Sprzedawcy online muszą zdecydować, czy chcą prowadzić e-commerce na własnych zasadach, czy być częścią globalnych platform zakupowych

OPRAC.:
Barbara Wesoła
Barbara Wesoła
Biznes e-commerce na dwa sposoby: w swojej przestrzeni lub na zasadach dużych platform zakupowych
Biznes e-commerce na dwa sposoby: w swojej przestrzeni lub na zasadach dużych platform zakupowych 123rf.com
E-commerce ma się dobrze i wciąż się rozwija, po szybkim wzroście zainteresowani handlem online zarówno dużych, jak i małych firm w czasie pandemii, nastał jednak czas niepewności, wymagający bycia elastycznym. „Lata 2022-2023 to okres mierzenia się z galopującą inflacją, słabnącym popytem konsumenckim, skutkami rosyjskiej inwazji na Ukrainę i wzrostem napięć na arenie międzynarodowej” - czytamy w raporcie „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce 2018-2027” Strategy& Poland. Z tego powodu nie słabnie konkurencja rynku online. Jak przedsiębiorcy mogą znaleźć dla siebie miejsce w świecie online?

Rynek e-commerce ma się dobrze i będzie się rozwijał

Strategy& Poland prognozuje, że rynek e-commerce w Polsce urośnie tylko w 2022 roku o 18,6 proc. Najważniejsze przyczyny wzrostu to:

  • zaostrzenie się konkurencji w obszarze działania dużych platform zakupowych, takich jak Allegro, Amazon, Shopee, AliExpress;
  • poszukiwanie swojego miejsca w sieci przez duże sklepy działające do tej pory w głównie handlu tradycyjnym;
  • wysoka inflacja, która powoduje znaczny wzrost cen, co przekłada się na podniesienie wartości całego rynku.

Chcesz sprzedawać online? Konkurencja jest duża. Teraz trzeba wybrać swoje miejsce

„W ubiegłym roku platformy (Amazon, Alllegro, Shopee, AliExpress – przyp. red.) miały 45-procentowy udział w rynku, tymczasem za pięć lat ma on sięgnąć 55-60 pro.” - czytamy w raporcie.

W związku z tym ci, którzy wchodzą do świata sprzedaży online, mogą korzystać z przestrzeni dużych platform lub tworzyć własny sklep. Jak zauważa Ewa Bartnik, wiceprezeska i dyrektorka finansowa IMKER, za kilka lat może się okazać, że platformy zakupowe będą w świadomości konsumentów synonimem zakupów online w ogóle. A wtedy będzie za późno na wdrażanie planów naprawczych i jedynym sensownym ekonomicznie rozwiązaniem będzie podporządkowanie się i wejście w ekosystem tych platform.

Rozwiązaniem jest tworzenie własnej przestrzeni e-commerce, które powinno zawierać m.in.:

  • dobrze działającą i intuicyjną ścieżkę zakupową,
  • sprawną i niezawodną logistykę,
  • bezpieczeństwo zakupów,
  • przyjazną obsługę klienta i jasną politykę zwrotów,
  • content marketing (np. blog, materiały edukacyjne wideo, merytoryczny newsletter — które wpłyną na budowanie własnej bazy użytkowników).

– Teraz jest czas, żeby zdecydować, po której stronie chcę być jako sprzedawca za te 5 lat: czy zgadzam się na politykę dużych marketplace'ów i chcę być ich częścią, czy jednak wolę budować biznes oparty na lojalności stałych klientów i dobrych relacjach, które z nimi buduję. Druga ścieżka to działanie w modelu #D2C, czyli direct to consumer – komentuje dane z raportu Ewa Bartnik, IMKER.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu