Spis treści
Według najnowszego raportu "Barometr ManpowerGroup Perspektyw Zatrudnienia", sektor transportu, logistyki i motoryzacji ma przed sobą obiecujące widoki na początek 2025 roku. Prognoza zatrudnienia wynosi +22 proc., co oznacza wzrost o 4 punkty procentowe w porównaniu do poprzedniego roku.
Stabilność i wyzwania
Mimo obiecujących prognoz, sektor ten nie jest wolny od wyzwań. Cztery na dziesięć firm nie planuje zmian w zatrudnieniu, co wskazuje na stabilność, ale także na pewne wyhamowanie optymizmu wśród pracodawców. Może to być związane z sezonowością branży oraz koniecznością dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych.
Bartłomiej Deleżyński, ekspert rynku pracy z Manpower, zwraca uwagę na niedawne problemy w branży automotive, które mogą wpłynąć na polski rynek.
– Automotive jest jednym z głównych klientów transportu oraz logistyki, a redukcje w tym obszarze mogą przełożyć się na zmniejszenie zapotrzebowania na usługi świadczone przez polskie organizacje – tłumaczy.
Dywersyfikacja i innowacje
Sektor transportu, logistyki i motoryzacji wykazuje dużą zdolność do dywersyfikacji działalności. W obliczu zmniejszenia aktywności w branży automotive, firmy mogą skupić się na innych segmentach, takich jak handel e-commerce czy transport towarów spożywczych. Logistyka kontraktowa oraz magazynowanie to obszary, w których rośnie popyt, co pozwala firmom na elastyczne reagowanie na zmiany rynkowe.
W transporcie nadal istotne będą stanowiska kierowców pojazdów ciężarowych, zwłaszcza w przewozach międzynarodowych. Jednak coraz większe znaczenie zyskują innowacje technologiczne, takie jak pojazdy autonomiczne.
–Można spodziewać się więc wzrostu zapotrzebowania na techników i inżynierów zajmujących się utrzymaniem oraz serwisowaniem tego typu rozwiązań – podkreśla Deleżyński.
Źródło: PAP
