Poziom wiedzy finansowej Polaków wymaga poprawy. „Szczególnie niepokoi nas temat cyberbezpieczeństwa i kredytów” (WIDEO)

Maciej Badowski
Maciej Badowski
Widmo spowolnienia gospodarczego w kraju i na świecie, a przede wszystkim utrzymująca się wysoka inflacja sprawiają, że wśród Polaków wzrasta świadomość na temat edukacji ekonomicznej i chęć dbania o swoje finanse w perspektywie długoterminowej – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”. w niektórych segmentach jest już lepiej, ale nadal wiele mamy do zrobienia – mówi nam Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. – Szczególny obszar, który niepokoi respondentów, to oczywiście obszar cyberbezpieczeństwa – dodaje. Zobacz materiał wideo.

Spis treści

Jak Polacy oceniają swoją wiedzę na temat gospodarki i finansów?

Ankietowani w badaniu „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2023”, opublikowanego przez Warszawski Instytut Bankowości i Fundację GPW w przededniu VII Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości oceniają swoją wiedzę w tym zakresie średnio na 2,88 w 5-stopniowej skali. – 30 proc. z nich uznaje swoją wiedzę za bardzo i raczej małą, zaś prawie 1/3 jako dużą i bardzo dużą –wskazują autorzy raportu.

– Wyniki badań pokazują, że sytuacja w pewnych segmentach, jeśli chodzi o naszą wiedzę, poprawia się, ale niestety nadal wiedza na temat finansów, gospodarki znajduje się na niedostatecznym poziomie – tłumaczy w rozmowie ze Strefą Biznesu Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich. – Szczególny obszar, który niepokoi obywateli i respondentów, to oczywiście obszar cyberbezpieczeństwa – wskazuje.

Pietraszkiewicz wskazuje także na niedostateczną wiedzę respondentów na temat kredytowania i ryzyka związanego z zaciąganiem kredytów. – Niedostateczny poziom wiedzy dotyczy także tematu oszczędzania i inwestowania w warunkach dużych zmian zachodzących na świecie – podkreśla prezes ZBP.

Zdaniem eksperta, praktycznie w we wszystkich segmentach naszej aktywności społecznej i gospodarczej mamy wiele do zrobienia, „a więc w szkolnictwie, obszarze mediów, obszarze instytucji profesjonalnych, takich jak banki, fundusze inwestycyjne czy firmy ubezpieczeniowe”.

– Mamy wiele do zrobienia w nowoczesnych kanałach dystrybucji informacji – zauważa Pietraszkiewicz i przyznaje, że powinno to być zrobione „profesjonalnie”, ponieważ wiele młodszych osób „chętnie sięga do nowoczesnych form przekazu” – w mediach społecznościowych lub na blogach.

– To bardzo ważne, będziemy prowadzili te badania sukcesywnie oraz będziemy dyskutowali o tym, żeby wiedza finansowa, wiedza ekonomiczna naszego społeczeństwa sukcesywnie się poprawiła – zapowiada i dodaje, że w niektórych segmentach jest już lepiej, ale nadal wiele mamy do zrobienia.

Gdzie szukamy informacji na temat kredytów czy oszczędzania?

Głównymi źródłami wiedzy o finansach i ekonomii, mimo spadku w ujęciu rok do roku, pozostają: internet (spadek o 13 pp. do 61 proc.) i media (spadek o 1 pp. do 43 proc.). W porównaniu z ubiegłorocznym badaniem o 8 pp. wzrósł odsetek osób, które w tej kwestii polegają na instytucjach publicznych (do 32 proc.). Na instytucje sektora finansowego i banki wskazuje 39 proc. respondentów.

W porównaniu do roku 2022 aż o 10 pp. spadł za to odsetek badanych, którzy za źródło wiedzy ekonomicznej wskazali uczelnie lub szkoły. W świetle tych odczytów wydaje się słuszne postawienie na edukację finansową w placówkach oświatowych poprzez plany wdrożenia od 1 września br. przedmiotu pn. biznes i zarządzanie w szkołach ponadpodstawowych.

Gdzie widzimy największe braki?

Wśród obszarów wymagających największej uwagi w kwestii uzupełnienia własnej wiedzy, Polacy – podobnie jak przed rokiem – wskazali cyberbezpieczeństwo (44 proc.) oraz inwestowanie (33 proc.). Istotny wzrost wskazań odnotowano w zakresie wiedzy nt. kredytów i pożyczek – 24 proc. (wzrost r/r o 6 pp.), a także systemu podatkowego – 23 proc. (wzrost r/r o 5 pp.) oraz oszczędzania – 19 proc. (wzrost r/r o 6 pp.).

Z pogarszającej się sytuacji gospodarczej Polacy wyciągają wnioski na przyszłość. Najczęściej wskazywane są te, związane z zarządzaniem finansami osobistymi – prawie co drugi respondent (46 proc.) zaznacza, że należy trzymać rękę na pulsie, bardziej interesując się wiadomościami gospodarczymi. 3 na 10 badanych wskazuje na konieczność dywersyfikacji oszczędności, a 1/5 respondentów twierdzi, że trzeba regularniej odkładać na tzw. czarną godzinę.

Ankietowani w poprawie poziomu wiedzy ekonomicznej widzą przede wszystkim praktyczny wymiar – najczęściej wskazują lepsze rozumienie mechanizmów gospodarczych (53 proc.), poprawę gospodarowania budżetem domowym (48 proc.) oraz większe poczucie bezpieczeństwa finansowego (45 proc.).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie