UE zaostrzy cele redukcji CO2 w samochodach na 75 proc. do 2030 roku? Czy normy emisji dwutlenku węgla będą bardziej surowe?

Justyna Madan
Justyna Madan
Emisja dwutlenku węgla z samochodów powinna zostać zmniejszona o 75% do 2030 r. - donoszą zagraniczne media
Emisja dwutlenku węgla z samochodów powinna zostać zmniejszona o 75% do 2030 r. - donoszą zagraniczne media 123rf
Jeszcze w połowie minionego roku mówiło się, że Komisja Europejska ma w planach bardziej rygorystyczne cele w zakresie emisji dwutlenku węgla z nowych samochodów. Mówiono wówczas o podniesieniu celu redukcji CO2 do 2030 roku z 37,5 proc. do 60 proc. Obecnie, w zagranicznych mediach zaczęły pojawiać się sygnały, że unijne cele mają zostać jeszcze bardziej zaostrzone – na 75 proc. do 2030 roku. Czy te plany są realne?

Kompromis dotyczący sektora transportu został wynegocjowany pomiędzy Komisją, Parlamentem i państwami członkowskimi i oficjalnie wdrożony wiosną 2019 r. Zgodnie z tymi ustaleniami nowe samochody osobowe mają emitować o 37,5 proc. mniej CO2, a lekkie samochody dostawcze o 31 proc. mniej CO2 do 2030 roku.

W grudniu 2020 roku ogłoszono bardziej ambitne cele, zgodnie z którymi emisje CO2 musiałyby zostać zredukowane o co najmniej 55 proc. w porównaniu z 1990 r. W czerwcu 2021 roku mówiono o 60 proc.. Temat powraca wraz z nowym rokiem, a plany są jeszcze bardziej wymagające.

Emisja dwutlenku węgla z samochodów powinna zostać zmniejszona o 75 proc. do 2030 r. - mówi Jan Huitema, holenderski polityk.

Parlament Europejski chce bardziej rygorystycznych celów?

Z zagranicznych doniesień medialnych, m.in. Bloomberga oraz Automotive News Europe wynika, że Jan Huitema, holenderski parlamentarzysta, który chce zaostrzenia przepisów, przedstawił swoje propozycje parlamentarnej Komisji Ochrony Środowiska. Zgodnie z postulatem Huitemy, nie zmienia się nic w kwestii zakazu stosowania silników spalinowych w nowych samochodach od 2035 r. W tym czasie oficjalnie mają być rejestrowane wyłącznie samochody o emisji CO2 na poziomie 0 g/km. Ale na takie rozwiązania UE ma jeszcze 13 lat. Huitema chce jednak zmian w normach CO2 do 2035 r.

Rozwiązaniem jest nie mniejsza mobilność, ale czysta mobilność. W pełni wierzę, że powinniśmy sprawić, by samochody miały zerową emisję - powiedział Huitema podczas posiedzenia komisji parlamentarnej.

Parlament Europejski nie potwierdził jeszcze czy zaostrzenie postanowień może wejść w życie w najbliższym czasie, ale sam Huitema potwierdza na Twitterze, że przedstawił swoje propozycje Komisji Ochrony Środowiska Parlamentu Europejskiego.

Nie wszyscy chcą zaostrzać przepisy. Normy CO2 zbyt restrykcyjne?

Propozycje sprawozdawcy nie są wiążące, ale stanowią podstawę do dalszej debaty w Parlamencie Europejskim. Wynik debaty jest otwarty. Krytykę propozycji wyraża już m.in. Jens Giesecke, rzecznik polityki transportowej niemieckich partii politycznych CDU i CSU.

W przeszłości Parlament Europejski skłaniał się ku bardziej rygorystycznym celom dla przemysłu samochodowego. Parlament musi jednak przyjąć wniosek Komisji wspólnie z Radą Ministrów, organem państw UE. Niektóre kraje już wypowiedziały się przeciwko propozycji Komisji.

Niezależnie od politycznych celów redukcji CO2 w transporcie, w najbliższych tygodniach i miesiącach na szczeblu UE zapadną kolejne ważne decyzje dla przemysłu samochodowego.

Walka z emisją z transportu jest kluczowym filarem planów UE zmierzających do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., ponieważ jest to jeden z sektorów, w których w ostatnich latach nastąpił wzrost zanieczyszczenia. Oczekuje się, że cel stopniowego wycofywania silników spalinowych do 2035 r. zwiększy popyt na pojazdy elektryczne i pobudzi ambitne plany niektórych producentów samochodów.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu