Rozszerzenie regulacji na transport morski
Kraje członkowskie Unii Europejskiej podjęły decyzję o rozszerzeniu proponowanych przepisów dotyczących mikroplastiku na transport morski. Dotychczasowe propozycje Komisji Europejskiej obejmowały jedynie transport drogowy, kolejowy i śródlądowy. Jednak kraje członkowskie uznały, że transport morski, który w 2022 roku odpowiadał za 38 proc. przewozu granulatu do UE, również powinien być objęty regulacjami.
Mikroplastik, który trafia do środowiska, jest praktycznie niemożliwy do wychwycenia. Wiatr i prądy wodne rozprzestrzeniają go na duże odległości, co stanowi poważne zagrożenie dla ekosystemów morskich. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie tego problemu poprzez wprowadzenie obowiązków dla przewoźników morskich.
Obowiązki przewoźników i przedsiębiorstw
Zgodnie z nowymi regulacjami, przewoźnicy będą musieli informować władze o swojej działalności związanej z transportem granulatu z tworzyw sztucznych. Dodatkowo, przewoźnicy spoza UE będą zobowiązani do wyznaczenia upoważnionego przedstawiciela w Unii. Proponowane przepisy obejmą zarówno przewoźników z UE, jak i spoza niej, a także podmioty gospodarcze wykorzystujące ponad 5 ton granulatu rocznie.
Większe przedsiębiorstwa, które przetwarzają ponad 1 tys. ton granulatu rocznie, będą musiały uzyskać certyfikat zgodności wydany przez niezależną stronę trzecią. Mikroprzedsiębiorstwa zostaną z tego obowiązku zwolnione, ale te przetwarzające mniej niż 1 tys. ton będą musiały wydać własną deklarację zgodności.
Kontrole środowiskowe i rola Polski
Odpowiednie organy w krajach członkowskich będą zobowiązane do przeprowadzania regularnych kontroli środowiskowych, aby upewnić się, że nowe przepisy są przestrzegane. Polska, która przejmie przewodnictwo w Radzie UE 1 stycznia, będzie prowadzić negocjacje w imieniu krajów członkowskich.
Polska odegra kluczową rolę w finalizowaniu tekstu rozporządzenia we współpracy z Parlamentem Europejskim. Nowe przepisy mają na celu nie tylko ochronę środowiska, ale także wzmocnienie odpowiedzialności przewoźników i przedsiębiorstw za ich działalność.
Wyzwania i przyszłość regulacji
Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących mikroplastiku na statkach morskich to ważny krok w kierunku ochrony środowiska. Jednakże, implementacja tych regulacji może napotkać na różne wyzwania, w tym konieczność dostosowania się przewoźników i przedsiębiorstw do nowych wymogów.
Współpraca między krajami członkowskimi, Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim będzie kluczowa dla skutecznego wdrożenia tych przepisów. Ostatecznym celem jest stworzenie bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego systemu transportu granulatu z tworzyw sztucznych w UE.
Nowe przepisy dotyczące mikroplastiku na statkach morskich mają na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska i wzmocnienie odpowiedzialności przewoźników. Polska, jako przyszły przewodniczący Rady UE, odegra kluczową rolę w negocjacjach nad finalnym tekstem rozporządzenia. Implementacja tych regulacji będzie wymagała współpracy i zaangażowania ze strony wszystkich zainteresowanych stron.
źródło: PAP
