Spis treści
Rewizja Krajowego Planu Odbudowy
Krajowy Plan Odbudowy (KPO), będący kluczowym elementem strategii finansowej Polski, przewiduje szereg zmian mających na celu ożywienie gospodarki i zwiększenie jej odporności na przyszłe kryzysy. Jednym z elementów, który wzbudza kontrowersje, jest propozycja wprowadzenia opłat rejestracyjnych dla pojazdów spalinowych. Wiceminister Jan Szyszko, reprezentujący Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, wyraził stanowisko rządu w tej sprawie, podkreślając, że aktualne zapisy wymagają przemyślanej rewizji.
W lipcu tego roku, po ostatnich zmianach w KPO, pozostawiono w nim kwestię opłat rejestracyjnych dla samochodów spalinowych. Szyszko zaznaczył, że rząd będzie dążył do zmiany tego zapisu w kolejnej rewizji planu, zaplanowanej na 2025 rok. Argumentuje, że obecne rozwiązanie nie jest wystarczająco skuteczne i wymaga dopracowania, by lepiej odpowiadało potrzebom społeczeństwa i środowiska.
Dążenie do zrównoważonego rozwoju
Wiceszef MFiPR podkreślił, że priorytetem dla rządu jest zapewnienie alternatywnych, ekologicznych środków transportu, zanim zostaną wprowadzone jakiekolwiek nowe obciążenia podatkowe. Szyszko wyraził również opinię, że wszelkie opłaty za zanieczyszczenie środowiska powinny być ukierunkowane przede wszystkim na największych zanieczyszczających, a nie obciążać równomiernie wszystkich użytkowników pojazdów spalinowych.
Wiceminister zwrócił uwagę, że efektywniejszym rozwiązaniem byłoby nakładanie wyższych opłat na korporacje, które w największym stopniu przyczyniają się do emisji szkodliwych substancji. Taki kierunek działań mógłby przynieść znacznie lepsze rezultaty w walce z zanieczyszczeniem powietrza, jednocześnie nie obciążając nadmiernie indywidualnych konsumentów.
Planowanie przyszłych działań
Jan Szyszko zapowiedział, że kolejna rewizja KPO, która ma rozpocząć się w pierwszej połowie przyszłego roku, będzie okazją do dokładniejszego przyjrzenia się kwestii opłat rejestracyjnych. W planach jest również zwiększenie nakładów na rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego oraz inicjatywy mające na celu redukcję negatywnego wpływu transportu na środowisko.
Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności to szansa na przyspieszenie osiągania celów ekologicznych i gospodarczych Polski. Rewizje planu pozwalają na dostosowanie strategii do zmieniających się warunków i wyzwań, jakie stoją przed krajem. Dzięki temu Polska ma szansę na zrównoważony rozwój, który będzie korzystny zarówno dla gospodarki, jak i dla środowiska.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
źródło: PAP
