Zhejiang Geely Holding Group (Geely Holding), największa prywatna chińska grupa motoryzacyjna, podpisała umowę licencyjną, w ramach której udostępni ElectroMobility Poland dedykowaną dla samochodów elektrycznych platformę SEA (Sustainable Experience Architecture) – poinformowano w czwartek i dodano, że Geely Holding zostaje partnerem technologicznym pierwszej generacji pojazdów EMP, wprowadzonych na rynek pod marką Izera.
Polski samochód elektryczny Izera powstanie na chińskiej pla...
– Z dumą podpisujemy umowę licencyjną z EMP na udostępnienie wiodącej w branży architektury SEA. Jesteśmy przekonani, że ta zaawansowana platforma technologiczna pomoże EMP we wprowadzaniu na rynek najwyższej jakości produktów gwarantując ich jakość technologiczną w zakresie komponentów mechanicznych, software’u oraz skalowalności rozwiązań – powiedział Daniel Donghui Li, CEO Geely Holding Group.
Opracowana przez Geely Holding technologia SEA jest specjalnie zaprojektowaną architekturą, dedykowaną dla pojazdów elektrycznych. Zapewnia także dostosowanie rozstawu osi w zakresie od 1800 mm do 3300 mm. Dzięki takiemu rozwiązaniu wiele modeli marki Izera będzie mogło powstawać na tej samej płycie. Platformy modułowe, czyli skalowalne są dzisiaj standardowym rozwiązaniem, ponieważ pozwalają diametralnie obniżyć koszty produkcji. Tutaj warto podkreślić, że płyta podłogowa to najdroższy i najważniejszy element każdego samochodu.
Jak informuje EMP, Izera ma być wyposażona w tylny napęd, silnik o mocy 272 KM i baterie o pojemnościach 51 lub 69 kW. Przewidywany zasięg to odpowiednio 340 i 450 kilometrów. "Setkę" auta polskiej marki mają osiągać w niecałe 7 sekund.
Samochody elektryczne Izera będą produkowane w fabryce w Jaworznie w województwie śląskim, gdzie zatrudnienie znajdzie około 2,4 tys. osób. Jednak nie podano, kiedy ruszą rekrutacje, ani gdzie będą szkoleni przyszli pracownicy.
Spółka ElectroMobility Poland powstała w październiku 2016 r. z inicjatywy czterech polskich koncernów energetycznych: PGE, Energi, Enei oraz Tauronu, które objęły po 25 proc. kapitału akcyjnego. Wartość kapitału zakładowego wyniosła 70 mln zł.