Jak wynika z raportu Manpower Group "Czego pragną pracownicy" 51 proc. zatrudnionych osób twierdzi, że przed wypaleniem zawodowym uchronić ich może przyznanie większej puli dni urlopowych. Ponad 40 proc. badanych oczekuje od szefa elastycznego czasu oraz miejsca pracy.
Pracownicy często mówią też o potrzebie rozwoju (39 proc.), a także dodatkowych dni wolnych, by zadbać o zdrowie psychiczne (36 proc.). Jak zauważa Jolanta Jastrzębska, ekspertka ds. rozwoju w Manpower Group, duży wpływ na osoby aktywne zawodowo miała pandemia COVID-19, w wyniku której dla pracowników troska o zdrowie fizyczne i psychiczne stała się priorytetem.
- Pandemia miała niebagatelny wpływ na pracowników i zauważalnie zmieniła ich hierarchię wartości. Wraz z wybuchem globalnego zagrożenia zdrowotnego, dbałość o dobrą kondycję psychiczną i fizyczną dla wielu osób stała się priorytetem. Szukając jednak rozwiązań na zapobieganie wypaleniu wśród pracowników, należy się pochylić przede wszystkim nad jego przyczynami. Warto tutaj zaznaczyć, że są one bardzo różnorodne i zależą zarówno od indywidualnych predyspozycji danej osoby, jak i środowiska biznesowego, w którym się obraca - przekazała Jastrzębska.
Pracownicy boją się wypalenia zawodowego
Zdaniem ekspertki za wypalenie zawodowe najczęściej odpowiadają nieskuteczne strategie walki ze stresem oraz wyznaczanie sobie zbyt wygórowanych celów. Istotne jest zatem rozdzielenie życia prywatnego od zawodowego i efektywny wypoczynek.
- W momencie pojawienia się pierwszych symptomów świadczących o wypaleniu lub złym samopoczuciu psychicznym należy pochylić się nad zadaniami realizowanymi w pracy oraz nad tym, jak organizujemy sobie dzień, a także czy nie bierzemy na swoje barki zbyt dużo. W przypadku, gdy jesteśmy przytłoczeni zadaniami, warto popracować nad asertywnością - dodała.
Ekspertka podkreśla, że duży wpływ na zdrowie pracowników mają managerowie, którzy powinni zadbać o przejrzystość wszystkich procedur, by nie generować dodatkowego stresu. Ważna jest również dobra komunikacja, która przekłada się na atmosferę w pracy. Ostatnim ważnym elementem jest przydzielanie zadań dopasowanych do kompetencji pracownika, a także omawianie z nim wszelkich trudności, jeśli takie się pojawią.
Z raportu wynika, że 47 proc. pracowników czuje się pewnie w miejscu pracy, 45 proc. czuje bezpieczeństwo, natomiast tylko 39 proc. może pochwalić się motywacją do pracy. W ostatnich latach w pracy maleje poziom stresu i znudzenia, o którym obecnie wspomina 27 proc. ankietowanych.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?