Spis treści
Seniorzy przekonali się do kart płatniczych
Jak wynika z badania „Seniorzy w świecie cyfrowych finansów” przeprowadzonego pod koniec stycznia br. na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) we współpracy ze Związkiem Banków Polskich, seniorzy częściej używają karty płatniczej (debetowej lub kredytowej) niż gotówki. Nawet 84 proc. ankietowanych opłaca swoje codzienne zakupy kartami, z tego 52 proc. płaci bezgotówkowo wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
Z drugiej strony 6 proc. badanych seniorów deklaruje, że nadal preferują korzystać głównie z gotówki. Natomiast za zakupy realizowane w internecie 27 proc. respondentów płaci kartą, a 14 proc. gotówką przy odbiorze.
Seniorzy chcą inwestować
Co 3. osoba w wieku 60+ stwierdziła, że brakuje im atrakcyjnych propozycji oszczędzania lub inwestowania. Prawie połowa seniorów posiada konta oszczędnościowe: 47 proc. badanych w wieku 60+ i 48 proc. starszych osób 70+, a co trzeci respondent w ramach inwestycji wybiera lokatę. Maleje natomiast popyt na kredyty konsumpcyjne – w 2023 roku 27 proc. seniorów było skłonnych ubiegać się o taki kredyt, a dziś już tylko 17 proc.
Blisko co czwartemu badanemu seniorowi (23 proc.) doskwiera zbyt skomplikowany opis produktów oraz niedostateczna oferta bezpiecznych produktów finansowych. Ponadto, 32 proc. respondentów wskazało kłopot ze zrozumiałym językiem umów.
Bezpieczeństwo seniorów w sieci
82 proc. seniorów twierdzi, że korzysta z bankowości internetowej, ale ponad połowa respondentów (55 proc.) ocenia swój poziom wiedzy w zakresie używania internetu, w tym bankowości internetowej, jako przeciętny. Starsze osoby znają podstawowe zasady bezpieczeństwa w sieci, ale tylko 36 proc. wie więcej i na bieżąco stara się pozyskiwać informacje o nowych internetowych zagrożeniach. Pomimo, że poziom odczucia bezpieczeństwa seniorów w sieci jest dość wysoki i 75 proc. respondentów czuje się bezpiecznie w przestrzeni cyfrowej, to aż co trzeci badany przyznał, że próbowano od niego wyłudzić lub wyłudzono pieniądze/dane osobowe za pomocą oszustwa internetowego.
Jak wskazuje badanie WIB, co piąty badany senior spotkał się z wyłudzeniem pieniędzy metodą „na wnuczka” lub podobną. Autorzy opracowania uważają jednak, że ofiar tego typu procederu może być znacznie więcej, a ankietowani niechętnie przyznają się do tak przykrych doświadczeń.
Według Krajowego Systemu Danych Policji, w skutek przestępstw telefonicznych polegających na podszyciu się oszusta pod wnuczka czy urzędnika, ofiarą padło aż 3,5 tysiąca osób w wieku 65+, a wartość strat finansowych poniesionych z tego rodzaju oszustw wyniosła ponad 141 milionów złotych (dane za 2022 r.).
