Rynek e-commerce ma się dobrze i będzie się rozwijał
Strategy& Poland prognozuje, że rynek e-commerce w Polsce urośnie tylko w 2022 roku o 18,6 proc. Najważniejsze przyczyny wzrostu to:
- zaostrzenie się konkurencji w obszarze działania dużych platform zakupowych, takich jak Allegro, Amazon, Shopee, AliExpress;
- poszukiwanie swojego miejsca w sieci przez duże sklepy działające do tej pory w głównie handlu tradycyjnym;
- wysoka inflacja, która powoduje znaczny wzrost cen, co przekłada się na podniesienie wartości całego rynku.
Chcesz sprzedawać online? Konkurencja jest duża. Teraz trzeba wybrać swoje miejsce
„W ubiegłym roku platformy (Amazon, Alllegro, Shopee, AliExpress – przyp. red.) miały 45-procentowy udział w rynku, tymczasem za pięć lat ma on sięgnąć 55-60 pro.” - czytamy w raporcie.
W związku z tym ci, którzy wchodzą do świata sprzedaży online, mogą korzystać z przestrzeni dużych platform lub tworzyć własny sklep. Jak zauważa Ewa Bartnik, wiceprezeska i dyrektorka finansowa IMKER, za kilka lat może się okazać, że platformy zakupowe będą w świadomości konsumentów synonimem zakupów online w ogóle. A wtedy będzie za późno na wdrażanie planów naprawczych i jedynym sensownym ekonomicznie rozwiązaniem będzie podporządkowanie się i wejście w ekosystem tych platform.
Rozwiązaniem jest tworzenie własnej przestrzeni e-commerce, które powinno zawierać m.in.:
- dobrze działającą i intuicyjną ścieżkę zakupową,
- sprawną i niezawodną logistykę,
- bezpieczeństwo zakupów,
- przyjazną obsługę klienta i jasną politykę zwrotów,
- content marketing (np. blog, materiały edukacyjne wideo, merytoryczny newsletter — które wpłyną na budowanie własnej bazy użytkowników).
– Teraz jest czas, żeby zdecydować, po której stronie chcę być jako sprzedawca za te 5 lat: czy zgadzam się na politykę dużych marketplace'ów i chcę być ich częścią, czy jednak wolę budować biznes oparty na lojalności stałych klientów i dobrych relacjach, które z nimi buduję. Druga ścieżka to działanie w modelu #D2C, czyli direct to consumer – komentuje dane z raportu Ewa Bartnik, IMKER.
