- Dziś rusza kolejny instrument wsparcia z Tarczy Antykryzysowej. 1,7 mld zł na leasing operacyjny i pożyczki dla firm transportowych i MŚP- powiedziała Jadwiga Emilewicz.- Tarcza Antykryzysowa działa. Potwierdzają to dane: mamy już prawie 3 mln wniosków o pomoc i miliardy złotych wypłaconych świadczeń. Oferowany przez ARP instrument o wartości 1,7 mld pomoże firmom transportowym i MŚP, które są niezwykle ważnym ogniwem polskiej gospodarki- dodała.
- To polskie firmy i polscy kierowcy przewożą towary produkowane w całej Europę -powiedziała wicepremier. - Ponad 70 proc. floty transportowej w firmach to flota leasingowana. Dzisiaj dla małych i średnich firmy, które znalazły się w kłopotach, ARP uruchamia instrument, który będzie pomagał w spłacie należności - dodała.
Jak tłumaczyła Emilewicz podczas konferencji prasowej, dzięki tej formie pomocy, "firmy transportowe, które znalazły się w trudnej sytuacji, będą mogły uzyskać refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych. Kwota leasingu może sięgnąć 5 miliardów złotych netto, a okres finansowania może trwać do 5 lat. Będą z tego mogli skorzystać duży przedsiębiorcy, ale prawo otrzymają też małe i średnie firmy".
Wśród oferowanych rozwiązań najważniejsze są 3 produkty, wśród nich znajduje się leasing operacyjny z karencją w spłacie i ponadnormatywnym okresem spłaty, pożyczka obrotowa na wypłatę wynagrodzeń w sektorze oraz pożyczka obrotowa na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym. Co ważne, proces składania wniosku będzie prowadzony zdalnie. Również podpisanie umowy będzie się odbywało zdalnie.
Instrumenty wsparcia
Leasing operacyjny z karencją w spłacie
Leasing operacyjny z karencją w spłacie skierowany jest do podmiotów sektora transportowego, które – w związku z ogłoszeniem stanu zagrożenia epidemicznego – znalazły się w trudnej sytuacji finansowej. Przeznaczony jest na refinansowanie posiadanych leasingów w komercyjnych spółkach i towarzystwach leasingowych. Kwota leasingu sięgać może 5 mln zł netto, a okres finansowania może trwać do 6 lat. Karencja w spłacie rat leasingowych może wynieść nawet 12 miesięcy (co w przypadku kosztów leasingu standardowego ciągnika siodłowego z naczepą może wzmocnić bieżącą płynność spółki kwotą ok. 111 tys. zł).
Pożyczka obrotowa
Pożyczka obrotowa finansująca wypłatę wynagrodzeń w sektorze MŚP pozwoli na sfinansowanie kosztów wynagrodzeń netto w firmach przez okres do 2 lat (wynagrodzenia trafią bezpośrednio na konta pracowników), przy wydłużonym okresie karencji do 12 miesięcy.
Pożyczka na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym
Z kolei pożyczka na finansowanie deficytu w kapitale obrotowym będzie mogła wynosić od 0,8 mln zł do 5 mln zł, okres finansowania będzie sięgał do nawet 6 lat, zaś okres karencji zostanie wydłużony do 15 miesięcy.
W całym procesie fundamentalne znaczenie ma fakt, że w całości można go przeprowadzić w trybie online. Jest to możliwe dzięki ostatnim zapisom przyjętym w rekomendacjach rządu z tzw. tarczy antykryzysowej 2.0. Dają one możliwość zawierania i aneksowania umów w formie dokumentowej, a nie, jak dotychczas, obligatoryjnie w formie pisemnej.
- Jestem pewien, że rozwiązania zaproponowane przez rząd pomogą funkcjonować przedsiębiorstwom z branży transportowej- powiedział podczas konferencji minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. - Branża transportowa jak wiele innych musi otrzymać wsparcie, bo to jest krwiobieg polskiej gospodarki. (...) Dzięki zawartym w tarczy antykryzysowej zapisom, dzisiaj rusza system wsparcia firm transportowych- dodał.
Jednocześnie minister Adamczyk zwrócił uwagę, że w szczególnie złej sytuacji są firmy zajmujące się przewozem osób. Chodzi zarówno o transport krajowy, jak również o międzynarodowy, ponieważ usługi turystyczne przestały funkcjonować.
- Produkty finansowe oferowane przez Agencję Rozwoju Przemysłu pozwolą przedsiębiorstwom na przetrwanie trudnego okresu związanego z wprowadzeniem stanu epidemii. Zasady ich przyznawania zostały dostosowane do obecnych realiów rynkowych, proponujemy kilkuletnie okresy finansowania oraz wydłużone okresy karencji. Jesteśmy przekonani, że polskie przedsiębiorstwa, zwłaszcza z branży transportowej, dzięki temu wsparciu przetrwają ten trudny czas i będą w stanie zagwarantować utrzymanie dotychczasowych miejsc pracy – powiedział Paweł Kolczyński, Wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu S.A.
- Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad tym, aby chronić branżę transportową i budowlaną przed skutkami kryzysu spowodowanego epidemią. Kolejne wprowadzane programy dowodzą dobrej współpracy między stroną rządową a branżą. Mamy nadzieję, że nasza oferta spotka się ze zrozumieniem naszych partnerów- dodał minister Adamczyk.