Spis treści
Grupa Amica w okresie pierwszych dziewięciu miesięcy br. zanotowała 1,9 mld zł przychodów ze sprzedaży (-11 proc. rdr ), co odzwierciedliło spadek popytu na AGD w Europie. Choć sprzedaż urządzeń w Polsce, na rodzimym i biznesowo najważniejszym rynku dla Grupy Amica, wzrosła o ponad 9 proc. rdr, o tyle nie pokryło to spadków na przeżywających głębszą dekoniunkturę innych rynkach.
Głębsza dekoniunktura na innych rynkach mocniej odbiła się na wynikach spółki
– W roku 2024 jako cała branża mierzymy się z dekoniunkturą. Z jednej strony widzimy słabszy popyt, a z drugiej strony odczuwamy wysokie koszty surowców czy komponentów oraz wyższe niż przed rokiem wynagrodzenia pracowników. Dodatkowo, importerom towarów z Dalekiego Wschodu na pewno nie służy blokada Morza Czerwonego dla żeglugi handlowej – powiedział Michał Rakowski, wiceprezes Grupy Amica ds. finansów.
Pomimo pozytywnych efektów podjętych działań optymalizacyjnych, Grupa Amica wypracowała niższy o 29 proc. rdr wynik EBITDA (68,7 mln zł), a także zanotowała spadek zysku operacyjnego o ponad połowę (do 24,7 mln zł), co przyczyniło się do zejścia zysku brutto i netto nieznacznie w strefę ujemną.
Nowa strategia spółki oznacza wzrost sprzedaży i powrót do wypłaty dywidendy
– Wykonaliśmy pracę nad kapitałem obrotowym i strukturą bilansu, dzięki czemu mamy wciąż bezpieczne wskaźniki i zdrowy bilans, przykładowo dług netto do EBITDA na koniec września był znacznie poniżej poziomu wynikającego ze zobowiązań finansowych z instytucjami finansowymi, a stan gotówki i jej ekwiwalentów przekraczał 106 mln zł. Mamy jasny plan, jak powrócić do generowania satysfakcjonujących zysków i wzrostów sprzedaży nawet przy niesprzyjającym otoczeniu. Upubliczniliśmy pod koniec września ogólne założenia długoterminowej strategii „Back to Profitability”, której plany operacyjne w każdym obszarze konsekwentnie już realizujemy – wskazuje Michał Rakowski, cytowany w komunikacie.
Amica skupia się na rynkach europejskich oraz na asortymencie sprzętu grzejnego, a ważną rolę w efektywnym zrealizowaniu postawionych celów widzi w obszarach ESG. Kluczowe kwestie to szeroko rozumiane pojęcia jakość i efektywność.
– Nowa strategia „Back to Profitability”, którą ogłaszamy w okresie cyklicznej dekoniunktury w branży AGD, skupia się na zapewnieniu Grupie Amica trwałej rentowności i wykorzystaniu potencjału centrum produkcyjnego w wielkopolskich Wronkach. Zamierzamy dobrze wykorzystać możliwości, jakie widzimy w kolejnych latach – wskazał przy okazji publikacji strategii prezes Jacek Rutkowski.
Grupa Amica zamierza dojść do wzrostów sprzedaży powyżej 7 proc. rocznie od roku 2030 przy oczekiwanej rentowności EBITDA na poziomie 5 proc. w roku 2027 oraz 7 proc. w latach 2030+. Celem jest też wzrost wskaźnika RONA (zwrot z aktywów netto) do 14 proc. w roku 2027 oraz przekroczenie 17 proc. w latach 2030+.
Spółka zamierza utrzymać wskaźnik długu netto do EBITDA poniżej 2 oraz zwiększyć marżę brutto na sprzedaży produktów w roku 2027 do 25 proc. oraz do 28 proc. w latach 2030+. Amica widzi jednocześnie możliwość wypłaty dywidendy przy utrzymaniu stabilnej sytuacji płynnościowej.
W nowej strategii misja Amiki zakłada oferowanie trwałych i niezawodnych sprzętów AGD z najwyższej jakości obsługą w celu ułatwienia codziennego życia konsumentom, respektując lokalne tradycje i dziedzictwo silnych lokalnych marek (Amica, Fagor, Gram, Hansa, CDA).
Amica jest producentem sprzętu AGD, notowanym na warszawskiej giełdzie od 1997 r. Wchodzi obecnie w skład indeksu sWIG80. Główny akcjonariuszem spółki jest Holding Wronki posiadający 34,93 proc. akcji. Z kolei OFE Nationale-Nederlanden ma 11,96 proc. akcji.
