RODO. Firmy nie są jeszcze przygotowane na nowe regulacje

Maciej Badowski
Mniej niż połowa (46 proc.) wszystkich firm twierdzi, że uzupełni braki do 25 maja 2018 – dnia, kiedy zacznie obowiązywać RODO.
Mniej niż połowa (46 proc.) wszystkich firm twierdzi, że uzupełni braki do 25 maja 2018 – dnia, kiedy zacznie obowiązywać RODO. 123RF
Niemal połowa firm z całego świata, które wzięły udział w badaniu SAS jest zdania, że GDPR znacząco wpłynie na prowadzone przez nie projekty wykorzystujące sztuczną inteligencję.

Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (ang. GDPR) sprawi, że obywatele krajów Unii Europejskiej zyskają większą kontrolę nad tym, w jaki sposób przedsiębiorstwa wykorzystują ich dane osobowe. Dotyczy to nawet organizacji spoza Wspólnoty, które przetwarzają informacje o obywatelach UE.

W lutym br. lider analityki biznesowej, firma SAS przeprowadziła ogólnoświatowe badanie, w którym wzięło udział 183 specjalistów odpowiadających za przygotowania do GDPR w swoich organizacjach. Zebrane wnioski pozwoliły określić największe wyzwania i szanse, które nowe rozporządzanie stawia przed biznesem.

Biznes nie zdąży przed GDPR

Informacje o wycieku danych z Facebooka do firmy Cambridge Analytica sprawiły, że kwestia ochrony danych osobowych zyskała jeszcze większą wagę. 93 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez SAS przyznało, że nie są w pełni gotowi na nowe regulacje.

Przyjęcie komunijne, party w ogródku czy nawet grill na działce. Deska serów zaimponuje i zadowoli gości. Kliknij i dowiesz się jak przygotować ją fachowo i za nieduże pieniądze!

Mniej niż połowa (46 proc.) wszystkich firm twierdzi, że uzupełni braki do 25 maja 2018 – dnia, kiedy zacznie obowiązywać RODO. Spośród amerykańskich organizacji tylko 30 proc. uważa, że zdąży na czas. Firmy z krajów Unii Europejskiej wydają się być lepiej przygotowane i podobną deklarację składa ponad połowa z nich (53 proc.).

- Oczekiwania związane z wysokim poziomem ochrony danych osobowych są coraz większe. Chcemy mieć pewność, że organizacje są gotowe, aby pomóc swoim klientom zrozumieć, w jaki sposób ich dane są wykorzystywane – mówi Todd Wright, Senior Product Marketing Manager w SAS. Chcąc zrealizować ten cel biznes musi uwzględnić każdy element swojej działalności w długoterminowej strategii ochrony danych osobowych. Pozostawienie tego zadania tylko w rękach działu IT to recepta na porażkę – dodaje.

Badanie pokazało, że większość organizacji nie jest gotowa na GDPR, które zacznie obowiązywać już za 10 dni. 93 proc. z badanych wdrożyło plan działania lub ma zamiar to zrobić. Większość respondentów oczekuje, że zapewnienie zgodności z RODO przyniesie ich firmom korzyści.

Do 15 czerwca rząd musi zaproponować wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2019 roku. Już wiadomo, że wzrośnie ono. O ile? Kliknij w ten tekst, a dowiesz się wszystkiego!

- Obecnie klienci oczekują gwarantowanego przez GDPR poziomu bezpieczeństwa danych osobowych. Firmy, które spełnią wymogi rozporządzenia znacznie zwiększą swój potencjał analityczny, co z kolei prowadzi do większej produktywności, a także lepszego zrozumienia potrzeb klientów– tłumaczy Wright.

84% respondentów globalnie i 91 proc. z Unii Europejskiej twierdzi, że regulacje GDPR będą miały istotny wpływ na usprawnienie procesu zarządzania danymi w ich organizacji. 68% przyznaje, że rozporządzenie zwiększy zaufanie między nimi a klientami. Zdaniem badanych, poprawa jakości danych wpłynie korzystnie na wizerunek firmy oraz będzie krokiem w kierunku stworzenia organizacji działającej w oparciu o dane.

Dodatkowe wnioski z badania SAS:

  • 58 proc. respondentów z całego świata twierdzi, że posiada ustrukturyzowany plan zgodności z GDPR, a kolejne 35 proc. badanych planuje jego wdrożenie. Oznacza to wzrost o 13 proc. w porównaniu w wynikami badania z przeprowadzonego przez SAS w zeszłym roku, kiedy to gotowość odpowiedniej strategii deklarowało jedynie 45 proc. przedstawicieli biznesu.
  • Jednak 15 proc. respondentów z USA i 4 proc. z Unii Europejskiej twierdzi, że ich organizacje nie planowały wdrożenia ustrukturyzowanych procesów mających zapewnić zgodność z GDPR.
  • 75 proc. respondentów twierdzi, że skorzystało (lub planuje skorzystać) z konsultacji prawnych w celu zapewnienia zgodności z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych .
  • 63 proc. badanych przyznaje, że GDPR będzie miało znaczący wpływ na sposób działania ich firm.
  • Identyfikacja wszystkich źródeł przechowywanych danych osobowych, a następnie zdobycie umiejętności niezbędnych do zarządzania informacjami zgodnie z RODO to główne wyzwania, którym organizacje muszą stawić czoła przygotowując się na wejście w życie nowych regulacji.
  • Ponadto, prawie połowa respondentów (49%) przyznało, że GDPR będzie miało znaczący wpływ na projekty sztucznej inteligencji prowadzone w ich organizacjach.
  • Uzyskanie świadomej zgody na przetwarzanie danych, rejestracja, prezentacja audytorom informacji odnośnie profilowania oraz udział człowieka w procesach decyzyjnych podejmowanych przez sztuczną inteligencję to cztery najbardziej niepokojące respondentów badania SAS wymogi zgodności z RODO.
  • 75 proc. badanych jest zdania, że GDPR znacząco wpłynie na prowadzone przez nich działania IT.

Obejrzyj wideo:

Rynek ebików w Polsce jeszcze raczkuje, ale to się zmienia. Szybko.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

d
danitg

Witam,
Reprezentuję producenta oprogramowania, który napisał program do zarządzania jednym ze zbiorów danych osobowych jakim jest zbiór potencjalnych pracowników – czyli oprogramowanie do zarządzania procesem rekrutacji w zgodzie z RODO. Jest to bardzo często pomijany obszar podczas wdrożeń RODO w firmach. Napisane przez nas oprogramowanie wspiera przedsiębiorstwa w zakresie optymalizacji procesu rekrutacyjnego jak i obowiązków nałożonych przez RODO. System sam przypomina o konieczności anonimizacji danych gdy zgody na przetwarzanie wygasają, prowadzi automatyczny rejestr przetwarzania danych osobowych oraz ułatwia gromadzenie, przeszukiwanie i analizowanie danych kandydatów. Nasze oprogramowanie skutecznie uzupełnia lukę w narzędziach informatycznych wspomagających przedsiębiorstwa w RODO, ponieważ jak wiemy z własnego doświadczenia systemy ERP/MRP różnych producentów są dostosowywane do wymagań RODO, to taniego i łatwego narzędzia IT w obszarze rekrutacji praktycznie nie ma.
Obecnie poszukujemy potencjalnych partnerów i dystrybutorów. Osoby zainteresowane ewentualną korzystną dla obu stron współpracą proszę o kontakt email: daniel.tomasik@iteger.pl

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3