Polska firma boleśnie odczuwa spadek popytu na sprzęt AGD

Marek Knitter
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r.
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. Amica
Amica miała 5,9 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w I-III kw. 2024 r. wobec 1,9 mln zł straty rok wcześniej. Największy polski producent AGD odczuwa słabość popytu konsumpcyjnego na dobra trwałe w Europie przy utrzymywaniu się wysokiej bazy kosztowej.

Spis treści

Grupa Amica w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy br. zanotowała 1,9 mld zł przychodów ze sprzedaży (-11 proc. rdr ), co odzwierciedliło spadek popytu na AGD w Europie. Choć sprzedaż urządzeń w Polsce, na rodzimym i biznesowo najważniejszym rynku dla Grupy Amica, wzrosła o ponad 9 proc. rdr, o tyle nie pokryło to spadków na przeżywających głębszą dekoniunkturę innych rynkach.

Głębsza dekoniunktura na innych rynkach mocniej odbiła się na wynikach spółki

– W roku 2024 jako cała branża mierzymy się z dekoniunkturą. Z jednej strony widzimy słabszy popyt, a z drugiej strony odczuwamy wysokie koszty surowców czy komponentów oraz wyższe niż przed rokiem wynagrodzenia pracowników. Dodatkowo, importerom towarów z Dalekiego Wschodu na pewno nie służy blokada Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej – powiedział Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansów.

Pomimo pozytywnych efektów podjętych działań optymalizacyjnych, Grupa Amica wypracowała niższy o 29 proc. rdr wynik EBITDA (68,7 mln zł), a także zanotowała spadek zysku operacyjnego o ponad połowę (do 24,7 mln zł), co przyczyniło się do zejścia zysku brutto i netto nieznacznie w strefę ujemną.

Nowa strategia spółki oznacza wzrost sprzedaży i powrót do wypłaty dywidendy

– Wykonaliśmy pracę nad kapitałem obrotowym i strukturą bilansu, dzięki czemu mamy wciąż bezpieczne wskaźniki i zdrowy bilans, przykładowo dług netto do EBITDA na koniec września był znacznie poniżej poziomu wynikającego ze zobowiązań finansowych z instytucjami finansowymi, a stan gotówki i jej ekwiwalentów przekraczał 106 mln zł. Mamy jasny plan, jak powrócić do generowania satysfakcjonujących zysków i wzrostów sprzedaży nawet przy niesprzyjającym otoczeniu. Upubliczniliśmy pod koniec września ogólne założenia długoterminowej strategii „Back to Profitability”, której plany operacyjne w każdym obszarze konsekwentnie już realizujemy – wskazuje Michał Rakowski, cytowany w komunikacie.

Amica skupia się na rynkach europejskich oraz na asortymencie sprzętu grzejnego, a ważną rolę w efektywnym zrealizowaniu postawionych celów widzi w obszarach ESG. Kluczowe kwestie to szeroko rozumiane pojęcia jakość i efektywność.

– Nowa strategia „Back to Profitability”, którą ogłaszamy w okresie cyklicznej dekoniunktury w branży AGD, skupia się na zapewnieniu Grupie Amica trwałej rentowności i wykorzystaniu potencjału centrum produkcyjnego w wielkopolskich Wronkach. Zamierzamy dobrze wykorzystać możliwości, jakie widzimy w kolejnych latach – wskazał przy okazji publikacji strategii prezes Jacek Rutkowski.

Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7 proc. rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5 proc. w roku 2027 oraz 7 proc. w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14 proc. w roku 2027 oraz przekroczenie 17 proc. w latach 2030+.

Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25 proc. oraz do 28 proc. w latach 2030+. Amica widzi jednocześnie możliwość wypłaty dywidendy przy utrzymaniu stabilnej sytuacji płynnościowej.

W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA).

Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. Wchodzi obecnie w skład indeksu sWIG80. Główny akcjonariuszem spółki jest Holding Wronki posiadający 34,93 proc. akcji. Z kolei OFE Nationale-Nederlanden ma 11,96 proc. akcji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu