Reklamy w grach mobilnych. Warto w nie zainwestować? Tak można dotrzeć do klientów

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Jak podaje raport SensorTower The State of Mobile Gaming 2022 w pierwszym kwartale 2022 roku pobrano globalnie 14,3 miliardów gier na telefon.
Jak podaje raport SensorTower The State of Mobile Gaming 2022 w pierwszym kwartale 2022 roku pobrano globalnie 14,3 miliardów gier na telefon. unsplash
Jak dotrzeć do odbiorcy? Ułatwieniem może być reklama, która pozwala nawiązać kontakt z konsumentem i osobami kupującymi nasze produkty. Reklama powinna znaleźć się zawsze tam, gdzie są nasi klienci. Takim miejsce mogą być gry na urządzenia mobilne. Czy warto zainwestować w taką reklamę i czy to pozwala na dokładne dotarcie? Zobacz przykłady niestandardowych kampanii.

Spis treści

Rynek gier na urządzenia mobilne. Jaka jest ilość użytkowników gier?

Jak podaje raport SensorTower „The State of Mobile Gaming 2022” w pierwszym kwartale 2022 roku pobrano globalnie 14,3 miliardów gier na telefon. Z tego ponad 3 mld stanowiły pobrania w Europie - to o 200 mln więcej niż w analogicznym okresie w 2021 roku.

Rozgrywki mobilne stają się popularne, przez co obecnie są mainstreamowym kanałem rozrywkowym, komunikacyjnym i reklamowym. Nie sposób obok tego przejść obojętnie.

Już teraz prognozuje się, że przychody z reklam w grach mogą osiągnąć nawet 56 mld USD w 2024 roku (42 mld w 2019 r.), a to wszystko przez to, że gracze nie ignorują reklam w tym kanale, wynika z Market Landscape, In-Game Advertising: June 2020.

Budżety przeznaczane na marketing w grach z roku na rok się zwiększają, a formaty znacząco się dywersyfikują. Co to może oznaczać?

  • Dla przeciętnego użytkownika jest to większy wybór dobrych jakościowo i intuicyjnych gier mobilnych dostępnych w trybie free-to play.
  • Dla brandów jest to atrakcyjna i bezpieczna przestrzeń do pokazania klientom swoich produktów, a dla marketera środowisko reklamowe z nieograniczonym potencjałem.

Nowa przestrzeń na reklamę twojego biznesu. Gdzie reklamować swoją firmę?

- Gry na urządzenia mobilne święcą triumfy na całym świecie. Już w 2021 roku liczba pobrań wyniosła ponad 55 miliardów. Gdzie znajdują się największe rynki pod tym względem? W Indiach, Stanach Zjednoczonych, Brazylii czy Indonezji. Co nie powinno nikogo dziwić - tłumaczy Michał Giera, Mobiem Polska.

Rosnąca popularność gier mobilnych generuje duży popyt wśród marek na reklamy w tym medium. Dane z raportu InMobi Mobile Game Advertising 2022 dla pionierskiego regionu, jakim są Indie, wskazują, że aż 75 proc. marek reklamuje się w mobile gamingu od ponad roku, a 97 proc. marketerów jest zadowolonych z tej formy przekazu reklamowego.

Mimo że w pierwszym kwartale 2022 roku ogólna liczba pobrań na Starym Kontynencie tylko nieznacznie wzrosła, to w niektórych państwach odnotowano spory wzrost w tym obszarze. Polska osiągnęła 125 milionów pobrań gier w I kwartale 2022 roku, co oznacza wzrost o 8 proc. rok do roku.

Plasuje to również nasz kraj na 1. miejscu podium pod względem wzrostu ściągniętych gier w Europie. Ukraina zaś odnotowała 7 proc. wzrost r/r, a Turcja zajęła drugie miejsce, wzrastając o 6 proc. r/r do 568 milionów. Wynika tak z raportu „SensorTower the State of Mobile Gaming 2022”.

Reklama w grach. Jak ją oceniamy?

Z kolei z raportu Mobile Insight Report 2022 dla regionu EMEA wynika, że dla 40 proc. ankietowanych reklamy mają pozytywny, a nawet bardzo pozytywny wpływ na mobilną rozgrywkę. Natomiast dla nieco ponad 1/3 respondentów są one neutralne i nie wpływają na jej odbiór.

