Założeń Strategii Rozwoju Nowej Mobilności w Polsce jest więcej. Cele są opracowywane przez Komitet ds. Nowej Mobilności PSPA. W skład Komitetu wchodzi obecnie 18 firm i organizacji oferujących rozwiązania i usługi nowej, zrównoważonej mobilności, w tym Arval Service Lease Polska, PANEK CarSharing czy Uber Poland.
Zadaniem komitetu jest:
- intensyfikacja działań na rzecz rozwoju nowych form mobilności w polskich miastach, takich jak współdzielenie pojazdów lub podróży,
- integracja systemów transportowych,
- popularyzacja innowacyjnych rozwiązań w sektorze motoryzacji, w tym systemów jazdy autonomicznej.
Strategia Nowej Mobilności w Polsce do 2030 roku
Pierwsze osiem miesięcy aktywności Komitetu było niezwykle intensywnych. Efektem podjętych działań jest m.in. rozpoczęcie prac nad „Strategią Rozwoju Nowej Mobilności w Polsce”, która będzie pierwszym, tak kompleksowym dokumentem zawierającym szereg propozycji pozwalających na wdrożenie nowego standardu transportowego w Polsce do 2030 r. – mówi Albert Kania, Koordynator Komitetu ds. Nowej Mobilności z ramienia PSPA.
Jak podkreśla Robert Antczak, przewodniczący komitetu, mobilność kojarzy się dziś głównie ze środkami transportu takimi jak własny samochód, autobus, tramwaj czy taksówka. „W dzisiejszych realiach mobilność to nie tylko środki transportu, ale także, a może przede wszystkim, usługi mobilności pozwalające skorzystać z łatwo dostępnego oraz dogodnego środka transportu, takiego jak auto, rower, skuter czy hulajnoga” – zaznacza.
Chodzi o to aby korzystać, ale niekoniecznie posiadać. Co to oznacza? Współdzielenie środków transportu, dostęp do różnych form transportu w wygodny sposób, np. w ramach hubów mobilności, najlepiej zintegrowanych w jednej aplikacji, przyjaznych środowisku, a więc bazujących na zrównoważonych napędach.
Potrzebę zmian w obszarze transportu determinują wyzwania, przed którymi stają dziś polskie miasta. Polski park pojazdów, jeden z największych w Europie, liczy obecnie ok. 19 mln sztuk. W ciągu ostatnich 10 lat w naszym kraju przybyło ponad 7 mln samochodów. Znaczną część z nich stanowią wysoko emisyjne pojazdy używane – podaje PSPA.
Samochody współdzielone to nowy trend
Wg danych IBRM Samar, w sierpniu 2021 r. średni wiek importowanych do Polski samochodów wyniósł rekordowe 12 lat. To wszystko przekłada się na rosnące zatory drogowe, pogorszenie jakości powietrza oraz ograniczenie przestrzeni dla mieszkańców. Powiększająca się urbanizacja zagęszcza również komunikację miejską.
Samochody współdzielone to trend, który zaczął się kilka lat temu i ciągle się rozwija. Takimi autami możemy przejechać się sami na krótsze lub dłuższe dystanse. Samochody współdzielone zmieniają też ekologię. Z 14 letnich diesli używanych przez 1 osobę, i to przez 5% czasu w trakcie 24 godzin, zaczynamy używać aut ekologicznych, często hybrydowych lub elektrycznych, kilka razy na dobę przez wiele osób – mówi wiceprzewodniczący Komitetu ds. Nowej Mobilności Maciej Panek, Prezes PANEK.
W ciągu najbliższych miesięcy prace Komitetu skupią się na opracowaniu projektu „Strategii Rozwoju Nowej Mobilności” do 2030 r. Założenia do dokumentu zakładają, że:
- do 2030 r. liczba użytkowników współdzielonych środków transportu w Polsce sięgnie 10 mln,
- udział samochodów elektrycznych we flotach carsharingu wzrośnie do 50 proc.,
- w każdym ze 150 polskich miast będą dostępne minimum 3 usługi mobilności współdzielonej.
Zmierzamy również do o liczby samochodów przypadających na 1000 mieszkańców do 500. W ramach Strategii powstanie szereg postulatów legislacyjnych, które mają się przyczynić do realizacji wyznaczonych celów – dodaje Albert Kania, Koordynator Komitetu ds. Nowej Mobilności z ramienia PSPA.
Projekt Strategii zostanie poddany szerokim konsultacjom z administracją centralną i samorządową, biznesem i trzecim sektorem, a pierwsze wyniki prac powinny zostać ujawnione w połowie 2022 r.
Źródło: PSPA