Konsumenci chcą więcej. Rośnie ich świadomość. Świadomy konsument to wyższa poprzeczka dla przedsiębiorców

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Świadomość konsumentów rośnie. A kiedy klient ma wymagania, przedsiębiorca musi im sprostać aby nie poszedł do konkurencji
Świadomość konsumentów rośnie. A kiedy klient ma wymagania, przedsiębiorca musi im sprostać aby nie poszedł do konkurencji 123rf
Czego oczekują konsumenci? Przede wszystkim liczy się dla nich to, aby firmy oferowały produkty i usługi o wysokiej jakości w korzystnych cenach, do tego przydałyby się promocje i rabaty, a wszystko to - najchętniej - przy dobrych warunkach zatrudnienia dla pracowników. Nie bez znaczenia są również działania proekologiczne. To tylko część oczekiwań, które znalazły się na liście badania przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy.

Przedsiębiorcy, którzy od miesięcy zmagają się z trudnymi warunkami biznesowymi nie mają łatwo, bo oczekiwania konsumentów się nie zmieniają, wręcz przeciwnie – rosną, a tym samym podnoszą poprzeczkę firmom.

Badanie „Oczekiwania konsumenckie” przeprowadzone w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, zainicjowanej przez Polską Sieć Handlową Lewiatan dowodzi, że przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z długą listą oczekiwań konsumentów.

Spośród 14 zbadanych czynników aż 12 zostało ocenione przez co najmniej 70 proc. Polaków jako istotne.

Konsumenci chcą aby było tanio, lokalnie i etycznie

Najważniejszym czynnikiem (wskazało go 82 proc. respondentów) jest możliwość zakupu produktów wysokiej jakości w korzystnych cenach. Badanie pokazało również, że aż 75,5 proc. konsumentów oczekuje od firm bogatej oferty promocji i rabatów. Ma być nie tylko tanio, ale też lokalnie - blisko 76 proc. badanych wymaga, aby firmy oferowały im lokalne i regionalne produkty lub usługi.

Nie są to jedyne czynniki, na które konsumenci zwracają coraz większą uwagę. Co jest ważne kiedy robimy zakupy?

  • Klienci przywiązują znaczącą wagę do etyki prowadzonego biznesu i zaangażowania społecznego firm, bacznie obserwując podejmowane przez firmy działania.
  • Blisko 81 proc. respondentów uważa, że ważne jest by firmy działały zgodnie z poszanowaniem pracowników, zapewniając im odpowiednie warunki pracy i wynagrodzenie.
  • Aż 79 proc. badanych oczekuje od przedsiębiorstw aktywności przyczyniających się do ograniczenia skali marnowania żywności.
  • Dla 75 proc. klientów ważne jest, aby firmy wspierały dbanie o dobro ludzi, zwierząt i planety, a 73 proc. konsumentów oczekuje wspierania lokalnych społeczności.
  • Dodatkowo 70,5 proc. wymaga działań informacyjnych i edukacyjnych, mających pozytywny wpływ na ludzi i środowisko, np. poprzez promowanie dobrych praktyk dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego, odżywania, stylu i trybu życia.

Czy przedsiębiorcy próbują sprostać oczekiwaniom klientów?

Dostrzeganie aktualnych trendów i potrzeb konsumenckich oraz skuteczna odpowiedź na nie to klucz do sukcesu w wielu branżach. Takie działanie często wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów ze strony firmy, a na takie inwestycje obecnie może być stać coraz mniejszą liczbę przedsiębiorców.

Konsekwencje wielu miesięcy pandemii, niekorzystne zmiany wynikające z wprowadzenia Polskiego Ładu, rosnąca inflacja i koszty prowadzenia działalności, jak również skutki wojny u naszych sąsiadów, które już dziś odczuwają również polscy przedsiębiorcy – to tylko niektóre z problemów, z którymi firmy są zmuszone borykać się w tym roku. Dziś, w obliczu pesymistycznych prognoz na przyszłe miesiące, dla wielu przedsiębiorców zagrożona jest rentowność prowadzonego biznesu, a nawet jego przetrwanie.

„Od zawsze staramy się być blisko klientów i wiemy jak ważna jest świadomość preferencji konsumentów oraz dostosowywanie do nich własnego biznesu. Jednak sprostanie im w dzisiejszych czasach jest coraz trudniejsze. Wymaga to dodatkowych nakładów finansowych, na które często nie możemy sobie pozwolić. Ten rok jest wyjątkowo ciężkim czasem dla przedsiębiorców – obawiamy się poważnego kryzysu gospodarczego, który czujemy, że się zbliża. Koszty działalności przeciętnego sklepu wzrosły aż o 25 proc. - to bardzo dużo. A prognozy wskazują, że te koszty będą dalej rosły. Sytuacja jest naprawdę ciężka do udźwignięcia szczególnie dla małych i średnich firm rodzinnych, działających na lokalnym rynku”– mówi Ireneusz Wróbel, właściciel sklepu Lewiatan Podkarpacie.

Rosnące oczekiwania klientów od lat wymuszają zmiany w prowadzeniu biznesu. Zaangażowanie społeczne, pomoc potrzebującym, dbanie o ekologię czy troska o pracowników to dziś nie moda, a konieczność dla firm. Trzeba zatem połączyć, a przynajmniej spróbować, oczekiwania konsumentów z możliwościami przedsiębiorców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu