W poniedziałek podczas konferencji prasowej posłowie PiS Kacper Płażyński i Michał Kowalski po kontroli poselskiej, którą przeprowadzili w gdyńskim oddziale PKP Cargo, ocenili, że działania wokół spółki mogą być efektem "nagonki" i "chęcią przejęcia rynku przez obcy kapitał".
Stan spółki PKP Cargo
Zarząd PKP Cargo w oświadczeniu zamieszczonym na stronie internetowej wskazał na trudną sytuację, w jakiej znalazła się spółka.
Ten stan jest rezultatem zarządzania PKP CARGO S.A. w ostatnich latach przez partyjnych kolegów posłów Kacpra Płażyńskiego i Michała Kowalskiego. Poprzednicy doprowadzili do utraty rynku i kontraktów, a jednocześnie dopuścili do tego, że w PKP CARGO S.A. rosły koszty, w tym wynagrodzenia, wdrażano podwyżki płac, na które firmy nie było stać. Wydawano ponadto duże środki na zbędne inwestycje taborowe. Z kolei zyski za 2023 rok były wykazane dzięki operacjom księgowym (chodzi głównie o leasing zwrotny lokomotyw), gdyż działalność przewozowa przyniosła duże straty - zaznaczyła spółka.
W pierwszym kwartale 2024 roku Grupa PKP Cargo poniosła stratę netto w wysokości 118 mln zł i to jest rzeczywisty obraz obecnej sytuacji spółki.
Zarząd PKP Cargo "protestuje przeciwko łączeniu przez posłów PiS decyzji Zarządu PKP CARGO S.A., których celem jest ratowanie Spółki, z faktem przyznania przez Urząd Transportu Kolejowego koncesji na przewozy kolejowe na terenie Polski dla ukraińskiej spółki kolejowej - Ukrainian Railways Cargo Poland".
Kontrola poselska w gdańskim oddziale PKP Cargo
Poinformowano, że podczas interwencji posłowie rozmawiali m.in. z dyrektorem zakładu Janem Szerszeniem, który szczegółowo przedstawił bieżącą sytuację tej jednostki oraz odpowiedział na wszystkie pytania posłów.
Zarząd PKP CARGO S.A. w dniu 27 czerwca br. złożył wniosek do sądu o wdrożenie postępowania sanacyjnego. Ma ono uzdrowić Spółkę kluczową dla funkcjonowania gospodarki krajowej. Postępowanie ma na celu przywrócenie płynności finansowej oraz konieczną restrukturyzację, aby w dłuższej perspektywie PKP CARGO S.A. było firmą konkurencyjną na rynku przewozów towarowych koleją - wskazano w oświadczeniu PKP Cargo.
Spółka zaznacza, że sanacja oznacza restrukturyzację Spółki pod nadzorem sądu, dzięki czemu będzie ona mogła kontynuować działalność w celu osiągnięcia jak najlepszych efektów dla wierzycieli, pracowników i akcjonariuszy.
W oświadczeniu wyjaśniono ponadto, że spółka utraciła w ostatnich latach znaczną część rynku i w efekcie nie ma pracy dla dużej grupy osób zatrudnionych. "Dlatego Zarząd został zmuszony do wdrożenia najpierw procedury nieświadczenia pracy, kolejnym krokiem jest zamiar przeprowadzenia zwolnień grupowych" - wskazano.
PKP Cargo podkreśliło, że zarząd stara się jednocześnie zapewnić jak największej grupie pracowników spółki PKP Cargo pracę w innych podmiotach kolejowych. W tym celu w ciągu ostatniego miesiąca PKP Cargo podpisało listy intencyjne z Polregio na zatrudnienie do 300 osób, z PKP Intercity na zatrudnienie do 400 osób oraz z PKP Intercity Remtrak na zatrudnienie do 300 osób. W sumie zatrudnienie może znaleźć 1250 pracowników PKP Cargo, w tym PKP Cargotabor.
Według władz spółki wszystkie działania obecnego zarządu PKP Cargo wynikają z trudnej sytuacji, w jakiej znalazła się spółka.
CZYTAJ TEŻ:
Poszkodowani w największym od lat pożarze w Gdańsku potrzebują pomocy. Zaangażowali się partnerzy biznesowi, przyjaciele i rodzinaJesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!
Źródło:
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?