Spis treści
Nowa strategia zarządzania transportem i flotą
Poczta Polska dysponuje jednymi z największych zasobów logistycznych w kraju, w tym pojazdami, sortowniami, rozdzielniami oraz placówkami własnymi i partnerskimi. Flota spółki liczy około 7,5 tys. samochodów, z czego ponad 5 tys. to pojazdy własne.
– Na podstawie analizy dotychczasowego modelu wykorzystania floty, nowa strategia wprowadza zmiany, które umożliwią lepsze wykorzystanie zasobów. Obejmuje to m.in. optymalizację doboru pojazdów, kosztów eksploatacji floty oraz usprawnienie systemu monitorowania i wykorzystania outsourcingu transportu – podała spółka.
Jednocześnie Poczta Polska wprowadza zmiany systemowe mające na celu poprawę sprawności i efektywności operacyjnej w transporcie.
Kluczowe zmiany w strategii
Do najważniejszych zmian, które zostaną wprowadzone, należą:
przejście na model oparty na analizie Make or Buy, gdzie decyzje o własności floty lub outsourcingu usług transportowych będą podejmowane na podstawie analizy rzeczywistych kosztów i efektywności operacyjnej;
wprowadzenie systemu wynagrodzeń dla kurierów, zorientowanego na efektywność oraz możliwość elastycznej współpracy B2B;
implementacja narzędzi TMS (Transport Management System) i SMP (System Monitorowania Pojazdów).
– Wdrożenie nowej strategii zarządzania transportem pozwoli na osiągnięcie pozytywnych efektów w jakości oraz optymalizacji kosztów, co położy fundament pod nową jakość działalności Poczty Polskiej w obszarze KEP (usługi kurierskie, ekspresowe i pocztowe) – powiedział Sławomir Żurawski, wiceprezes Poczty Polskiej ds. operacji i logistyki, cytowany w komunikacie.
Nowy system wynagrodzeń będzie "zorientowany na efektywność"
Poczta Polska ogłosiła również plany wprowadzenia nowego systemu wynagrodzeń dla kurierów, który będzie "zorientowany na efektywność". W ramach zmian przewidziano możliwość współpracy B2B oraz systemy wspierające kontrolę kosztów paliwa. Zmiany te budzą kontrowersje wśród związków zawodowych, które obawiają się eliminacji etatów i stopniowego pozbywania się pracowników.
"Solidarność" Pracowników Poczty Polskiej podkreśla, że przejście kurierów na samozatrudnienie w systemie B2B może obniżyć ich zarobki i zagrozić stabilności zatrudnienia.
Outsourcing kierowców może z kolei oznaczać, że firma zrezygnuje z własnej floty, co zdaniem związku zawodowego stanowi zagrożenie dla jakości usług i etatowych kierowców. "Solidarność" PPP obawia się, że nowe modele zatrudnienia zwiększą rotację wśród kurierów i kierowców, co może prowadzić do wydłużenia czasu dostaw i większej liczby reklamacji.
Poczta Polska to polski operator wyznaczony. Sieć logistyczna spółki obejmuje 7,5 tys. pojazdów, 28 sortowni, 18 tys. punktów odbioru przesyłek, ponad 7,5 tys. placówek pocztowych i 4 mln przesyłek dostarczanych dziennie.
Źródło: PAP