- Gracze zdecydowanie przychylniejszym okiem patrzą na przekaz reklamowy pojawiający się w mobile gamingu. Dane z raportu Mobile Insight Report 2022 wykazują, że aż 67 proc. ankietowanych zainteresowanych jest treścią wyświetlanych reklam. Choć motywacje za kliknięciem w nią bywają różne, to aż 6 na 10 respondentów deklaruje, że robi to przynajmniej raz w tygodniu, po to, aby zdobyć nagrodę w grze – dodaje Giera.

Budżet marketingowy. Ile pieniędzy jest przeznaczane na reklamy mobilne?

Ogromne zainteresowanie kanałem dotarcia, jakim są aplikacje mobilne, powoduje również koncentrację budżetów wokół tego środowiska. Prognozy Statista zakładają, że światowe wydatki na „mobile ads” w 2022 roku wyniosą 327 mld USD.

W Polsce według raportu AdEx 2022’Q1 (IAB Polska/PwC AdEx) wydatki na reklamę online w pierwszym kwartale 2022 roku wyniosły blisko 1,5 mld zł, co daje 8,8 proc. wzrostu rok do roku. Nieco ponad 30 proc. budżetów zostało przeznaczonych na reklamy wyświetlane na urządzeniach mobilnych, odnotowując 8 proc. wzrost r/r.

Gdzie zainwestować w reklamę? Warto dywersyfikować formaty

Globalne marki testują możliwości dostępnych formatów reklamowych w grach mobilnych i robią to coraz odważniej. Udowadniają, że dzięki kreatywności i wychodzeniu naprzeciw oczekiwaniom odbiorców, można stworzyć oryginalne kampanie.

Pizza Hut postawiła na personalizowanie reklam bazujące na geolokalizacji: restauracje znanej marki zamieniły się w centra gamingowe dla graczy King of Glory (w Chinach) i Arena of Valor (globalnie). Gamerzy znajdujący się w dystansie 5 minut od którejkolwiek z sieciówek Pizzy Hut dostawali zaproszenie do spotkania się z innymi graczami i rywalizowania z nimi na terenie pizzerii.

Akcja wzbudziła ogromne zainteresowanie – w okresie 15-20 dni ponad 100 tys. użytkowników King of Glory odwiedziło pizzerie z bojowym zamiarem pokonania innych graczy. Na czas akcji restauracja wprowadziła limitowany zestaw King of Glory, który sprzedał się w ponad 150 tys. egzemplarzy.

Kolejnym przykładem niestandardowej kampanii jest Starbucks, który wszedł we współpracę z Pokemon Go. W czasie największej popularności gry ponad 7800 kawiarni zostało oznaczonych w grze jako pokestopy i siłownie.

Kawowy gigant poszedł o krok dalej i na czas akcji stworzył limitowane Pokemon Go Frappuccino. Gamerzy polujący na pokemony w kawiarniach mogli popijać przy okazji napój przygotowany specjalnie dla nich.

- Warto jednak pamiętać o tym, że przygotowując jakąkolwiek kampanię reklamową w przestrzeni gier mobilnych, należy zwrócić uwagę na dopasowanie gatunku rozgrywki do brandu, tak żeby nie narazić wizerunku oraz założeń brand safety marki. Nie każdy produkt lub usługa będzie się dobrze i spójnie prezentował, np. w „strzelankach” - mówi Michał Pietruszka, Head of Mobile Product.

Mobile nieustannie się zmienia. Dostęp do sieci 5G, gra w chmurze, lepsza wydajność urządzeń i coraz lepsze gry przyciągają ludzi i tym samym powinny zainteresować reklamodawców. Kolejne lata potwierdzają, że mobile gaming jest świetnym miejscem reklamowym niezależnie od tego, do jakiego pokolenia swoje komunikaty kieruje marketer. A jeśli ktoś się jeszcze waha przed lepszym poznaniem tego medium, to pora to zmienić i wejść do gry.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak przekuć naukę w sukces biznesowy? Pomogą w tym spin-offy

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu
Dodaj ogłoszenie