27 proc. osób biorących udział w badaniu „Bezpieczeństwo w Internecie” Europ Assistance Polska przyznało, że ma obawy związane z zagrożeniami, jakie wynikają z dostępu do Internetu. Od czasu poprzedniej edycji badania, z 2017 roku, odsetek ten wzrósł o 2pp.
Czego najbardziej obawiają się internauci?
Niemal co drugi badany (48 proc.) obawia się cyberzagrożeń wynikających z nich konsekwencji, do których między innymi należy utrata pieniędzy z konta bankowego, atak wirusa, kliknięcie w link, który zainfekuje sprzęt, bycie szpiegowanym, czy kontrolowanym. Identyczny odsetek badanych (48 proc.) wskazał na bezpieczeństwo najmłodszych w sieci.
Co ciekawe, 47 proc. badanych niepokoją zagrożenia wynikające z dokonywania płatności przez Internet. Obawy respondentów najczęściej wiążą się z dokonywaniem operacji/płatności na fałszywych witrynach. Polacy, boją się także, że w sieci pozostaną ich dane osobiste lub że ich karty zostaną sklonowane.
Obawy Polaków dotyczą także braku możliwości kontrolowania wszystkich swoich danych osobowych umieszczonych w Internecie (49 proc.). Polacy niepokoją się, że ich dane wykorzystane zostaną do otworzenia rachunku bankowego, czy przysłużą się do innej nielegalnej działalności.
– Wyniki te pokazują, że świadomość Internautów powoli, lecz systematycznie rośnie. Jednak nadal wiele osób surfujących w sieci nie zdaje sobie sprawy ze stopnia zagrożenia, na jakie jest narażonych. Znaczna część Internautów ma przekonanie, że w sieci jest bezpieczna i anonimowa, a wszelkie niebezpieczne sytuacje ich nie dotyczą – mówi Marcin Zieliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży w Europ Assistance Polska.
Jak się bronimy przed cyberzagrożeniami?
73 proc. badanych posiada antywirusa zainstalowanego na komputerze. W przypadku smartfona takiego zabezpieczenia używa 62 proc. Polaków, a na tablecie antywirusa instaluje 39 proc. osób. Z kolei co dziesiąty ankietowany deklaruje, że nigdy nie zmienia hasła lub danych uwierzytelniających, a 1/3 robi to rzadko. Ponadto, 1/4 Polaków używa kilku haseł dla wszystkich stron internetowych i portali społecznościowych.
Świadomość bezpieczeństwa w sieci coraz wyższa
Większość Polaków (75 proc.) uważa, że bezpieczeństwo cybernetyczne jest ważne. Ponad połowa badanych (52 proc.) jest zainteresowana usługami zwiększającymi bezpieczeństwo w sieci, a 35 proc. deklaruje chęć zakupu takiego rozwiązania. Według badanych najbardziej wiarygodne instytucje, które mogą oferować takie rozwiązania to banki (81 proc.), serwisy płatnościowe typu BLIK, Pay-Pal, PayU, dotpay (71 proc.) i firmy ubezpieczeniowe (58 proc.).
– Konsekwencje wynikające z zagrożeń cybernetycznych, w tym nieuczciwego lub szkodliwego wykorzystania danych osobowych, czy finansowych mogą mieć nieoczekiwany skutek, zarówno materialny, jak i niematerialny. Dlatego większość osób deklaruje potrzebę ochrony na taką okoliczność– dodaje ekspert.
Strefa Biznesu: W Polsce drastycznie wzrosną podatki? Winna demografia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?