Przestępcy zmienili taktykę. Już nie atakują banków, tylko najsłabsze ogniwo

Marek Knitter
Cyberprzestępcy w ostatnim czasie zmienili strategię, klienci muszą zachować czujność
Cyberprzestępcy w ostatnim czasie zmienili strategię, klienci muszą zachować czujność fot: karolina misztal
Sektor bankowy w Polsce jest obecnie jednym z najlepiej przygotowanych na ewentualne ataki cyberprzestępców. Zdaniem Tadeusza Białka, prezesa Związku Banków Polskich, hakerzy w ostatnim czasie zmienili taktykę i uderzają bezpośrednio w klientów banków.

Jak podkreślił Tadeusz Białek w rozmowie ze Strefą Biznesu, sektor bankowy w Polsce jest jednym z lepiej przygotowanych, jeżeli chodzi o odporność pod względem cyberbezpieczeństwa na tle innych krajów.

– Mogę tak powiedzieć z całym przekonaniem, jesteśmy dobrze przygotowani, gdyż pełnię także funkcję przewodniczącego komitetu cyberbezpieczeństwa banków, które jest takim ciałem koordynującym pracę tych instytucji w tym obszarze. Ataki na banki dokonują się codziennie. Tak zwane ataki DDoS nie przynoszą żadnych szkód, jeżeli chodzi o bieżące działanie banków. Dlatego cyberprzestępcy w ostatnim czasie zmienili taktykę działania.

Dalsza część tekstu poda materiałem wideo.

emisja bez ograniczeń wiekowych

Zmiany trendów w działaniu cyberprzestępców

Jak zwrócił uwagę Białek, hakerzy nie atakują już bezpośrednio infrastruktury bankowej, która jest bardzo trudna do przezwyciężenia.

– Atakują niestety najsłabsze ogniwo, czyli atakują bezpośrednio klientów np. poprzez taktyki podszywania się pod pracownika banku, albo pracownika Komisji Nadzoru Finansowego, a nawet policji. Chodzi o to, aby wzbudzić nasze obawy o środki zgromadzone na naszym rachunku w banku. Często dzwonią, udając pracownika banku, proponując przeniesie tych środków w celu ochrony albo proszą o umożliwienie dostępu zdalnego do naszego komputera i wtedy przejmują nie tylko nasz rachunek, skąd kradną środki, ale potrafią jeszcze zaciągnąć w maksymalnych limitach pożyczki czy kredyty – dodał prezes ZBP.

Według niego aktualny trend działania cyberprzestępcy to wyrafinowano techniki manipulacji i socjotechniki i w tym względzie musimy być szczególnie ostrożni.

– Jeżeli mamy choćby cień podejrzenia w sytuacji, że podszywający się pod pracownika banku wymaga od nas podawania dodatkowych danych np. do logowania, kody czy piny, natychmiast powinniśmy się rozłączyć i sami skontaktować z infolinią banku. Hakerzy potrafią nawet dzwoniąc do nas „podłożyć się” pod numer banku, który sami mamy wpisany w telefonie – dodał Białek.

Niezbędna jest szybka edukacja klientów banków

– W związku z tymi działaniami cyberprzestępców uruchomiliśmy największą kampanię informacyjno-edukacyjną w historii Związku Banków Polskich pt. Nie daj się okraść. Pokazujemy poprzez m.in. krótkie filmiki, jak szczególnie trzeba być wyczulonym na działalność cyberprzestępców, jak reagować i jak po prostu nie dać się okraść. Na specjalnie uruchomionej przez nas stronie bankiwpolsce.pl pokazujemy szczegółowo metody, schematy działania cyberprzestępców, podstawowe zasady bezpieczeństwa – podkreślił prezes.

Jak zapewnił prezes, kampania ta potrwa cały czwarty kwartał, który jest bardzo szczególny ze względu na Święta Bożego Narodzenia, a więc okres, w którym wiele osób traci czujność.

Partnerem medialnym Europejskiego Forum Nowych Idei są „Strefa Biznesu” i „Dziennik Bałtycki”, należące do Polska Press Grupy – wydawcy m.in. ponad 500 serwisów miejskich skonsolidowanych pod marką NaszeMiasto.pl, ogólnopolskiego portalu informacyjnego i.pl, 22 serwisów i 20 dzienników regionalnych oraz serwisów e-commerce, branżowych i tematycznych, w tym: Strefaobrony.pl, Stronapodrozy.pl i Strefaedukacji.pl.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu