Nowe przepisy UE dotyczące mikroplastiku na statkach morskich

Maciej Badowski
Opracowanie:
Nowe przepisy dotyczące mikroplastiku na statkach morskich mają na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska i wzmocnienie odpowiedzialności przewoźników.
Nowe przepisy dotyczące mikroplastiku na statkach morskich mają na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska i wzmocnienie odpowiedzialności przewoźników. Karolina Misztal/ Polska Press
Unia Europejska planuje wprowadzenie nowych regulacji dotyczących transportu mikroplastiku, które obejmą również statki morskie. Celem jest ograniczenie zanieczyszczenia środowiska drobinkami plastiku. Polska, jako przyszły przewodniczący Rady UE, odegra kluczową rolę w negocjacjach.

Rozszerzenie regulacji na transport morski

Kraje członkowskie Unii Europejskiej podjęły decyzję o rozszerzeniu proponowanych przepisów dotyczących mikroplastiku na transport morski. Dotychczasowe propozycje Komisji Europejskiej obejmowały jedynie transport drogowy, kolejowy i śródlądowy. Jednak kraje członkowskie uznały, że transport morski, który w 2022 roku odpowiadał za 38 proc. przewozu granulatu do UE, również powinien być objęty regulacjami.

Mikroplastik, który trafia do środowiska, jest praktycznie niemożliwy do wychwycenia. Wiatr i prądy wodne rozprzestrzeniają go na duże odległości, co stanowi poważne zagrożenie dla ekosystemów morskich. Nowe przepisy mają na celu ograniczenie tego problemu poprzez wprowadzenie obowiązków dla przewoźników morskich.

Obowiązki przewoźników i przedsiębiorstw

Zgodnie z nowymi regulacjami, przewoźnicy będą musieli informować władze o swojej działalności związanej z transportem granulatu z tworzyw sztucznych. Dodatkowo, przewoźnicy spoza UE będą zobowiązani do wyznaczenia upoważnionego przedstawiciela w Unii. Proponowane przepisy obejmą zarówno przewoźników z UE, jak i spoza niej, a także podmioty gospodarcze wykorzystujące ponad 5 ton granulatu rocznie.

Większe przedsiębiorstwa, które przetwarzają ponad 1 tys. ton granulatu rocznie, będą musiały uzyskać certyfikat zgodności wydany przez niezależną stronę trzecią. Mikroprzedsiębiorstwa zostaną z tego obowiązku zwolnione, ale te przetwarzające mniej niż 1 tys. ton będą musiały wydać własną deklarację zgodności.

Kontrole środowiskowe i rola Polski

Odpowiednie organy w krajach członkowskich będą zobowiązane do przeprowadzania regularnych kontroli środowiskowych, aby upewnić się, że nowe przepisy są przestrzegane. Polska, która przejmie przewodnictwo w Radzie UE 1 stycznia, będzie prowadzić negocjacje w imieniu krajów członkowskich.

Strefa Ekologii - artykuły

Polska odegra kluczową rolę w finalizowaniu tekstu rozporządzenia we współpracy z Parlamentem Europejskim. Nowe przepisy mają na celu nie tylko ochronę środowiska, ale także wzmocnienie odpowiedzialności przewoźników i przedsiębiorstw za ich działalność.

Wyzwania i przyszłość regulacji

Wprowadzenie nowych przepisów dotyczących mikroplastiku na statkach morskich to ważny krok w kierunku ochrony środowiska. Jednakże, implementacja tych regulacji może napotkać na różne wyzwania, w tym konieczność dostosowania się przewoźników i przedsiębiorstw do nowych wymogów.

Współpraca między krajami członkowskimi, Komisją Europejską i Parlamentem Europejskim będzie kluczowa dla skutecznego wdrożenia tych przepisów. Ostatecznym celem jest stworzenie bardziej zrównoważonego i odpowiedzialnego systemu transportu granulatu z tworzyw sztucznych w UE.

Nowe przepisy dotyczące mikroplastiku na statkach morskich mają na celu ograniczenie zanieczyszczenia środowiska i wzmocnienie odpowiedzialności przewoźników. Polska, jako przyszły przewodniczący Rady UE, odegra kluczową rolę w negocjacjach nad finalnym tekstem rozporządzenia. Implementacja tych regulacji będzie wymagała współpracy i zaangażowania ze strony wszystkich zainteresowanych stron.

źródło: PAP

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu