji.

Dla osób chcących budować zgrane, skuteczne zespoły i posiadać świadomych, kreatywnych i ambitnych pracowników zadowolonych ze swojej pracy oraz zaangażowanych, rynek szkoleniowy posiada szeroką ofertę warsztatów i szkoleń dla firm z zakresu umiejętności miękkich.

Dlaczego warto inwestować w szkolenia miękkie dla pracowników – wyjaśnia ekspert

PR manager z serwisu Praca.pl podkreśla coraz większą świadomość pracodawców w zakresie kompetencji miękkich u pracowników. Według danych serwisu LinkedIn aż 92% rekruterów uznaje kompetencje miękkie za równie ważne lub ważniejsze od umiejętności twardych.

Rekruterzy zauważyli, że kompetencje twarde nie znaczą wiele, jeśli nie są podparte zdolnościami osobistymi. Oto kilka przykładów:

  • Kiedy pracujemy w zespole trzeba po prostu umieć się odnaleźć, zbudować relacje ze współpracownikami.
  • Często pracujemy też pod presją, głównie czasu. Umiejętność radzenia sobie w tym położeniu to również kompetencja miękka.
  • Praktycznie w każdej pracy potrzebne są nam zdolności organizacyjne, żeby zarządzać własnymi zadaniami i nie marnować cennego czasu.

Przeglądając oferty pracy zauważymy również, że kompetencje miękkie coraz częściej zajmują większą część miejsca wśród wymagań. Do kluczowych, poza wyżej wymienionymi możemy zaliczyć: elastyczność, kreatywność, pewność siebie, umiejętność rozwiązywania problemów, zdolności przywódcze.

Drugim ważnym powodem dla którego rośnie znaczenie kompetencji miękkich jest też fakt, że trudniej jest się ich nauczyć. Kompetencje twarde jesteśmy w stanie nabyć szybciej. Dlatego też sztuczna inteligencja, która ma w przyszłości zastąpić człowieka w niektórych profesjach, skupi się głównie na kompetencjach twardych - te miękkie pozostaną po stronie człowieka – dodaje Aleksandra Wesołowska, PR manager, Praca.pl

Jak rozwijać umiejętności miękkie w firmie?

Warto korzystać z ofert profesjonalistów tj. coachów i mentorów biznesowych, ale także trenerów organizujących szkolenia dla grup. Zgodnie za potrzebą, na rynku wciąż jest i pojawia się wiele firm, które oferują kompleksowe warsztaty dla pracowników. Niektórzy mogą zaproponować określony program warsztatów i ich harmonogram, w zależności od indywidualnie dobranych tematów i form zajęć do potrzeb firmy. Inni poprowadzą cykliczne szkolenia z wybranego obszaru np. asertywności lub krytycznego myślenia. Być może w firmie potrzebny jest nacisk na pracę zespołową, albo przeorganizowanie stanowisk. W tym wszystkim mogą pomóc szkolenia z kompetencji miękkich – ułatwią wyłonienie określonych ról w zespole, nauczą współpracowników komunikacji, zachęcą do samodzielnego podejmowania decyzji, konsultacji, zaangażują przełożonych w kontakt z pracownikami i lepiej zintegrują cały zespół.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu