Polacy otwierają portfele w grudniu. Jakie zbiórki wspieramy przed świętami?

Barbara Wesoła
Opracowanie:
Większość darczyńców to kobiety, które stanowią 64% wpłacających, a blisko połowa to osoby w wieku 35–54 lat. Kluczowym momentem wpłat są wieczory oraz dni w środku tygodnia, takie jak wtorki i środy.
Większość darczyńców to kobiety, które stanowią 64% wpłacających, a blisko połowa to osoby w wieku 35–54 lat. Kluczowym momentem wpłat są wieczory oraz dni w środku tygodnia, takie jak wtorki i środy. Fot. Łukasz Kulczyński/Polska Press
Okres świąteczny to nie tylko czas prezentów i rodzinnych spotkań, ale także moment, gdy Polacy otwierają swoje serca na pomoc potrzebującym. Z najnowszego raportu Zrzutka.pl wynika, że grudzień to jeden z najważniejszych miesięcy dla internetowych zbiórek charytatywnych. Jakie trendy dominują w świątecznej dobroczynności i kto najchętniej wpłaca na pomoc online?

Spis treści

Kim są darczyńcy świątecznych zbiórek?

Nie od dziś wiadomo, że to właśnie Panie są tymi, dla których dobroczynność jest bardzo ważna. Potwierdzają to także dane zebrane przez zrzutka.pl, która przeanalizowała kilkanaście milionów wpłat na zbiórki internetowe. Wynika z nich, że blisko 2/3 wpłacających na zrzutki online to kobiety(64%), a mężczyźni to zaledwie 36% wspierających. Co do wieku darczyńców, to połowa (50%) osób jest w wieku 35-54 lat. Co piąty to internauta jest w wieku 25-34 lat, 16% powyżej 65 roku, a 10% w wieku 55-64 lat. Stawkę zamykają najmłodsi w wieku 18-24 lat z udziałem 5%.

Dziesięć kluczowych miast zapewnia aż 61,25% wpłat na wszystkie zbiórki online. Jednak to Warszawa (22%) jest hegemonem w Polsce, z blisko trzykrotnie wyższym udziałem w rynku niż kolejne miasto. Na drugim miejscu znalazł się Wrocław z 8% udziałem, a na ostatnim miejscu podium uplasował się Poznań (7%). W pierwszej piątce znalazły się jeszcze Kraków (6%) oraz Katowice (5%).

Kiedy najczęściej wpłacamy? Dni i godziny kluczowe dla zbiórek online

Z raportu zrzutka.pl wynika, że kluczowe dni tygodnia dla wpłat na zbiórki internetowe to cztery dni, z których środa (15,8%) oraz wtorek (15,6%) wiodą prym. Na trzecim miejscu znalazł się poniedziałek (15,4%), a na czwartym czwartek (15,3%). Najgorszym dniem dla finansowania zbiórek to soboty z 11,3% udziałem.

Z kolei, co do rozkładu wpłat finansowania społecznościowego w ciągu doby, to kluczowe są wieczory oraz późne wieczory. Blisko, co trzecia wpłata crowdfundingowa następuje pomiędzy 20.00 a 23.59 godziną. 9% wpłat następuje w ramach godziny 21.00, dzięki czemu to właśnie ta godzina to numer 1.

Na drugim i trzecim miejscu podium znalazły się jeszcze godzina 20.00 (7,8%) oraz 22.00 (7,5%). Z drugim szczytem wpłat mamy do czynienia między 9.00 a 13.59, kiedy to darczyńcy wpłacają 27,8% pieniędzy. Na przeciwległym biegunie popularności, znajdują się godziny nocne, tj. od pierwszej do szóstej. Wówczas to następuje jedynie 2% wszystkich wpłat.

