- Firmy nie boją się sztucznej inteligencji, postrzegają się jako nowoczesne, szukają tych narzędzi, ale częściej stawiają na nowoczesne technologie, innowacje. Szukają rozwiązań AI, lecz w bezpieczny sposób.
- Prawie połowa firm w Polsce postrzega się jako innowacyjne, jednak własne rozwiązania z tego obszaru wdraża zaledwie co czwarta. 19 proc. przedsiębiorstw swoje przetrwanie na rynku uzależnia od rozwoju sztucznej inteligencji.
- Główną korzyścią wynikającą z implementacji AI jest optymalizacja procesów, a największą barierą inwestycji pozostają wysokie koszty wdrożeń.
Polskie firmy nie boją się rozwiązań AI
– Firmy nie boją się sztucznej inteligencji, postrzegają się jako nowoczesne, szukają tych narzędzi, ale ku naszemu zaskoczeniu, bardziej stawiają na nowoczesne technologie – tłumaczy w rozmowie z portalem strefabiznesu.pl Beata Troczyńska, ID Lobistics. – Stawiają na innowacje, szukają rozwiązań AI, lecz w bezpieczny sposób – dodaje.
Troczyńska wyjaśnia, że chodzi o bezpieczeństwo inwestycyjne, cyberbezpieczeństwo oraz żeby wprowadzane rozwiązania były bezpieczne dla pracowników.

Jak wynika z raportu na zlecenie firmy ID Logistics, niemal połowa ankietowanych firm (47 proc.) postrzega swoje środowisko pracy jako innowacyjne. Z kolei neutralny stosunek do tego zagadnienia ma co trzeci respondent. Troczyńska przyznaje, że zdecydowanie w tej kwestii przoduje branża e-commerce.
– Tutaj widzimy największą otwartość firm, największe poszukiwanie takich rozwiązań, oczekiwanie, jeżeli chodzi o kooperujących operatorów logistycznych do wspólnych inwestycji, do wspólnego szukania najlepszych rozwiązań optymalizacyjnych, jeżeli chodzi o logistykę, sprzedaż – mówi i dodaje, że zdecydowanie przodują firmy z branży e-commerce, ale zaraz za nimi znajduje się branża fashion, która również przoduje w poszukiwaniu takich rozwiązań, pozostałe to retail i FMCG. Czy w tej kwestii było jakieś zaskoczenie? Troczyńska przyznaje, że nie, ponieważ „sami jesteśmy tego świadkami każdego dnia”.
Najsłabiej w tej kwestii wypadła branża fashion & beauty (42 proc.). Jako innowacyjne częściej postrzegają się firmy większe i działające również poza granicami Polski. Zupełnie inaczej wyglądają odpowiedzi na pytanie, czy dana firma sama wdraża innowacyjne rozwiązania. Średnia odpowiedzi pozytywnych to 23 proc., a największy odsetek własnych wdrożeń deklarują przedstawiciele sektora e-commerce (31 proc.). Na drugim biegunie znalazło się FMCG z wynikiem 16 proc.
Jak tłumaczył podczas spotkania z dziennikarzami Yann Belgy, dyrektor zarządzający ID Logistics w Polsce, środowisko biznesowe w Polsce ma świadomość, że innowacje to kluczowy czynnik rozwoju przedsiębiorstw i nie można pozwolić sobie na straty w tym wyścigu. – Firmy wiedzą również, że to strategiczny element budowy przewag konkurencyjnych. To budujące wnioski – podkreślił i dodał jednocześnie, że uczestnicy badania wskazali jednak na liczne bariery, które hamują rozwój innowacyjności i blokują dalsze inwestycje firm.
– Na pewno aspekt finansowy jest niezwykle istotny. Firmy z pewną ostrożnością podchodzą do inwestycji – mówi nam Troczyńska i dodaje, że firmy poszukują inwestycji w rozwiązania, które mają nie za długi zwrot z kapitału, tak jak wspomniałam, szukają bezpiecznych rozwiązań. – To badanie pokazało, że jednak jest dużo większa otwartość, co jest pewnym zaskoczeniem, do nowoczesnych technologii, ale niekoniecznie wyłącznie do rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji – wyjaśnia i wskazuje. – Są to różne rozwiązania z szerokiego spektrum, w którym znajduje się sztuczna inteligencja – dodaje.
Na co stawiają firmy?
Ponad połowa (54 proc.) firm uczestniczących w badaniu dostrzega wzrost znaczenia innowacyjności w branży, w której działają. Najczęściej wskazywanym kierunkiem rozwoju jest automatyzacja (52 proc.). Za nią znalazła się sztuczna inteligencja (34 proc.). Bez względu na rodzaj narzędzia kluczową korzyścią wynikającą z wdrożeń zdaniem respondentów ma być przyspieszenie procesów (53 proc.).
Dalej we wskazaniach znalazły się oszczędność energii i wzmocnienie oferty. W przypadku największych barier nad pozostałymi odpowiedziami górują wysokie koszty wdrożeń (58 proc.). Co szczególnie istotne i optymistyczne, znacznie mniej firm wskazało na niewystarczającą technologię i niechęć do podjęcia ryzyka.
Polskie firmy podchodzą z dystansem do rozwiązań związanych z AI?
Z badania wynika także, że niewielki odsetek firm w Polsce korzysta z rozwiązań opartych o sztuczną inteligencję. Przyznaje się do tego 21 proc. respondentów. Częściej z takich procesów korzystają firmy z branży e-commerce oraz przedsiębiorstwa, które osiągnęły w 2023 roku wysokie przychody (powyżej 20 mln złotych), działające także poza polskim rynkiem. Część obaw związanych z wdrożeniem AI dotyczy także kwestii bezpieczeństwa danych (cyberbezpieczeństwa).
Jednocześnie ankietowani wskazali, że inwestycje związane z AI nie są determinantem ich przetrwania na rynku, na co wskazało 19 proc. badanych. Jak zwracają uwagę autorzy badania, nieco więcej przedsiębiorstw jest zdania, że ich firma powinna stale inwestować w rozwiązania AI (31 proc.), a one same wpływają na podnoszenie jakości usług (29 proc.). Jednak, jak podkreślono, „nie są to wyniki wskazujące na absolutnie kluczowe znaczenie sztucznej inteligencji w dalszym rozwoju firm”. Jednocześnie wśród części badanych pojawiają się obawy, że w przyszłości rozwój AI może wpłynąć na redukcję zatrudnienia.
– Ten raport okazał się w pewnym stopniu potwierdzeniem kierunku, w którym idziemy – tłumaczy Troczyńśka. – Mimo tego, że małe polskie firmy, małe polskie biznesy były nieco ostrożniejsze w ocenie tego, czy pracują w firmach innowacyjnych, czy ich firmy wdrażają innowacje i jaka jest ich skala, to ogólny wydźwięk tego raportu jest taki, że innowacyjność w firmach jest na dosyć wysokim poziomie – podsumowuje.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!