Mieszkania na wynajem lekarstwem na mobilność na rynku pracy

Rafał MalikZaktualizowano 
Rafał Malik, dyrektor Biura Zarządzania Najmem w Funduszu Mieszkań na Wynajem.<br>
Rafał Malik, dyrektor Biura Zarządzania Najmem w Funduszu Mieszkań na Wynajem. mat. pras.
80 proc. ankietowanych przyjęłoby ofertę pracy w innym mieście, wynika z badania przeprowadzonego wśród użytkowników serwisu Praca.pl. Jednocześnie co piąty respondent zdecydowałby się na to, gdyby pracodawca zapewnił mu mieszkanie służbowe. Gotowość do migracji zawodowej przekłada się na wzrost potrzeb mieszkaniowych osób przybywających do wybranego miasta. Firmy konkurujące o pracowników mogą zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą pracy, dzięki udostępnieniu im mieszkań służbowych.

Mobilność zawodowa na wciąż rozwijającym się i zmieniającym rynku pracy jest nie tyle wyborem, co koniecznością. Przy rekordowo niskiej stopie bezrobocia w Polsce (jak poinformował GUS w sierpniu br. wyniosło ono 5,8 proc.) zmiana miejsca zamieszkania w poszukiwaniu zatrudnienia nie jest czymś nadzwyczajnym. Jednym z głównych powodów migracji zawodowej jest zwiększenie szans na znalezienie zatrudnienia oraz chęć polepszenia warunków pracy. Na wyższe zarobki można liczyć w dużych aglomeracjach, jak trójmiejska, wrocławska, krakowska czy warszawska, które są konkurencją dla mniejszych miast.

Otwartość Polaków na zmianę miejsca zatrudnienia pokazuje ich elastyczność, chęć rozwoju zawodowego i podniesienia standardu życia, a co za tym idzie przeprowadzki do miast, w których pracodawcy to oferują. Dane GUS wskazują, że w 2017 roku ponad 400 tys. osób zmieniło miejsce zamieszkania. Dynamika rotacji pomiędzy miejscami pracy przekłada się na wzrost popytu na mieszkania do wynajęcia. Już nie tylko rodziny z dziećmi, osoby samotne i studenci poszukują mieszkań na wynajem. Coraz częściej zainteresowane takim najmem są firmy i ich pracownicy.

Przeczytaj także:

W czasach, gdy pracodawca musi zabiegać o dobrze wykwalifikowanych pracowników, atrakcyjne wynagrodzenie nie jest już jedynym kryterium branym pod uwagę przy poszukiwaniu zatrudnienia. Benefity pozapłacowe stanowią integralną część większości ofert, a pracodawcy muszą wykazać się pomysłowością, by przyciągnąć specjalistów z innych regionów kraju, jak i zagranicy. Przełożeni mają świadomość, że warto inwestować w kapitał ludzki. Opracowując ofertę benefitów powinni uwzględnić rzeczywiste potrzeby pracowników – na przykład wynajęcia mieszkania służbowego dla osoby pracującej w innym mieście niż jego miejsce stałego zamieszkania.

Z danych Ministerstwa Sportu i Turystyki wynika, że w 2016 roku aż milion Polaków odbyło zagraniczną podróż służbową. Według informacji resortu prawie połowa firm z sektora MSP wysyła swoich pracowników w delegacje. Rosnąca potrzeba mobilności zawodowej sprawia, że prognozy dla rynku podróży służbowych są bardzo optymistyczne. Według analiz przeprowadzonych przez firmę Bookre przez najbliższe 2-3 lata rynek podróży służbowych będzie rósł w tempie 5-12%, a wzrost kosztów noclegów może sięgnąć nawet 7-10% rok do roku, co będzie stanowiło wyzwanie dla pracodawców w poszukiwaniu alternatywnych rozwiązań. Jednym z nich jest inwestycja w mieszkania służbowe.

Dziś firmy, które szukają mieszkań dla swoich pracowników zwracają szczególną uwagę na ich lokalizacje, aby były jak najlepiej skomunikowane z miejscem pracy. Nie bez znaczenia jest także kompleksowe umeblowanie i wyposażenie takiego lokum w sprzęty AGD. Prym w wynajmowaniu mieszkań służbowych dla swoich pracowników wiodą zagraniczne firmy, które otwierają filie w polskich miastach i muszą zapewnić oddelegowanym na kontrakty pracownikom zakwaterowanie na czas pobytu w kraju. Jednak bez względu na to, czy mieszkania wynajmują zagraniczne czy rodzime przedsiębiorstwa, czas najmu jest dokładnie sprecyzowany. Może on być krótkoterminowy – od kilku dni do kilku miesięcy, lub długoterminowy – od roku do nawet 5 lat w zależności od branży.

Mobilność pracowników, rosnący popyt najemców w dużych miastach i niedobór podaży atrakcyjnych mieszkań na wynajem sprzyjają rozwojowi najmu instytucjonalnego. Taka forma wynajmowania lokali to odpowiedź na potrzeby rynku. Ważnym odbiorcą najmu komercyjnego są – oprócz osób indywidualnych – firmy i korporacje, które wynajmują całe portfele mieszkań dla swoich pracowników. Jest to atrakcyjna alternatywa dla kosztownych pobytów hotelowych czy rozdrobnionej oferty prywatnych właścicieli. Fundusz Mieszkań na Wynajem, który oferuje najem instytucjonalny w największych miastach Polski jest godnym zaufania partnerem dla biznesu, zapewniającym elastyczne i stabilne warunki najmu w całym okresie trwania umowy.

Obejrzyj wideo:

Migracje zarobkowe Polaków. ''Wyjazd planuje kolejne pół miliona''

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
A
Alan34

Zakup mieszkania pod wynajem to bardzo dobra inwestycja. Chyba jedna z pewniejszych jeśli chodzi o lokowanie swojego kapitału. Bardzo opłacalne są mieszkania na wynajem turystom nad morzem. Ja zakupiłem mieszkanie w Rowach nad Bałtykiem i inwestycja zwraca się ekspresowo. MIeszkanie jest w super lokalizacji, bardzo zadbane osiedle Lubicz, chętnie turyści wynajmują :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3