Przykłady świątecznych zbiórek, które wspierają Polacy

W okresie świąteczno-noworocznym organizowanych są tysiące ciekawych i godnych wsparcia zbiórek internetowych. To tylko niektóre z nich:

  • Spełniamy marzenia Seniorów. Jedna Fundacja może zrobić wiele dobrego, ale dwie Fundacje mogą zrobić o wiele więcej. To już nasza mała tradycja, że w okresie Świąt Bożego Narodzenia wspólnie z Fundacja Dziadkowie Biznesu, łączymy siły- aby spełnić marzenia tych osób, które szczególnie tego potrzebują i na to zasługują. Celem akcji jest spełnienie marzeń wspaniałych seniorów, rzemieślników, przedsiębiorców. Prowadząc swój biznes, czy wykonując swoje służbowe obowiązki, wkładali w to całe swoje serce. Niestety życie pisze różne scenariusze. Seniorzy, których zaprosiliśmy do naszej akcji, wiodą bardzo skromne życie. Są wśród nich osoby samotne, chore, część z nich jest mieszkańcami Ośrodków Pomocy Społecznej. To, co ich łączy, to ogromna chęć życia, a we wcześniejszych latach poświęcenie i zaangażowanie w prowadzoną przez siebie działalność, czy wykonywaną pracę.

  • Paczka Brata Alberta dla osób w kryzysie. Naszym celem na Święta Bożego Narodzenia jest przygotowanie 400 świątecznych paczek z żywnością dla najuboższych rodzin z Lublina. W środku znajdą się m.in.: pierogi, olej, ryba, wędlina, słodycze, makaron, ryż, cukier, mąka, ciasto, mak, konserwy, chleb. Dodatkowo przygotujemy wigilijne spotkanie, na którym każdy, kto będzie tego potrzebował, dostanie ciepły, odświętny posiłek. Nasi Podopieczni, to ludzie tacy sami jak Ty czy ja. Musimy zawsze o tym pamiętać.

  • Wigilia Caritas dla 1200 osób potrzebujących. Boże Narodzenie to czas pełen miłości, kiedy dzielimy się sercem i radością. To moment, w którym każdy może odnaleźć ciepło, niezależnie od swojej sytuacji życiowej. Dla większości z nas wieczerza wigilijna to synonim rodzinnego ciepła i radosnego świętowania. Spędzamy ten czas z bliskimi, śpiewamy kolędy i wspólnie udajemy się na Pasterkę. Tego wieczoru nikt nie chce być sam, każdy pragnie obecności drugiego człowieka. Niestety, nie wszyscy mają możliwość takiego świętowania Bożego Narodzenia.

  • Wirtualna choinka. Wsparcie zakupu prezentów dla potrzebujących - podopiecznych "Wirtualnej Choinki". Pieniądze zgromadzone na zrzutce pracują na rzecz potrzebujących. Wspólnie zakupiliśmy już wiele rzeczy i sprawiliśmy radość na Święta Bożego Narodzenia. Oto co już zostało zakupione: skuter elektryczny dla osoby niepełnosprawnej, rower elektryczny, lodówkę, kuchenkę gazową, pralkę dla wielodzietnej rodziny, komplet 8 krzeseł, hulajnogę, komplet mazaków dla małej artystki. A to dopiero początek.

  • 11 Świąteczna Akcja Pomocy. „Prawdziwa radość i spełnienie płynie z dawania, gdy odmieniasz czyjeś życie…” Już jedenasty rok z rzędu wspólnymi siłami postaramy się pomóc osobom bezdomnym, kobietom, dzieciom, osobom starszym. Każdy z nas widzi i odczuwa zmiany, zarówno w rozumieniu globalnym, jak i indywidualnym. Czas płynie coraz szybciej, nie ma chwili, aby przystanąć i odetchnąć, to wszystko zmienia nasze podejście do życia i tego, co jest naprawdę ważne.

Zimowa dobroczynność: miesiące rekordowych zbiórek

Od listopada do marca zakłada się ponad połowę wszystkich zrzutek (50,9%). A tylko w grudniu i styczniu, zakładana jest co piąta zbiórka internetowa (20%). Choć to marzec (12%) jest królem wszystkich miesięcy, to pozostałe miesiące zimowe plasują się w topowej trójce, tj. styczeń (11,5%) oraz luty (10%), wynika z danych zrzutka.pl. Grudzień to jeden z kluczowych miesięcy w roku z 8,5% udziałem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu