Konsumenci chcą więcej. Rośnie ich świadomość. Świadomy konsument to wyższa poprzeczka dla przedsiębiorców

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Świadomość konsumentów rośnie. A kiedy klient ma wymagania, przedsiębiorca musi im sprostać aby nie poszedł do konkurencji
Świadomość konsumentów rośnie. A kiedy klient ma wymagania, przedsiębiorca musi im sprostać aby nie poszedł do konkurencji 123rf
Czego oczekują konsumenci? Przede wszystkim liczy się dla nich to, aby firmy oferowały produkty i usługi o wysokiej jakości w korzystnych cenach, do tego przydałyby się promocje i rabaty, a wszystko to - najchętniej - przy dobrych warunkach zatrudnienia dla pracowników. Nie bez znaczenia są również działania proekologiczne. To tylko część oczekiwań, które znalazły się na liście badania przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy.

Przedsiębiorcy, którzy od miesięcy zmagają się z trudnymi warunkami biznesowymi nie mają łatwo, bo oczekiwania konsumentów się nie zmieniają, wręcz przeciwnie – rosną, a tym samym podnoszą poprzeczkę firmom.

Badanie „Oczekiwania konsumenckie” przeprowadzone w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy, zainicjowanej przez Polską Sieć Handlową Lewiatan dowodzi, że przedsiębiorcy muszą zmierzyć się z długą listą oczekiwań konsumentów.

Spośród 14 zbadanych czynników aż 12 zostało ocenione przez co najmniej 70 proc. Polaków jako istotne.

Konsumenci chcą aby było tanio, lokalnie i etycznie

Najważniejszym czynnikiem (wskazało go 82 proc. respondentów) jest możliwość zakupu produktów wysokiej jakości w korzystnych cenach. Badanie pokazało również, że aż 75,5 proc. konsumentów oczekuje od firm bogatej oferty promocji i rabatów. Ma być nie tylko tanio, ale też lokalnie - blisko 76 proc. badanych wymaga, aby firmy oferowały im lokalne i regionalne produkty lub usługi.

Nie są to jedyne czynniki, na które konsumenci zwracają coraz większą uwagę. Co jest ważne kiedy robimy zakupy?

  • Klienci przywiązują znaczącą wagę do etyki prowadzonego biznesu i zaangażowania społecznego firm, bacznie obserwując podejmowane przez firmy działania.
  • Blisko 81 proc. respondentów uważa, że ważne jest by firmy działały zgodnie z poszanowaniem pracowników, zapewniając im odpowiednie warunki pracy i wynagrodzenie.
  • Aż 79 proc. badanych oczekuje od przedsiębiorstw aktywności przyczyniających się do ograniczenia skali marnowania żywności.
  • Dla 75 proc. klientów ważne jest, aby firmy wspierały dbanie o dobro ludzi, zwierząt i planety, a 73 proc. konsumentów oczekuje wspierania lokalnych społeczności.
  • Dodatkowo 70,5 proc. wymaga działań informacyjnych i edukacyjnych, mających pozytywny wpływ na ludzi i środowisko, np. poprzez promowanie dobrych praktyk dotyczących zdrowia fizycznego i psychicznego, odżywania, stylu i trybu życia.

Czy przedsiębiorcy próbują sprostać oczekiwaniom klientów?

Dostrzeganie aktualnych trendów i potrzeb konsumenckich oraz skuteczna odpowiedź na nie to klucz do sukcesu w wielu branżach. Takie działanie często wiąże się z ponoszeniem dodatkowych kosztów ze strony firmy, a na takie inwestycje obecnie może być stać coraz mniejszą liczbę przedsiębiorców.

Konsekwencje wielu miesięcy pandemii, niekorzystne zmiany wynikające z wprowadzenia Polskiego Ładu, rosnąca inflacja i koszty prowadzenia działalności, jak również skutki wojny u naszych sąsiadów, które już dziś odczuwają również polscy przedsiębiorcy – to tylko niektóre z problemów, z którymi firmy są zmuszone borykać się w tym roku. Dziś, w obliczu pesymistycznych prognoz na przyszłe miesiące, dla wielu przedsiębiorców zagrożona jest rentowność prowadzonego biznesu, a nawet jego przetrwanie.

„Od zawsze staramy się być blisko klientów i wiemy jak ważna jest świadomość preferencji konsumentów oraz dostosowywanie do nich własnego biznesu. Jednak sprostanie im w dzisiejszych czasach jest coraz trudniejsze. Wymaga to dodatkowych nakładów finansowych, na które często nie możemy sobie pozwolić. Ten rok jest wyjątkowo ciężkim czasem dla przedsiębiorców – obawiamy się poważnego kryzysu gospodarczego, który czujemy, że się zbliża. Koszty działalności przeciętnego sklepu wzrosły aż o 25 proc. - to bardzo dużo. A prognozy wskazują, że te koszty będą dalej rosły. Sytuacja jest naprawdę ciężka do udźwignięcia szczególnie dla małych i średnich firm rodzinnych, działających na lokalnym rynku”– mówi Ireneusz Wróbel, właściciel sklepu Lewiatan Podkarpacie.

Rosnące oczekiwania klientów od lat wymuszają zmiany w prowadzeniu biznesu. Zaangażowanie społeczne, pomoc potrzebującym, dbanie o ekologię czy troska o pracowników to dziś nie moda, a konieczność dla firm. Trzeba zatem połączyć, a przynajmniej spróbować, oczekiwania konsumentów z możliwościami przedsiębiorców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu