Mniejsza liczba zwolnień, ale niepewna przyszłość
Podczas spotkania zarządu PKP Cargo z przedstawicielami związków zawodowych, które odbyło się 30 września, p.o. prezesa Marcin Wojewódka poinformował o aktualnym stanie restrukturyzacji. Początkowo spółka planowała zwolnienie 4142 osób, jednak do końca października pracę straci 3755 pracowników. Na początku procesu zwolnień PKP Cargo zatrudniało 13 711 osób, a po zakończeniu restrukturyzacji firma szacuje, że w listopadzie zatrudnionych będzie nieco ponad 10 tysięcy pracowników.
Zwolnienia objęły 1600 związkowców, z łącznie 9985 pracowników objętych zwolnieniami grupowymi. P.o. prezesa zapewnił, że pracownicy otrzymają wszystkie należne świadczenia, w tym odprawy, choć na ten moment nie wiadomo, kiedy dokładnie zostaną wypłacone. Wojewódka dodał, że firma prowadzi rozmowy z Funduszem Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), ale nie ma pewności, kiedy pracownicy otrzymają pełne świadczenia dodatkowe.
Wyniki finansowe PKP Cargo
PKP Cargo zmaga się z poważnymi problemami finansowymi. W pierwszej połowie 2024 roku Grupa odnotowała przychody operacyjne w wysokości ponad 2,3 mld zł, jednak zanotowała stratę netto wynoszącą 453,1 mln zł. Głównym powodem ujemnych wyników był spadek przychodów z umów z klientami. Dla porównania, w analogicznym okresie ubiegłego roku Grupa PKP Cargo miała przychody w wysokości ponad 2,9 mld zł i zysk netto na poziomie 109,7 mln zł.
Warto zaznaczyć, że udział PKP Cargo w rynku przewozów kolejowych spadł do 27,54% w okresie styczeń-sierpień 2024 roku, podczas gdy rok wcześniej wynosił 31,56%. Spadek udziałów na rynku towarowym oraz trudna sytuacja finansowa zmuszają spółkę do przeprowadzenia restrukturyzacji i dalszych cięć kosztów.
Restrukturyzacja i dalsze plany
Restrukturyzacja PKP Cargo, w tym zwolnienia grupowe, jest częścią postępowania sanacyjnego otwartego przez sąd rejonowy w Warszawie w lipcu 2024 roku. W ramach tego procesu sąd zdecydował o otwarciu postępowania sanacyjnego, a zarząd PKP Cargo ogłosił plany zwolnienia do 30% zatrudnionych, co miało objąć 4142 pracowników. Restrukturyzacja obejmuje również cięcia kosztów operacyjnych i restrukturyzację grupy kapitałowej PKP Cargo, która obejmuje 20 spółek zależnych oraz udziały w 3 innych podmiotach.
PKP Cargo zapewnia, że mimo trudności finansowych pensje zasadnicze i stałe dodatki pracownicze nie są zagrożone, choć problematyczne mogą okazać się wypłaty odpraw emerytalnych i nagród jubileuszowych. Firma liczy, że zwolnienia grupowe i oszczędności przyniosą poprawę wyników finansowych w przyszłym roku.
PKP Cargo na tle rynku kolejowego
PKP Cargo pozostaje największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce, oferując usługi transportowe w kraju oraz za granicą, m.in. w Czechach, Niemczech, na Węgrzech i Litwie. Spółka łączy transport kolejowy, samochodowy i morski, a jej głównym akcjonariuszem jest PKP SA, które posiada 33,01% akcji.
Jednak spadek udziałów na rynku i trudna sytuacja finansowa stawiają przed firmą wyzwania, które mogą znacząco wpłynąć na jej przyszłość. Restrukturyzacja ma na celu poprawę efektywności działalności i zmniejszenie kosztów, jednak przyszłość PKP Cargo wciąż pozostaje niepewna.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło:
Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?