Kradzież danych osobowych – co zrobić, gdy do niej dojdzie? Tylko połowa Polaków wie, jak należy się zachować

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Sprawdzamy, czy Polacy wiedzą, co zrobić, gdy ktoś wyłudzi ich dane osobowe.
Sprawdzamy, czy Polacy wiedzą, co zrobić, gdy ktoś wyłudzi ich dane osobowe. unsplash
Kradzież danych osobowych – jak zareagować na taką sytuację? Tę wiedzę posiada niespełna 56 proc. Polaków. 45 proc. z nas potrafiłoby odpowiednio zachować w przypadku wycieku danych z aplikacji, w której mają konto. Badania przeprowadził serwis ChronPESEL.pl i Krajowy Rejestr Długów. Sprawdzamy, co zrobić w takiej sytuacji. Jak rozpoznać tzw. phishing, czyli fałszywy e-mail, SMS lub połączenie telefoniczne?

Spis treści

Oszustwo i wyłudzenie danych. Czy potrafimy je rozpoznać?

86 proc. Polaków deklaruje, że potrafi rozpoznać tzw. phishing, czyli fałszywy e-mail, SMS lub połączenie telefoniczne, w którym cyberprzestępcy podszywają się pod znaną firmę lub instytucję – wynika z badania ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów pod patronatem Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO) i Instytutu Prawa Ochrony Danych Osobowych.

Wśród osób w wieku 18-24 lat blisko 31 proc. nie ma wątpliwości, że poradzi sobie z odróżnieniem prawdziwego komunikatu od wysłanego przez przestępców. W dwóch najstarszych grupach wiekowych (pow. 55. roku życia) odsetek ten waha się natomiast od 10 proc. do 12 proc.

Autorzy badania zwrócili uwagę, na respondentów, którzy przyznają, że nie potrafią odróżnić fałszywej wiadomości od prawdziwej – w 2022 r. twierdziło tak 11 proc. ankietowanych, a w bieżącym badaniu – 14,4 proc.

Jak sprawdzić, czy otrzymany mail lub SMS jest prawdziwy?

W jaki sposób weryfikujemy, czy otrzymane wiadomości lub połączenia są autentyczne? Badani najczęściej wskazują na:

  • „dokładne sprawdzanie” adresu e-mail (58,4 proc.),
  • umieszczonego w wiadomości linku (50,7 proc.),
  • wejście na stronę firmy lub instytucji w celu potwierdzenia numeru, z którego otrzymali telefon (51,2 proc.).
  • zwrócenie uwagi na formę graficzną i stylistyczną e-maila (prawie 49%),
  • co trzeci respondent dzwoni na infolinię firmy bądź instytucji, by sprawdzić, czy faktycznie to jej przedstawiciele się z nim kontaktowali.

Według rzecznika UODO Adama Sanockiego czujność powinny wzbudzić np. błędy językowe w treściach oraz adresy domen, z których pochodzą wiadomości.

Co zrobić, gdy ktoś wejdzie w posiadanie naszych danych osobowych?

Niespełna 56 proc. respondentów wie, jakie działania podjąć, gdy ich dane osobowe zostaną wyłudzone lub skradzione. 31 proc. badanych nie jest natomiast w stanie jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie, a 14 proc. nie ma pojęcia, co zrobić w takiej sytuacji.

W przypadku wyłudzenia lub kradzieży danych osobowych najczęściej zgłaszamy ten fakt

  • na policji lub do prokuratury (85 proc. badanych),
  • w banku, w którym posiadamy konto (78 proc.),
  • zmieniamy dane logowania (72 proc. badanych).

39 proc. ankietowanych ponadto wymienia dowód osobisty, a do Urzędu Ochrony Danych Osobowych sprawę zgłasza 52 proc. badanych.

Zdaniem Bartłomieja Drozda, eksperta serwisu ChronPESEL.pl Polacy wciąż mało wiedzą, jakie działania należy podjąć, gdy ich dane przejmą przestępcy.

– Może to wynikać z tego, że wiele osób zupełnie nie wie, jak wykryć takie naruszenie, a dowiadują się o nim dopiero wówczas, gdy komornik zajął im konto, bo ktoś zaciągnął zobowiązania w ich imieniu – wskazał Bartłomiej Drozd.

Badanie „Wiedza na temat bezpieczeństwa ochrony danych osobowych w Polsce” przeprowadzone zostało w maju 2023 r. przez IMAS International na zlecenie serwisu ChronPESEL.pl i Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu