Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (ang. GDPR) sprawi, że obywatele krajów Unii Europejskiej zyskają większą kontrolę nad tym, w jaki sposób przedsiębiorstwa wykorzystują ich dane osobowe. Dotyczy to nawet organizacji spoza Wspólnoty, które przetwarzają informacje o obywatelach UE.
W lutym br. lider analityki biznesowej, firma SAS przeprowadziła ogólnoświatowe badanie, w którym wzięło udział 183 specjalistów odpowiadających za przygotowania do GDPR w swoich organizacjach. Zebrane wnioski pozwoliły określić największe wyzwania i szanse, które nowe rozporządzanie stawia przed biznesem.
Biznes nie zdąży przed GDPR
Informacje o wycieku danych z Facebooka do firmy Cambridge Analytica sprawiły, że kwestia ochrony danych osobowych zyskała jeszcze większą wagę. 93 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez SAS przyznało, że nie są w pełni gotowi na nowe regulacje.
Mniej niż połowa (46 proc.) wszystkich firm twierdzi, że uzupełni braki do 25 maja 2018 – dnia, kiedy zacznie obowiązywać RODO. Spośród amerykańskich organizacji tylko 30 proc. uważa, że zdąży na czas. Firmy z krajów Unii Europejskiej wydają się być lepiej przygotowane i podobną deklarację składa ponad połowa z nich (53 proc.).
- Oczekiwania związane z wysokim poziomem ochrony danych osobowych są coraz większe. Chcemy mieć pewność, że organizacje są gotowe, aby pomóc swoim klientom zrozumieć, w jaki sposób ich dane są wykorzystywane – mówi Todd Wright, Senior Product Marketing Manager w SAS. Chcąc zrealizować ten cel biznes musi uwzględnić każdy element swojej działalności w długoterminowej strategii ochrony danych osobowych. Pozostawienie tego zadania tylko w rękach działu IT to recepta na porażkę – dodaje.
Badanie pokazało, że większość organizacji nie jest gotowa na GDPR, które zacznie obowiązywać już za 10 dni. 93 proc. z badanych wdrożyło plan działania lub ma zamiar to zrobić. Większość respondentów oczekuje, że zapewnienie zgodności z RODO przyniesie ich firmom korzyści.
- Obecnie klienci oczekują gwarantowanego przez GDPR poziomu bezpieczeństwa danych osobowych. Firmy, które spełnią wymogi rozporządzenia znacznie zwiększą swój potencjał analityczny, co z kolei prowadzi do większej produktywności, a także lepszego zrozumienia potrzeb klientów– tłumaczy Wright.
84% respondentów globalnie i 91 proc. z Unii Europejskiej twierdzi, że regulacje GDPR będą miały istotny wpływ na usprawnienie procesu zarządzania danymi w ich organizacji. 68% przyznaje, że rozporządzenie zwiększy zaufanie między nimi a klientami. Zdaniem badanych, poprawa jakości danych wpłynie korzystnie na wizerunek firmy oraz będzie krokiem w kierunku stworzenia organizacji działającej w oparciu o dane.
Dodatkowe wnioski z badania SAS:
- 58 proc. respondentów z całego świata twierdzi, że posiada ustrukturyzowany plan zgodności z GDPR, a kolejne 35 proc. badanych planuje jego wdrożenie. Oznacza to wzrost o 13 proc. w porównaniu w wynikami badania z przeprowadzonego przez SAS w zeszłym roku, kiedy to gotowość odpowiedniej strategii deklarowało jedynie 45 proc. przedstawicieli biznesu.
- Jednak 15 proc. respondentów z USA i 4 proc. z Unii Europejskiej twierdzi, że ich organizacje nie planowały wdrożenia ustrukturyzowanych procesów mających zapewnić zgodność z GDPR.
- 75 proc. respondentów twierdzi, że skorzystało (lub planuje skorzystać) z konsultacji prawnych w celu zapewnienia zgodności z Rozporządzeniem o Ochronie Danych Osobowych .
- 63 proc. badanych przyznaje, że GDPR będzie miało znaczący wpływ na sposób działania ich firm.
- Identyfikacja wszystkich źródeł przechowywanych danych osobowych, a następnie zdobycie umiejętności niezbędnych do zarządzania informacjami zgodnie z RODO to główne wyzwania, którym organizacje muszą stawić czoła przygotowując się na wejście w życie nowych regulacji.
- Ponadto, prawie połowa respondentów (49%) przyznało, że GDPR będzie miało znaczący wpływ na projekty sztucznej inteligencji prowadzone w ich organizacjach.
- Uzyskanie świadomej zgody na przetwarzanie danych, rejestracja, prezentacja audytorom informacji odnośnie profilowania oraz udział człowieka w procesach decyzyjnych podejmowanych przez sztuczną inteligencję to cztery najbardziej niepokojące respondentów badania SAS wymogi zgodności z RODO.
- 75 proc. badanych jest zdania, że GDPR znacząco wpłynie na prowadzone przez nich działania IT.
Obejrzyj wideo:
Rynek ebików w Polsce jeszcze raczkuje, ale to się zmienia. Szybko.
Ciekawe informacje i porady
