Niska rentowność i presja cenowa
Blisko 70 proc. europejskich dostawców części motoryzacyjnych prognozuje utrzymanie niskiej rentowności w bieżącym roku. Niemal 40 proc. z nich przewiduje balansowanie na granicy rentowności. To zatrważające dane, które wskazują na bezprecedensowe trudności, przed którymi stają producenci części.
– Według najnowszego badania CLEPA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych - PAP) i firmy McKinsey, 68 proc. europejskich dostawców części i komponentów prognozuje w tym roku utrzymanie niskiej rentowności, a 38 proc. spodziewa się balansowania na jej granicy – powiedział PAP prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM Tomasz Bęben.
Transformacja związana z realizacją europejskiej polityki klimatycznej doprowadziła do redukcji popytu na pojazdy, co przekłada się na mniejsze zapotrzebowanie na części przeznaczone na pierwszy montaż. Producenci zmagają się z rosnącymi kosztami operacyjnymi i trudnymi negocjacjami z producentami pojazdów, którzy wywierają presję na obniżanie cen komponentów.
Globalna konkurencja i polityczne napięcia
Branża motoryzacyjna obawia się rosnącej presji konkurencyjnej ze strony Stanów Zjednoczonych i Chin. Polityka handlowa Donalda Trumpa oraz zapowiedzi działań Komisji Europejskiej mogą wpłynąć na przyszłość europejskiego przemysłu motoryzacyjnego.
– Niestety wiele wskazuje, że Europa serwuje sobie, wydawałoby się - polską specjalność - czyli musztardę po obiedzie. Unia może się chwalić, że ma najlepiej na świecie uregulowaną branżę motoryzacyjną, tyle że jej pozycja w globalnej grze jest coraz bardziej zmarginalizowana. Podobnie jest w przypadku sztucznej inteligencji, o której wspomniano w komunikacie KE. Unia dumnie deklaruje, że jako pierwsza wprowadziła regulacje dotyczące AI, tyle że w wyścigu technologicznym w ogóle się w tej dziedzinie nie liczy –podkreślił Bęben.
Strategiczny dialog zainicjowany przez Ursulę von der Leyen ma na celu opracowanie konkretnych strategii wspierających globalną konkurencyjność produkcji motoryzacyjnej w Europie. Skoncentruje się na innowacjach, cyfryzacji, dekarbonizacji oraz modernizacji ram regulacyjnych.
Wyzwania technologiczne i regulacyjne
Europejski przemysł motoryzacyjny zmaga się z nadregulacjami dotyczącymi najnowszych technologii, co utrudnia testowanie pojazdów z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowców. W wielu miejscach na świecie autonomiczne taksówki są już rzeczywistością, podczas gdy w Europie przepisy komplikują testy drogowe.
– Mam tu na myśli przepisy utrudniające testowanie pojazdów z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowców. W wielu miejscach na świecie jeżdżą już w pełni autonomiczne taksówki, a tymczasem u nas projektuje się rozwiązania legislacyjne, które komplikują sprawdzanie w warunkach drogowych pojazdów, w których za kierownicą siedzą zawodowi kierowcy – zauważył Bęben.
Choć założenia unijnej polityki klimatycznej są słuszne, ich realizacja postawiła europejski przemysł motoryzacyjny w trudnej sytuacji. Brak elastyczności Komisji Europejskiej i wsparcia dla przemysłu grozi jego marginalizacją.
Eksport i współpraca międzynarodowa
Eksport produktów przemysłu motoryzacyjnego z Polski w ciągu trzech pierwszych kwartałów ubiegłego roku wyniósł 37,56 mld euro, co stanowi spadek o 19,44 proc. w porównaniu do roku poprzedniego. Niemcy pozostają najważniejszym partnerem handlowym, choć wartość eksportu do tego kraju również spadła.
Wzrost odnotowano jedynie w eksporcie części i akcesoriów, który osiągnął nowy rekord dla trzech pierwszych kwartałów roku. Części i akcesoria stanowią coraz większy udział w całości eksportu branży, co może być pozytywnym sygnałem dla przyszłości.
Branża motoryzacyjna w Europie stoi przed wieloma wyzwaniami, które wymagają pilnych działań i współpracy na poziomie międzynarodowym. Strategiczny dialog zainicjowany przez Komisję Europejską może być kluczowy dla przyszłości sektora, jednak wymaga to elastyczności i wsparcia dla innowacji oraz technologii. Tylko w ten sposób Europa może utrzymać swoją pozycję na globalnym rynku motoryzacyjnym.
Źródło: PAP
