Rynek browarniczy w Polsce od kilku lat przeżywa poważne trudności. Koronawirus i związany z nim lockdown, wymuszający zamknięcie punktów gastronomicznych, spowodował znaczne spadki sprzedaży piwa.
Obecnie producenci tego napoju alkoholowego zmagają się ze wzrostem cen, kosztów energii oraz barierami w pozyskaniu surowców. Producentów nie napawają także optymizmem rządowe informacje o drugiej w ciągu dwóch lat podwyżce akcyzy od piwa o 10 proc. oraz po 5 proc. w perspektywie najbliższych pięciu lat.
94 proc. browarów uważa, ze realia rynkowe są coraz gorsze
W zawiązku z pogarszającą się sytuacją browarów, Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research zrealizowała na zlecenie ZPPP - Browary Polskie badanie nastrojów branży piwowarskiej.
Okazuje się, że dotychczasowe doniesienia o załamaniu rynku znajdują odzwierciedlenie w deklaracjach firm, gdyż aż 94 proc. browarów ocenia realia prowadzenia działalności jako gorsze, nawet w porównaniu do okresu lockdownów związanych z pandemią.
Co czwarty browar rozważa zamknięcie działalności
Nastroje wpływają także na kalkulację opłacalności biznesu. Z badania wynika, że obecnie 26,6 proc. browarów bierze pod uwagę nawet zakończenie działalności.
Ponadto więcej niż co czwarty browar na rynku (28 proc.) zamierza zrezygnować z planowanych inwestycji, niemal połowa (45,3 proc.) nie planuje zwiększenia zatrudnienia, a znacząca część (23,4 proc.) je zmniejszy.
Czego obawiają się właściciele browarów?
Ponad 95 proc. przedsiębiorców z branży piwowarskiej wśród swoich największych obaw wymienia rosnące koszty paliw, energii oraz surowców (97 proc. wskazań) a także problemy z dostępnością surowców (62,3 proc.) i zwiększeniem obciążeń podatkowych (54,1 proc.).
Mniejsze podatki pomogłyby browarom?
Przez trzy ostanie lata wyraźnego spadku sprzedaży piwowarzy postulują zmniejszenie obciążeń podatkowych. Głównymi ich postulatami są: wstrzymanie podwyżek akcyzy na 2 lata oraz obniżenie VAT w gastronomii dla piwa.
Zdaniem przedsiębiorców pomogłoby to branży powrócić do normalności w nadchodzących latach.
Wśród oczekiwanych działań pomocowych respondenci wymieniali również obniżenie CIT dla przedsiębiorców - 43,8 proc., możliwość odbioru akcyzy za niesprzedane piwo - 26,6 proc., a także zmniejszenie stawek ZUS, możliwość odliczania składki zdrowotnej, czy powrót do składek zryczałtowanych ZUS.
Badanie „Barometr piwowara” zrealizowane na zlecenie ZPPP - Browary Polskie, CAWI, lipiec-sierpień 2022 r. W badaniu wzięły udział 64 browary (spośród 363 na polskim rynku), 90 proc. ankietowanych reprezentuje browary średnie i małe.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?