OLX wprowadzało w błąd swoich użytkowników. Jest decyzja UOKiK
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) poinformował we wtorek, że prezes Urzędu zakwestionował praktyki serwisu sprzedażowego OLX. Jak podano w komunikacie, OLX wprowadzało w błąd co do zakresu oferowanej ochrony kupującego. Prezes UOKiK zobowiązał Grupę OLX do wprowadzenia zmian w serwisie i zwrotu pieniędzy klientom.
Serwis odpowiada i wprowadza zamiany
– Serwis OLX wdraża rozszerzenie zakresu usługi Pakiet Ochronny, tak by uwzględnić wyjątki, które do tej pory nie podlegały ochronie. Co za tym idzie, będziemy dostosowywać nasze procedury i komunikację do nowego zakresu usługi – podano w stanowisku.
Jak dodano, w serwisie OLX pojawi się nowy interfejs opcji zakupu, a w przyszłości na stronie z wynikami wyszukiwania będzie można poznać łączną cenę towaru z wynagrodzeniem za Usługę Serwisową, a także posortować towary po tej łącznej cenie.
Grupa OLX w wydanym stanowisku poinformowała, że otrzymała decyzję zobowiązującą wydaną przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak dodano, wszczęte we wrześniu 2022 roku postępowanie dotyczyło: opcji sortowania dostępnych w OLX oraz sposobu informowania o Usłudze Serwisowej w wynikach sortowania, sposobu informowania o dostępności opcji zakupu z Przesyłką OLX oraz bez Przesyłki OLX i Pakietu Ochronnego.
– W przypadkach określonych w decyzji, zwrócimy użytkownikom środki pobrane za usługę serwisową i za towar, który reklamowano w ramach „Pakietu Ochronnego" – podało OLX. Jak dodano, OLX przygotowuje kampanię informacyjną dotycząca wydanej decyzji.
– Wprowadzone przez serwis OLX zmiany są wynikiem współpracy z UOKiK w ramach prowadzonego postępowania. Będziemy dalej rozwijać serwis celem dostarczenia użytkownikom rozwiązań dopasowanych do ich oczekiwań – przekazano w stanowisku.
Czego dotyczy decyzja prezesa UOKiK?
UOKiK poinformował, że podjął działania na podstawie skarg od konsumentów, którzy byli zaskoczeni tym, że płatny pakiet ochronny w rzeczywistości tej ochrony nie gwarantował. – W wyniku działań Grupy OLX konsumenci ponosili negatywne skutki finansowe – podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny i dodał, że spółka stosowała „szereg postanowień istotnie ograniczających zakres ich ochrony".
Prezes UOKiK wydał decyzję, w której zobowiązał Grupę OLX do zmiany praktyk. Jak podał Urząd, portal odda klientom pieniądze i poinformuje o tym konsumentów: jeśli konsument odpowie na tę wiadomość, otrzyma zwrot na konto bankowe, w przeciwnym razie zwrot środków zostanie przekazany do „portfela OLX" w serwisie.
Źródło: